Opel Astra na českém trhu. Plug-in hybrid chce změnit pravidla hry
test

Opel Astra na českém trhu. Plug-in hybrid chce změnit pravidla hry

První jízdní dojmy
3

Nový Opel Astra sdílí platformu EMP2 i pohony s Peugeotem 308. Láká na výrazný design, úplnou výbavu a bohatý výběr spalovacích i elektrických pohonů. Kromě zcela nového plug-in hybridu v nabídce zůstává i diesel, brzy dojde ale také na čistě bateriový elektromobil.

Ačkoliv předchozí Astra byla natolik technicky povedené auto, že vybojovala dokonce titul Auto roku, nová z ní nepřevzala doslova ani šroubek. Jde o totiž kompletně novou konstrukci vzniklou jako vůbec první Opel na platformě PSA EMP2 V3, přičemž stejného původu jsou i pohony. A tak zážehový tříválec 1.2 jako startovní motorizace není agregát GM se stejným objemem i počtem válců, který se objevil v Astře K po faceliftu, ale obdobný motor PSA PureTech. Stejně tak diesel 1.5, který nový Opel Astra nabízí, nemá nic společného s někdejším stejně objemným tříválcem; tady ostatně k záměně dojde jen stěží, neboť nejde o nic jiného než o evoluci osvědčeného celohliníkového dieselu PSA DV5, který má samozřejmě válce čtyři. A konečně, ani plug-in hybrid, které nás zajímá nejvíce, nepohání opelovský motor 1.6 Ecotec Turbo, nýbrž opět jednotka PSA 1.6 PureTech.

Ten jsme si také vybrali k prvním zkušebním kilometrům po české kotlině. Jediná dosud nabízená verze PHEV 180 má logicky systémový výkon 180 k dosažený s pomocí slabší, 150k verze přeplňované jedna-šestky. Celé soustrojí včetně baterie, dvou elektromotorů a většího motoru přidalo k pohotovostní hmotnosti zhruba tři metráky, které PHEV kompenzuje zcela přeladěným podvozkem. Ten si zachoval plavný komfort, ovšem na dlouhých příčných nerovnostech se dokáže téměř rozhoupat. Rovněž řízení přišlo o velkou část citu a řidič je prakticky bez informací o tom, co dělají přední kola. A abychom si výtky odbyli naráz, tak rezervy má naladění brzd. Ty totiž mají velice jedovatý nástup a poté nesnadno odhadnutelný progres účinku. Několik desítek kilometrů nestačilo k pořádnému návyku, jak plynule brzdit.

Design se stává hlavní zbraní Opelu v boji o zákazníky. Nabídka pohonů, karoserií i některých technologií byla totiž mezigeneračně zeštíhlena

Ale jinak PHEV nabízí na dnešní dobu překvapivě nízkou úroveň vnitřního hluku působící až prémiově. V sametovém tichu jsou ovšem o to lépe slyšet kola přeskakující nerovnosti a také práce motoru. Ten se zapojuje v hybridním režimu plynule, po manuálním přepnutí do sportovního režimu, který jako jediný umí preferovat spalovací pohon (volba „save energy“ umožňující ušetřit elektřinu v baterce do nízkoemisní zóny na konci cesty tu trestuhodně chybí), však celé soustrojí trochu škubne a chvíli trvá, než se zorientuje v nové situaci. Osmistupňový automat Aisin řadí, jak když másla ukrajuje, jen si občas neví úplně rady při přepínání z elektrického módu do benzinového a naopak. Celkový dojem je ale noblesní.

Dynamika slabšího plug-in hybridu (225k verze bude vyhrazena pro sportovní provedení GSe a přijde později) i průběh jeho výkonových křivek dobře plní cíl, k němuž byl stvořen; poskytovat uspokojivou dynamiku při středních rychlostech. To ostatně velmi dobře umí slabší verze motoru 1.6 PureTech i bez hybridní výpomoci, s ní ale mění cestování v příjemný zážitek se stálým dostatkem výkonu pod plynovým pedálem. Na elektřinu se tu jede nejvíce 135 km/h, je jasné, že kousek pod tímto maximem už samotnému elektromotoru dochází dech, avšak své dálniční kilometry zvládne a na okreskách je naopak velmi příjemně živý.

Proporcím prospěl dlouhý rozvor s krátkými převisy, stejně jako parádičky kalibru jakoby neukončeného C-sloupku

Interiér, při jehož popisu použila automobilka výraz detox, čistý a moderní, se skutečně změnil k nepoznání. Veškeré zbytky baroka, jímž předminulá Astra ještě oplývala a ta minulá jej nechala doznívat, byly bez sentimentu odstraněny. Na palubní desce ani středovém panelu téměř nenajdete křivku, všude jen přímky v různých vzájemných úhlech. Ovládání se zbavilo velké části tlačítek, naštěstí ovšem ne všech. Stále si tu zatopíte či pustíte rádio nebo zvýšíte jeho hlasitost mechanickými ovladači a došlo dokonce i na jakousi klávesnici dotykových plošek a tří tlačítek. Ze středové konzoly rovněž zmizelo vše, kromě typizovaného stellantisovského modulu volby směru a jízdních režimů.

Podle prvních dojmů je poloha za volantem důstojná, jen sedadla již potřetí se chlubící certifikátem AGR opět přišla o kus výšky opěradla i tuhosti polštářování. Pohodlná jsou, ale nesmíte mít příliš dlouhá záda; jinak vám budou končit u lopatek. Další novinky, včetně maticových světlometů IntelliLux se 168 segmenty, důkladně vyzkoušíme s velkou zvědavostí při obvyklém redakčním testu.

Interiéru byl naordinován zcela nový styl. Místo stávajících kudrlinek přísná geometrie a strohost. Ta nevyjde z módy tak rychle

Pro Opel je nová Astra zásadní model, i když byl nucen ořezat počet karosářských verzí na pouhé dvě. Hatchback přichází do prodeje právě nyní, kombi se dočkáme s cca půlročním odstupem. Jednou z konkurenčních výhod modelu má být nabídka všech základních druhů pohonu, tedy konvenčního benzinového, dieselu (!), plug-in hybridu a od příštího roku i plně elektrické verze Astra-e. Startovací cena byla stanovena na 539 990 Kč (1.2 Turbo 110 k), nejlevnější nabíjecí hybrid vyjde na 859 990 Kč (1.6 Turbo PHEV 180). V základní výbavě Edition nechybí kompletní bezpečnostní výbava, světelný a dešťový senzor, asistent dálkových světel, LED hlavní světlomety, mlhovky, parkovací senzory vpředu a vzadu, tempomat, bezklíčové startování, kožený multifunkční volant, multimédia s DAB, bezdrátovým Apple CarPlay a Anroid Auto, jednozónová automatická klimatizace či 17" litá kola (pro PHEV).

Technické parametry Opel Astra 1.6 Turbo PHEV 180

Kompletní specifikace
Konstrukcehatchback, 4 374 × 1 860 × 1 442 mm, 1 678 kg
PohonHybridní (elektřina/benzin), hnaná náprava: přední
Výkon133 (110 + 81) kW, 180 (150 + 110) koní, točivý moment: 360 Nm
Baterie12,4 kWh
Nabíjenípalubní: 7,4 kW, konektory: Mennekes
SpotřebaKombinovaná: 1,1 l / 100 km
Cena od859 990 Kč

Foto: Opel

opel-astra
Klady
  • dynamika při čistě elektrické jízdě
  • zůstala tlačítka pro některé důležité funkce
  • prostorný a vzdušně působící interiér
  • solidní startovní cena a ucelená výbava
  • tichý a plavný plug-in hybrid
Zápory
  • ovládání multimédií není příliš přehledné
  • sedadla AGR už nejsou, co bývala
  • za 7,4 kW je třeba doplatek
  • základní nabíjení je pouze 3,7 kW
Diskuze ke článku
Martin
Martin
Jako dobrý, ale nechci spalovat benzín a smrdět a proto jsem si objednal EV.
Bohumil Filip
Bohumil Filip
Všichni by rádi měnili pravidla hry a zatím je mění jen Covid a Rusko s jeho válkou :D
Stanislav Vondraš
Stanislav Vondraš
Proč pořád chtějí vyrábět a utápět vývojovou energii v takových slátaninách. Vždyť to je hrozně komplikované a má to jen nevýhody. Servis bude drahý a častý, až se to trochu opotřebí, tak to nikdo už nesešteluje.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze