Reálná spotřeba benzínu a elektrický dojezd plug-in hybridu Kia xCeed PHEV
test

Reálná spotřeba benzínu a elektrický dojezd plug-in hybridu Kia xCeed PHEV

Zaostřeno na spotřebu
3

Kia XCeed je crossover na základě modelu Ceed, který dostal i plug-in hybridní pohon. Ten známe například z modelu Niro PHEV, ale XCeed je přece jen o něco menší auto, takže by měl být teoreticky úspornější než větší Niro se stejnou technikou pohonu.

Kiu XCeed PHEV jsme měli v běžném testu, kde kolega hledal odpověď na otázku, jestli toto auto stojí za milion. Nyní se podívám na spotřebu, tedy jak ekonomicky se s plug-in hybridním XCeedem dá jezdit při běžném používání.

Technické parametry Kia XCeed PHEV (2020)

Kompletní specifikace
KonstrukceSUV, 4 395 × 1 826 × 1 483 mm, 1 596 kg
PohonHybridní (elektřina/benzin), hnaná náprava: přední
Výkon141 + 45 kW, 192 + 60 koní, točivý moment: 265 Nm
Baterie8,9 kWh
Nabíjenípalubní: 3,3 kW, konektory: Mennekes
SpotřebaKombinovaná: 1,4 l / 100 km
Cena od999 980 Kč

Jak se můžete podívat výše v katalogu, Kia XCeed PHEV má kombinovanou spotřebu dle WLTP 1,4 l/100 km a spotřebu elektřiny 12,3 kWh/100 km. Čistě elektrický dojezd pak je 48 kilometrů v kombinovaném režimu WLTP. Cena startuje na 999 980 Kč včetně DPH, ale testovaný kousek s koženým interiérem a metalickým lakem vyjde o 55 tisíc korun dráž.

Palubní počítač Kie XCeed PHEV ukázal spotřebu 2,1 l/100 km.

Nedílnou součástí testu spotřeby je jednotný kombinovaný okruh, který projíždím s každým autem. Ten je dlouhý cca 60 kilometrů a z toho tvoří 17 km dálnice (cca polovina v každém směru, což by mělo eliminovat vliv protivětru), přibližně 16 km jsou města a zbytek silnice druhé a třetí třídy + průjezdy menšími obcemi. Hlavní zásada je jet na horní hranici rychlostních limitů, případně co dovolí situace, ale plynule. U plug-in hybridů zároveň vyjíždím s nabitou baterií, respektive start okruhu je cca 2 kilometry od plného nabití baterie, všechna auta tak mají stejné podmínky. Palubní počítač Palubní počítač Kie XCeed PHEV ukázal spotřebu 2,1 l/100 km, čímž se mezi plug-in hybridy řadí mezi úspornější. Spotřebu elektřiny palubní počítač neukazuje, ale podle nabíjení vyšla na 13,9 kWh/100 km.


Vyhodnotil jsem i spotřebu benzínu při ustálených rychlostech, které odpovídají našim limitům mimo město. Tu u plug-in hybridů testuji po vybití baterie. Abych eliminoval vliv převýšení nebo protivětru, jedu každý úsek dvakrát, pokaždé v jiném směru, a výsledek poté průměruji. Na běžných silnicích, tedy při 90 km/h, je spotřeba 3,8 l/100 km (i přes „vybitou“ baterii si auto pomohlo elektromotorem), na rychlostní silnici při maximálně povolené „stodesítce“ to bylo 5,4 l/100 km a při dálniční rychlosti 130 km/h palubní počítač ukázal v průměru 5,6 litru na 100 km. I na dálnici evidentně trochu pomohl elektromotor, protože tento hybridní systém i s vybitou baterií dokáže fungovat jako klasický hybrid.

Kia XCeed PHEV takto ujela 50 km čistě na elektřinu.

Když ale plug-in hybrid nabíjíte, je možné jezdit i v čistě elektrickém režimu. Ne každý plug-in hybrid ukazuje spotřebu elektřiny na palubním počítači, a tak dělám jen jednotný test dojezdu na plnou baterii. Cca dva a půl kilometru jedu po městě a následně po dálnici rychlostí 90 km/h na tempomat. Abych eliminoval vliv protivětru a převýšení, tak se po dosažení poloviny dojezdu na nejbližším sjezdu otočím a jedu zpět, takže končím ve stejné nadmořské výšce. Tento test elektrického dojezdu jezdím i s vypnutým topením/klimatizací, abych simuloval optimální teplotu a výsledky byly porovnatelné. Kia XCeed PHEV takto ujela 50 km čistě na elektřinu, jejíž spotřeba podle nabíjení byla 17,8 kWh/100 km.

Režim jízdy Spotřeba benzínu Spotřeba elektřiny
Město (ujeto 45,7 km) 4,72 l/100 km nezjištěna
Mimo město (90 km/h) 3,75 l/100 km -
Rychlostní silnice (110 km/h) 5,35 l/100 km -
Dálnice (130 km/h) 5,55 l/100 km -
Kombinovaný okruh (60 km) podle palubního počítače 2,1 l/100 km 13,87 kWh/100 km
Spotřeba při testu elektrického dojezdu (podle nabíjení) - 17,8 kWh/100 km

Při testu na kombinovaném okruhu byla venkovní teplota okolo 5 °C a během testu elektrického dojezdu 10 °C. Jelikož tento test probíhal koncem jara, teplota se ještě pohybovala mezi 5 až 11 °C během celého testu.

Během testu dojezdu se podařilo ujet 50,5 km čistě na elektřinu.

Skutečná spotřeba vyšla na 3,1 l/100 km a 8,8 kWh/100 km.

Za celý test jsem ujel 398 km, během kterých jsem vyhodnocoval i skutečnou spotřebu podle tankování a nabíjení. Na konci testu jsem celkem natankoval 12,4 litrů benzínu a během testu celkem nabil 35,115 kWh, takže skutečná spotřeba vyšla na 3,1 l/100 km a 8,8 kWh/100 km. Poměr těchto hodnot se ale u plug-in hybridů liší podle četnosti nabíjení. Já se snažím nabíjet při každé příležitosti, ale když je jich méně, samozřejmě stoupá spotřeba benzínu a klesá spotřeba elektřiny.

Výsledky za celý test (398 km) Skutečná spotřeba
Elektřina 8,82 kWh/100 km
Benzín 3,12 l/100 km

Komentář autora:

Hybridní systém HMG s atmosférickou šestnáctistovkou nalezneme v různých autech buď jako základní HEV bez externího nabíjení, nebo jako PHEV, což je případ XCeedu. Opět se potvrdilo, že funguje výborně a umí být opravdu úsporný. Dle mých zkušeností fungují nejlépe plug-in hybridy, které vychází z klasického hybridu. Nemohou totiž spoléhat na velkou baterii a když se z nich udělá plug-in hybrid přidáním větší baterie, umí takový systém fungovat efektivně i po jejím vybití. Zpravidla takové hybridy mají jako základ atmosférický motor, což je i tento případ.

Celková spotřeba benzínu odpovídá reálným nákladům 0,99 Kč/km. Jelikož jsem nabíjel v průměru za 3,73 Kč/kWh, i s nabíjením vyšly náklady na 1,33 Kč/km, což vůbec není špatné. Navíc spotřeba mohla být nižší, kdyby auto mělo i elektrické vytápění bez nutnosti nastartovat spalovací motor. Často i při jízdě po městě běžel spalovací motor, i když byla baterie nabitá a po vypnutí topení se vypnul i motor. Je tedy evidentní, že se nastartoval jen kvůli topení a právě to navýšilo městskou spotřebu na hodnotu, která je na hybrid a zejména plug-in hybrid poměrně vysoká.

Zapínání spalovacího motoru jen kvůli topení je tedy podle mě největším nedostatkem, ale znamená to, že v letních teplotách by měla být spotřeba benzínu mnohem nižší a pravděpodobně by se dalo dostat s náklady přibližně na korunu za kilometr, což odpovídá vozům na CNG nebo LPG. Elektromobil sice jezdí levněji, ale pokud chcete auto, se kterým krátké každodenní cesty budete jezdit na elektřinu, ale na delších trasách nebudete muset řešit nabíjení, pak tento plug-in hybrid rozhodně smysl dává.

Foto: Marek Tomíšek, fDrive.cz

kia-xceed-phev-2020
Klady
  • i po vybití baterie má nízkou spotřebu
  • velmi efektivní hybridní systém
Zápory
  • kvůli topení musí nastartovat spalovací motor
Diskuze ke článku
Dini Dini
Dini Dini
Testy spotřeby jsou tu super!
Já si teda nedovedu moc představit mít malý auto za milion, v podstatě vždy po příjezdu domů myslet na zásuvku a na delších trasách táhat 150kg baterky nebo kolik...ale třeba někdo jinej jo.

V současné době by mi dávalo největší smysl asi PHEV s dojezdem nad 100km (Jako MB C). Spalovací motor a převodovka jsou stále lehčí, než dalších 50kWh baterie a přece jen je cestování jednodušší.
karlos
karlos
Ta cena je příšerná. Cenový rozdíl mezi tímto motorem a klasickým spalovákem je propastný a tím pádem jsou náklady defacto nenavrátitelné. Ekonomicky to auto nedává smysl a nedokážu si představit že si ho někdo za tyto peníze pořídí.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze