V třítýdenním testu reálné spotřeby a reálných nákladů jsme měli již plug-in hybrid Škoda Octavia Combi iV. To bylo ale v příznivých letních teplotách, které plug-in hybridům vyhovují. Tentokrát děláme podobný test s Octavií RS iV v zimních podmínkách. V plánu je hlavně vyhodnocení reálné zimní spotřeby a z toho vyplývajících nákladů na provoz, ale pokud vás na tomto autě zajímá i něco jiného, můžete se ptát pod článkem.
Technické parametry Škoda Octavia RS iV (2020) liftback
Kompletní specifikaceKonstrukce | liftback, 4 702 × 1 829 × 1 476 mm, 1 695 kg |
---|---|
Pohon | Hybridní (elektřina/benzin), hnaná náprava: přední |
Výkon | 180 (110 + 85) kW, 245 (150 + 115) koní, točivý moment: 400 Nm |
Baterie | 13 kWh |
Nabíjení | konektory: Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 1,1 l / 100 km |
Cena od | 939 900 Kč |
Příjemným zjištěním je, že zimní provoz nemá vliv na startování spalovacího motoru při studených startech. Mnohé plug-in hybridy to tak nemají – například Mitsubishi Eclipse Cross PHEV, jehož dlouhodobý test vyhodnocujeme. Škoda Octavia RS iV zvládá i krátké jízdy po městě při teplotách pod bodem mrazu bez zapnutí spalovacího motoru. Samozřejmě, že pouze při dostatečně nabité baterii. Naproti tomu Kia xCeed PHEV jezdila při testu spotřeby krátké trasy takřka výhradně s nastartovaným spalovacím motorem, protože neměla dostatečně výkonné elektrické topení. Toto je u plug-in hybridů důležitá vlastnost, protože právě krátké trasy by měly zvládat čistě na elektřinu a spalovací motor by měl sloužit spíše pro dlouhé trasy.
Škoda Octavia RS iV má palubní nabíječku pouze 3,5 kW
Nevýhodou Octavie RS iV pak je, že má (stejně jako základní Octavia iV) poměrně slabou palubní nabíječku. Výkon 3,5 kW je poměrně málo – když se například při návratu z delší cesty (kdy už je trakční baterie vybitá) stavíte na nákup, nepomůže příliš ani nabíjecí stanice u obchodu. Během běžného nákupu se většinou nabila energie pro ujetí řádově jednotek kilometrů. V tom má naopak zmíněné Mitsubishi Eclipse Cross velkou výhodu v podobě rychlonabíjení výkonem až 20 kW, protože během stejně dlouhého nákupu se nabije na ujetí řádově desítek kilometrů. A právě v zimním období, kdy je elektrický dojezd při plném komfortu kratší, je to více znát.
Celkově je Škoda Octavia RS iV příjemné auto a oproti základnímu plug-in hybridu Octavia iV nabízí sportovnější vzhled zvenku i zevnitř a trochu vyšší maximální výkon. Z toho vyplývá solidní dynamika, která je příjemná, byť v tomto testu ji nevyužívám často. Velmi se mi ale líbí sportovní sedačky, jejichž boční vedení ocením i při klidnější jízdě v zatáčkách, přes kruhové objezdy a podobně. Spotřeba podle palubního počítače je po 567 kilometrech 3,3 l/100 km a 12,2 kWh/100 km. Ve výsledném článku po testu ale vyhodnotím reálnou spotřebu podle nabíjení i tankování za celý test. A pokud vás zajímá i něco dalšího, můžete se ptát v komentářích pod tímto článkem.