Kia XCeed PHEV
test

Kia XCeed PHEV

Překoná vaše představy?
2

Kia XCeed s plug-in hybridním pohonem představuje zajímavý mezikrok pro všechny, kteří chtějí čerpat výhody ze světa elektrického i konvenčního pohonu na fosilní paliva. Jak se tento sympatický hybrid povedl a obhájí si svými užitnými vlastnostmi cenu atakující jeden milion korun?

V nabídce jihokorejského výrobce Kia najdeme kromě Ceedu také v předloňském roce představený crossover XCeed, který může posloužit například jako stylový rodinný vůz. Jaké jsou mé dojmy z používání plug-in hybridní varianty?

Pohodlný a stylový, praktický již méně

Kia XCeed se za svůj zevnějšek rozhodně stydět nemusí, právě naopak. Ladné křivky a výraznými LED světlomety vozu sluší stejně jako doplňky v podobě difuzoru či plastových prvků „obepínajících“ spodní část vozu ve stylu SUV. Zájemce pravděpodobně upoutají i velké koncovky výfuků, které jsou však, jak je dnes již běžné, pouze falešné. Z praktického hlediska je však mnohem důležitější pohodlnost nasedání, kde vozu nelze nic vytknout. Na zadních sedadlech díky velkorysému úhlu otevření dveří není problém ani fixace dětské sedačky, případně převoz starších, méně mobilních osob.

Technické parametry Kia XCeed PHEV (2020)

Kompletní specifikace
KonstrukceSUV, 4 395 × 1 826 × 1 483 mm, 1 596 kg
PohonHybridní (elektřina/benzin), hnaná náprava: přední
Výkon141 + 45 kW, 192 + 60 koní, točivý moment: 265 Nm
Baterie8,9 kWh
Nabíjenípalubní: 3,3 kW, konektory: Mennekes
SpotřebaKombinovaná: 12,3 kWh / 100 km + 48
Cena od999 980 Kč

Zavazadelník je vzhledem k uložení baterie o něco menší, nabídne tak objem 291 litrů, což není mnoho, ale ke každodennímu používání pravděpodobně postačí. Se sklopenými zadními sedadly lze pak získat až 1 243 litrů. Přítomnost baterie se evidentně negativně podepsala také na velikosti nádrže, jež činí 37 litrů. Vůz jsem během používání, kdy jsem se snažil často nabíjet, neměl potřebu vzít na čerpací stanici. U poslední generace (spalovacího) Hyundai i30, kde je deklarovaná velikost nádrže 50 litrů, lze však (při rozsvícení „hladového oka“) dotankovat přibližně 40 litrů. Pokud je rezerva u XCeed PHEV podobně naddimenzovaná, je dost možné, že při tankování „do plné“ natankujete třeba jen 30 litrů pohonných hmot.

Po usednutí do vozu na uživatele čeká vcelku usedlý, avšak pěkně zpracovaný interiér z kvalitních materiálů. Většina ploch, se kterými se posádka dostane do styku, je z měkčeného plastu a nechybí ani velké množství praktických odkládacích prostorů. S čím jsem byl velmi spokojen, je tvar sedadel, která byla velmi pohodlná a disponovala solidním bočním vedením. V zimních měsících potěší pasažéry na zadních sedadlech možnost aktivace vyhřívání. Pokud však chcete být co nejvíce energeticky efektivní a jedete sami, je k dispozici dedikované tlačítko pro vyhřívání místa řidiče. Volant naštěstí není vyhřívaný jen v oblasti „gripů“ jako například u Mazdy MX-30, ale takřka po celém obvodu a ohřeje se poměrně rychle.

Obrazovka infotainmentu je v ideální vzdálenosti od řidiče.

Velmi povedený je 12,3“ digitální přístrojový štít, jenž má skvělou čitelnost a plynulé animace. Zde si můžete zobrazit údaje o tom, jak moc ekonomická vaše jízda byla, předpokládaný dojezd, informace o teplotě motoru, spotřebě, rychlosti nebo navigaci. Head-up displej bohužel schází. Hlavní 10,25“ obrazovka infotainmentu není příliš vzdálená od volantu (jako například v Peugeotu e-2008, kde jsem se musel během jízdy natahovat) a kromě možnosti dotykového ovládání se lze v prostředí navigovat pomocí kapacitních tlačítek pod displejem. Zbylé ovládací prvky jsou naštěstí fyzické, včetně „koleček“.

Kia XCeed PHEV (2020)

Spoustu funkcí lze navíc ovládat rovnou skrze volant, který má příjemný tvar, uspořádání tlačítek logické a velmi rychle si na něj zvyknete. V blízkosti řadící páky šestistupňové automatické dvouspojkové převodovky lze nahmatat volič pro jízdu v čistě elektrickém či kombinovaném režimu a tlačítko „Sport“, které zkrátí reakci na sešlápnutí plynového pedálu a ukazatele na přístrojové kapličce zbarví do červena.

Jaký je reálný dojezd na elektřinu?

Hlavní výhodou testovaného XCeed je samozřejmě plug-in hybridní pohon. Ten má, jak bylo řečeno, neblahý vliv na velikost nádrže i zavazadelníku, zároveň však umožňuje pohyb s nulovou produkcí emisí ve městech nebo čerpat výhod z „elektrických“ registračních značek s možností parkování v Praze na zónách zdarma. Jaký je však reálný dojezd a samotné nabíjení?

Kia XCeed PHEV (2020)

Konektor pro nabíjení je prakticky umístěn v levém boku vedle motoru a podobně jako u e-Nira nechybí ani praktický ukazatel nabíjení na palubní desce. Vidět jej můžete i zvenku vozu, takže máte vždy přehled o úrovni nabití.

Průměrná spotřeba spalovacího motoru se pohybovala mezi 7 až 8 litry na 100 km.

Nabíjení baterie s kapacitou 8,9 kWh probíhá výkonem přibližně 3 kW a z 0 do plna lze baterii přes wallbox nabít přibližně za dvě a půl hodiny. S reálným dojezdem, který jsem testoval i v teplotách okolo mínus 10 °C, to není vůbec špatné. Na jedno nabití se jednalo zhruba o 40 až 45 kilometrů, vždy však hodně záleží na jízdním stylu. Spousta majitelů s nižším denním nájezdem po městě si tak vystačí s tím, kdy dvakrát, třikrát týdně XCeed nabijí někde v nákupním centru. Jestliže se vydáte na delší cestu, kde budete využívat spalovací motor (zážehový čtyřválec 1.6 GDi), pohybovala se průměrná spotřeba mezi 7 až 8 litry na 100 km.

Nákup plug-in hybridní XCeed tedy bude logicky dávat smysl převážně těm řidičům, kteří s autem budou jezdit v (pří)městském provozu a zároveň se chtějí jednou za čas vydat i na delší cestu bez nutnosti řešit nabíjení u nabíjecích stanic.

I přes líbivý zevnějšek, povedený interiér a slušný dojezd čistě na elektřinu může potenciální zájemce odradit vyšší pořizovací cena, která startuje na jednom milionu korun (v případě testované verze s koženým paketem a příplatkem za metalický lak celkem 1 054 980 Kč). Za milion lze však zakoupit také plug-in hybridní verzi Nira, která je praktičtější a již od 1 099 980 Kč se prodává i čistě elektrická verze. Osobně bych tak dobře zvážil, jestli se více nevyplatí nákup elektromobilu s dostatečně dlouhým dojezdem.

Foto: Ioannis Papadopoulos

kia-xceed-phev-2020
Klady
  • líbivý zevnějšek
  • pěkně zpracovaný interiér
Zápory
  • menší palivová nádrž i zavazadelník
  • vyšší pořizovací cena
Diskuze ke článku
karlos
karlos
Ta cena je šílená.
dav.72@seznam.cz
dav.72@seznam.cz
Přesně tak, vozítko docela malé a cena je prostě úlet!
Kdo si to koupí?
Sám chci EV auto, ale tak do 500 tis a to max.
Chápu to, mají to jen aby splnili emisní limity, tak je cena nezajímá.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze