Zatímco první generace Peugeotu 308 okouzlila prostorným interiérem, který ve verzi kombi uměl nabídnout až sedm míst, avšak stálo ji to eleganci, ta třetí na to šla přesně naopak. Honění prostorových rekordů přenechala jiným a zcela se soustředila na styl, design a radost ve všech plánech. A skutečně nutno říct, že takto elegantní a přitom působivou skulpturu jsme tu v nižší střední třídě ještě neměli. Stoupající ponton je dokonale kompenzován horizontálními liniemi a podpořen ramenatým profilem, který i v polosportovním provedení GT Line evokuje stovky koní a hořící pneumatiky. K tomu vycizelované detaily dotažené s francouzskou suverenitou k vrcholu působivosti a bez rizika přepadnutí k nevkusu. Výsledek je oslnivý; na Peugeot 308 je radost dívat se z kterékoliv strany.
Při pohledu dovnitř potěšení pokračuje; Peugeot se drží svého specifického virtuálního kokpitu, který pouští do prostoru před řidiče více vzduchu, než bývá u konkurence zvykem. K tomu odvážně a přitom vkusně nadýchané křivky, pohledné materiály bez viditelných slabých míst a zjevný kus práce, který konstruktéři udělali na ergonomii od virtuálních počátků. Takže pod centrálním displejem nacházíme ještě druhý, menší a zakloněný tak, aby se na něj pohodlně trefovaly prsty pravé ruky. Ano, to je virtuální klávesnice s programovatelnými dotykovými ploškami. A další novinka – 3D virtuální přístrojovka, která na první pohled rovněž vypadá, že se neomezila jen na samoúčelné efekty, ale mohla by něco dobrého přinést.
Největší pokrok ale udělala multimédia. Sice by pořád snesla trochu rychlejší reakce, hlavně po nastartování, ale už to není zdaleka tak tragické jako u jejich předchozí generace. Programátoři také hodně zapracovali na přehlednosti a intuitivnosti. I když do ideální přehlednosti ještě kousek chybí a zejména jednoduché tlačítko návratu, jaké používala starší koncernová multimédia, by v řadě situací hodně usnadnilo pohyb. Skvělá je ovšem programovatelná virtuální klávesnice, kde si lze nastavit rychlý přístup k pěti nejpoužívanějším funkcím. Nechybí ani řada mechanických kláves s obdobnou funkcí, avšak pochopitelně pevně přiřazenou. Některé přístupy, například k ovládání klimatizace, lze dublovat na obou místech, kdybyste měli nějaký důvod to dělat.
Multimédia se také konečně odnaučila rozčilující vlastnost, kdy po každém vypnutí/zapnutí zapalování začalo hrát rádio bez ohledu na to, jaký jste měli předtím nastavený zdroj zvuku. Už se také není třeba za jízdy složitě trefovat na dedikované dotykové plošky v černém rámu displeje, což bylo hlavně za jízdy velkou výzvou. Peugeot také opustil indikaci otáček motoru ručkou, běhající na opačnou stranu než u téměř všech ostatních aut na světě. A to definitivně; uvnitř nové generace 308 už se setkáte pouze s displeji a virtuálními budíky. Ty lze různě konfigurovat, bohužel se nikde nedozvíte otáčky motoru a také indikace, zda zrovna běží spalovací motor (který je v nízkých otáčkách výborně odhlučněný), si často žije vlastním životem.
Dlouhou cestu proti minulé generaci urazila pozice za volantem. Peugeot se nadále drží netradičního řešení s malým a nízko uloženým volantem, který umožňuje sledování palubních přístrojů přes horní okraj. Zatímco dříve toto řešení budilo spíše rozpaky kvůli dílčím nedostatkům (řadě postav věnec volantu budíky naopak zakrýval a omezoval zpětnou vazbu z řízení), dnes padne malý volant do ruky jedna radost a díky plochému spodnímu okraji nechává pod sebou místo pro pokrčená stehna. Testované provedení GT navíc nabízí na dnešní dobu nezvykle komunikativní řízení, a tak nezvyklá koncepce mj. vylučující potřebu head-up displeje a umožňující výhodnější polohu airbagu dostává konečně smysl.
Peugeot e-2008 – test
Ačkoliv Peugeot za bílého krasavce se spoustou výbavy a sportovních doplňků žádá ve verzi GT s nově nabízeným silnějším plug-in hybridem o systémovém výkonu 225 k tučných 1 155 000 Kč, soudě podle seznamu výbavy, který je takřka omračující, nejde o nevýhodnou investici. A to přesto, že ačkoliv v jiných ohledech je výbava doslova přepychová, v jiných žádá doplatky za věci, které bychom u vozu této úrovně čekali automaticky. V první řadě 16 000 Kč za rychlejší palubní nabíječku. Ale pozor, nejde o DC ani třífázové nabíjení; za zmíněnou částku dostanete jinde samozřejmé jednofázové nabíjení 7,4 kW, zatímco standardem je 3,7 kW.
Peugeot se v poslední době zřetelně vydává subprémiovým směrem, tomu také odpovídají některé další položky z ceníku. Pro verzi GT standardní alkantarové čalounění lze například nahradit rovnou nappou, a to černou za 68, respektive efektní modravou za 78 tisíc korun. Nutno ovšem dodat, že v ceně automaticky dostanete i masáž. A nejde o prostou bederní opěrku, která vyjíždí a zajíždí, ale o plnohodnotné osmibodové masírování s nastavitelnou intenzitou a pěti programy. Bohužel je tento atraktivní doplněk vyhrazen právě jen pro vrcholné GT, stejně jako další lahůdka v podobě soundsystému Focal s devíti reproduktory, subwooferem a celkovým hudebním výkonem 690 W. Jeho pořízení nebudete litovat, protože hraje skvěle a v dobře odhlučněném interiéru si jej lze vychutnávat nerušeně. Škoda jen poněkud zamotaného ovládání multimédií.
Vpředu se sedí nadmíru dobře; sportovní sedadla mají dostatečné rozměry i správně tuhé polštářování, lze je nastavit ve velkorysém rozsahu a nechybí ani nastavitelná stehenní opěrka, byť jen u řidiče. Místa všemi směry je dost a kam padne zrak, uvidí útěšně kvalitní materiály s velmi dobrým zpracováním a typicky francouzsky vkusné tvary. Vzadu je to slabší; urostlý dospělec by tam kvůli nabízeném prostoru cestu na dovolenou absolvovat nechtěl. Je až s podivem, kam se centimetry poděly, hlavně ty výškové a podélné. A ani se nechce věřit, že ještě předminulá generace Peugeotu 308 bývala prostorovým etalonem. Kufr rovněž svou litráží neoslňuje, ovšem za příplatek se do něj může schovat rezerva (pokud jste si ovšem nedokoupili výše zmíněný Focal).
Praktická hlediska bývají u francouzských aut slabším místem, Peugeot 308 své mouchy také má. Zatím jsme si například nezvykli na umístění nabíjecího portu vlevo komplikujícího zapojování do sloupků na chodníku a také na fakt, že zatímco kryt nabíjecího konektoru se otevírá obvyklým zatlačením, víko palivové nádrže zabírající naopak pravou stranu vyžaduje zmáčknutí tlačítka pod volantem. Protože častěji nabíjíme než tankujeme, u pumpy se pořád vracíme od nádrže do auta a zpět.
Téměř ke vzteku nás ale dovede přivést dálkové centrální zamykání. To občas reaguje se zpožděním, tu a tam nezareaguje vůbec, což je zjevně věc doladění softwaru, který také zatím necháváme stranou. Dopaluje nás ale funkce, že se vůz při příchodu řidiče s klíčkem otevře proaktivně sám a nečeká na chycení za kliku jako konkurenti. Na první pohled to zní jako velice komfortní záležitost a za normálních okolností také je; zejména když vůz svého pána přivítá radostným a efektním blikáním LED segmentů předních i zadních svítilen a také promítnutím loga Peugeotu na silnici pod zrcátky.
Jenže pak přijedete k nabíječce. Vůz má rozčilující vlastnost, že po odemknutí na chvíli z nějakého důvodu přeruší nabíjení. To není problém doma nebo kdekoliv, kde je připojen k wallboxu či trvale zapnutému zdroji. Jenže když stojíte u veřejného stojanu, kde se nabíjení spustí až po autorizaci, tak se po odemknutí auta ukončí a vypne nadobro. A to se může stát snáze, než by si uživatel přál. Stačí obejít vůz, který jste zapojili a spustili mu nabíjení, ten, pokud má zavřené dveře, se ihned sám zamkne. Jenže pokud ještě potřebujete pro věci do auta, tak cvak, nabíjecí relace je ukončena a vy musíte zahájit novou s vytažením a znovuzapojením kabelu a novým pípáním. A nemusíte do auta ani jít, pokud se dále z nějakého důvodu pohybujete v blízkosti Peugeotu, tak ten se poté, co se zamkl, za chvíli zase sám odemkne. A cvak...
Dojmy z řízení, nabíjení a spotřeby vám přineseme příště, vy se v diskuzi ptejte na cokoliv, co vás zajímá, a co bychom měli případně ještě otestovat.
Technické parametry Peugeot 308 (2021) Hybrid 225
Kompletní specifikaceKonstrukce | hatchback, 4 367 × 1 852 × 1 441 mm, 1 633 kg |
---|---|
Pohon | Hybridní (elektřina/benzin), hnaná náprava: přední |
Výkon | 165 (133 + 81) kW, 225 (180 + 110) koní, točivý moment: 360 Nm |
Baterie | 12,4 kWh (9,9 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | palubní: 7,4 kW, konektory: Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 16,8 kWh / 100 km + 59 |
Cena od | 1 155 000 Kč |
Foto: Ladislav Čermák, fDrive.cz