Zatímco u spalovacích aut se dají reálné náklady na palivo vyčíslit poměrně snadno, u elektromobilů do toho už vstupuje různá cena nabíjení podle toho, zda častěji nabíjíte doma, nebo na veřejných nabíjecích stanicích. U plug-in hybridu je ale navíc důležitým faktorem poměr jízdy na elektřinu a benzín. Test reálných nákladů plug-in hybridu Škoda Octavia Combi iV jsme již dělali, ale jak to dopadne, když do toho vstoupí ještě zimní teploty? To jsme se rozhodli otestovat s plug-in hybridem Škoda Octavia RS iV.
Technické parametry Škoda Octavia RS iV (2020) liftback
Kompletní specifikaceKonstrukce | liftback, 4 702 × 1 829 × 1 476 mm, 1 695 kg |
---|---|
Pohon | Hybridní (elektřina/benzin), hnaná náprava: přední |
Výkon | 180 (110 + 85) kW, 245 (150 + 115) koní, točivý moment: 400 Nm |
Baterie | 13 kWh |
Nabíjení | konektory: Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 1,1 l / 100 km |
Cena od | 939 900 Kč |
Plug-in hybrid Škoda Octavia iV jsme měli v klasickém testu ve sportovnější verzi RS iV a v rámci seriálu Zaostřeno na spotřebu jsme otestovali i reálnou spotřebu základní verze Octavie iV. V létě jsem pak dělal test reálné spotřeby a nákladů vozu Škoda Octavia Combi iV, během kterého jsem zaznamenával nejen každou kilowatthodinu, ale i každou korunu zaplacenou za nabíjení. Mám možnost nabíjení doma, což využívám, a snažím se nabíjet při každé příležitosti. Rozhodně ale ne za každou cenu, to ostatně ani u plug-in hybridu s pomalým AC nabíjením nedává smysl. Zkrátka jen využívám dobu, kdy auto stojí, například při schůzce nebo nakupování. Tehdy to vyšlo na 2,8 l/100 km a k tomu 11,96 kWh/100 km.
Plug-in hybrid Škoda Octavia RS iV a jeho spotřeba v zimě
Stejně probíhá i tento test, ale v zimě to mají plug-in hybridy složitější. Nejenže klesá jejich elektrický dojezd, ale některé ani nejsou schopné jízdy v EV režimu, když teplota klesne pod určitou hodnotu. A jsou i plug-in hybridy, které nemají dostatečně výkonné elektrické topení, takže kvůli komfortu uvnitř často běží spalovací motor, i když je baterie nabitá a jedete krátkou trasu, což je případ například auta Kia Niro PHEV. To se ale netýká vozu Škoda Octavia RS iV, tedy ani základního plug-in hybridu pod kapotou Octavie, který má totožnou techniku. I v teplotách pod bodem mrazu jede auto na elektřinu, pokud má dostatek energie v baterii.
Většinou se pohybuji mezi Berounem a Prahou, tedy na trase, kde zpravidla stačí dojezd na elektřinu a když je příležitost nabít v cíli, je možné jet i zpět čistě na elektřinu, tedy s nulovou spotřebou benzínu. Oproti letnímu testu je ale znát pokles elektrického dojezdu, ale 35 až 45 kilometrů zvládne, dle charakteru trasy a venkovní teploty. V tom si vede mnohem lépe než třeba Mitsubishi Eclipse Cross PHEV, které jsem měl v podobném testu. To ale kratší elektrický dojezd kompenzuje rychlonabíjením, které zase nemá Octavia. Při mých většinových trasách se spotřeba benzínu Octavie podle palubního počítače pohybuje mezi 1,5 a 2 litry na 100 km, tedy navzdory zimě jen mírně nad tabulkovou hodnotou.
Delší trasy nemá plug-in hybrid Škoda Octavia RS iV rád
Na konci testu ale potřebuji jet do Kolína, přičemž cestou mám ještě nějaké zastávky v Praze. Na žádném z míst nemám příležitost k nabíjení, takže nabíjím až po 168 kilometrech v Praze, když se při cestě zpět stavuji na nákup. Jelikož Škoda Octavia RS iV má pouze 3,5kW palubní nabíječku, během rychlého nákupu se nabilo pouze asi 1,2 kWh. To je samozřejmě na cestu z Černého Mostu do Berounu málo. V tomto případě by pomohlo zmíněné rychlonabíjení, které by baterii během stejně dlouhé zastávky nabilo na většinu zpáteční cesty.
Během celkových 583 kilometrů najetých za 3 týdny testu jsem celkem nabil 90,22 kWh a do nádrže se po něm vešlo 22,31 litrů. To znamená spotřebu benzínu 3,83 l/100 km a k tomu spotřebu elektřiny 15,48 kWh/100 km. Tankoval jsem za cenu 37,5 Kč/l, celkově tedy benzín vyšel na 836,6 Kč. Nabíjení bylo buď doma za stropovou cenu 6,05 Kč/kWh, nebo 7 Kč/kWh na stanicích PRE. Celkově nabíjení vyšlo na 570,42 Kč a průměrná cena nabíjení tedy byla 6,32 Kč/kWh. Kompletní záznamy o tankování i nabíjení si můžete prohlédnout na webu Spritmonitor.de.
Celkové náklady na benzín a elektřinu jsou 2,4 Kč/km
Celkově tedy vyšly náklady na 2,42 Kč/km. Z toho elektřina na 0,98 Kč/km a benzín 1,44 Kč/km. Při stejné ceně benzínu by byly náklady u benzínové Octavie RS vyšší i při tabulkové spotřebě 7,1 l/100 km, konkrétně 2,66 Kč/km. Lze ale předpokládat, že reálná zimní spotřeba bude vyšší, pokud bych jezdil na stejných trasách a stejným stylem jízdy jako s plug-in hybridem. U naftové Octavie RS, která má ovšem o 33 kW nižší výkon, by při tabulkové spotřebě a stejné ceně za litr nafty byly náklady 1,91 Kč/km, tedy o poznání méně. Lze předpokládat, že i při reálné zimní spotřebě by se náklady pohybovaly okolo hodnoty plug-in hybridu, možná mírně nad. S jinými pohony to nelze srovnávat kvůli výkonu, ale Škoda Octavia G-TEC by se při reálné zimní spotřebě a současné ceně CNG pohybovala okolo 1,5 Kč/km, takže je výrazně úspornější.
Plug-in hybrid se tedy vyplatí, ale samozřejmě je nutné využívat každou příležitost k nabíjení, jako jsem to dělal v tomto testu. Pokud někdo nemá možnost nabíjet doma nebo v práci, kde zpravidla auto stojí nejdelší dobu, tak se pravděpodobně investice do plug-in hybridu nevyplatí. Na druhou stranu, při menším podílu delších jízd a možnosti nabíjení mezi jízdami je možné mít i nižší spotřebu benzínu, což pak návratnost investice do plug-in hybridu snižuje. Vzhledem k tomu, že Pražská energetika má v plánu zahuštění sítě nabíjecích stanic v Praze během následujícího roku, lze předpokládat, že třeba za rok by byl podíl čistě elektrické jízdy vyšší, a tím celkové náklady na palivo a energii nižší. Zvláště při zmíněné jízdě do Kolína by možnost nabití při zastávkách po Praze znamenala velký rozdíl.
Foto: Marek Tomíšek, fDrive.cz
Otázkou spíše je, proč by člověk, který chce auto s nízkými náklady, mel uvažovat o Octavii RS. Její celkové náklady budou poměrně vysoké kvůli amortizaci, pojištění, pneumatikám apod. a je jedno, zda si to člověk bude platit "hotově" nebo jako součást splátky operativního leasingu. BTW Když jsem před cca 10 lety kupoval své první auto, tak jsem cílil hlavně na nízké náklady. Nakonec z toho bylo po najetí 180 tkm 2,7 Kč/km. Ale bylo to možné jen díky nízké pořizovací ceně ojetiny, což výrazně snížilo amortizaci i havarijní pojištění.
To už pak radši čisté EV.