Hybridní crossover Renault Arkana E-Tech Hybrid 145 jsme již testovali, ale jelikož má pod kapotou zajímavý a unikátní hybridní systém, rozhodli jsme se udělat i samostatný test spotřeby do seriálu Zaostřeno na spotřebu. Renault Arkana se nabízí jen s hybridními motorizacemi, ale ostatní dvě jsou pouze mild-hybridy, jak už jejich označení napovídá. Jde o označení Renault Arkana mild hybrid 140 EDC nebo výkonnější mild hybrid 160 EDC. Verze E-Tech Hybrid 145 je full hybrid a my se v testu podíváme na to, jaká je reálná spotřeba.
Renault je jedinou evropskou značkou, která vyrábí full-hybridy bez externího nabíjení, což si jistě zaslouží pozornost. U plug-in hybridu se totiž dá schovat nižší efektivita hybridního systému do nabíjení tak, že dá výrobce do auta větší baterií, prodlouží se tím dojezd na elektřinu. Pokud majitel nabíjí, spotřeba vychází dobře. Základní full-hybrid ale možnost externího nabíjení nemá, a proto hybridní systém musí být opravdu efektivní. Zároveň je Renault jedinou evropskou automobilkou, která má hybridní systém spojený s atmosférickým motorem. Ostatní evropské automobilky používají u svých plug-in hybridů přeplňované motory, které podle našich zkušeností jsou v hybridním systému méně efektivní. Japonské hybridy mají zpravidla atmosférický motor a většina korejských také.
Technické parametry Renault Arkana E-Tech 145 full hybrid
Kompletní specifikaceKonstrukce | SUV, 4 568 × 1 821 × 1 576 mm, 1 510 kg |
---|---|
Pohon | Hybridní (elektřina/benzin), hnaná náprava: přední |
Výkon | 105 (69 + 36) kW, 143 (94 + 49) koní |
Nádrž | 50 l |
Spotřeba | Kombinovaná: 4,8 l / 100 km |
Cena od | 751 000 Kč |
Renault Arkana E-Tech Hybrid 145 má stejný hybridní pohon jako třeba Renault Captur E-Tech Hybrid 145 a v podstatě shodný i s plug-in hybridním pohonem v Renaultu Megane Grandtour E-Tech Plug-in 160. Ten má sice vyšší výkon, ale jen díky tomu, že větší baterie plug-in hybridu poskytne elektromotoru větší příkon. Jinak je hybridní systém shodný a jeho základem je atmosférická čtyřválcová šestnáctistovka, která je spojená s unikátní šestistupňovou převodovkou. Ta má totiž čtyři stupně pro spalovací motor a dva stupně pro elektromotor. Ten má v hybridní verzi bez externího nabíjení výkon 36 kW, což je omezení dané příkonem malé baterie. Její kapacita je 1,2 kWh. Plug-in hybrid v Meganu se liší pouze tím, že má baterii o kapacitě 10,4 kWh, díky které elektromotor poskytne výkon 51 kW.
Jaká bude reálná spotřeba crossoveru Renault Arkana E-Tech Hybrid?
Normovaná spotřeba Renaultu Arkana E-Tech Hybrid 145 je 4,8 l/100 km. A jaká bude reálná spotřeba v našem testu? To teprve zjišťujeme. Před zahájením spotřeby jsem vyzkoušel extrémně úspornou jízdu na trase z Prahy–Zličína do Berouna, na které ukázal 2,4 l/100 km, ale to bylo na ideální trase, mimo dálnici a extrémně úsporným stylem jízdy. Od natankování po cvaknutí, aby bylo možné změřit reálnou spotřebu, již jezdím na horní hranici rychlostních limitů a v kombinovaném provozu. Jelikož má ale palubní počítač jen jednu hodnotu, kterou nuluji kvůli dílčím výsledkům, celkovou spotřebu se dozvím až na konci testu po dotankování nádrže. Ve městě se zatím spotřeba pohybuje okolo 6 litrů na 100 km, ale faktem je, že kvůli topení běží spalovací motor častěji, než by bylo potřeba kvůli samotné jízdě. Dálniční cesta z Berouna do Prahy–Barrandova pak vyšla na 7 litrů na 100 km, ale to je trasa se stoupajícím profilem. Kombinovaný okruh vyšel podle palubního počítače na 5,3 l/100 km a teplota se během testu pohybovala mezi 0 až 1 °C.
Ptejte se na to, co vás na tomto autě zajímá. Ať už pokud jde o spotřebu, tak i obecně, pokud to nezaznělo v předchozím testu.
Pružné zrychlení 80-120 km/h?
Proč má elektromotor tak malý výkon, když třeba Toyota Corolla Hybrid má baterií menší a výkon elektromotoru větší?
Proč tam dávají malý a slabý motor 1.6 litru? Japonské automobilky už před x lety zjistily, že i z hlediska účinnosti je daleko lepší mít o něco větší a silnější motor, cca dvoulitr.
Jinak potlesk pro Renault, že jako jediný v Evropě vyvíjí full-hybridy a LPG.
Toto mě vždy u testů PHEV překvapovalo, že jsou tak zoufale neefektivní a žravé, když se externě nenabíjí. Vždyť to je stejná situace jako u klasického hybridu, který se taky nenabíjí. Tam se nestarám, v jakém stavu je baterka, systém si to řídí sám a přínos hybridu je jednoznačně v nižší spotřebě oproti stejně výkonnému benzínu. Tak proč to neplatí u PHEV? Tam by to mělo být stejné, plus bonus za větší baterku. Nebo je možné, že to jenom většina automobilek neumí, protože u PHEV od Toyoty jsem takové stížnosti (vybitá baterka -> vysoká spotřeba) nezaznamenal.