Renault Arkana E-Tech 145
test

Renault Arkana E-Tech 145

Cenově dostupný elegán
4

Popularita hybridních pohonných jednotek, které jsou pro mnohé logickým mezikrokem k masovému nástupu elektromobility, neustále stoupá. Na trhu tak existuje celá řada hybridních řešení. Jaké jsou mé dojmy z používání nového hybridu Renault Arkana E-Tech 145? A čím je tento vůz zajímavý? To prozradím na řádcích níže.

Líbivý vzhled SUV kupé, velkorysý vnitřní prostor a moderní infotainment. To vše jsou často skloňované přednosti, na které láká nový Renault Arkana. Nabídne však také neméně zajímavý hybridní pohon s nízkou spotřebou a zajímavou pořizovací cenou. Jak se osvědčil během redakčního testu?

Renault Arkana E-Tech 145 full hybrid

Rozměry4 568 × 1 821 × 1 576 mm, 1 510 kg
Výkon105 (69 + 36) kW
Baterie1,2 kWh
Dojezd1 000 km (WLTP)

Hlavní výhoda hybridní Arkany spočívá ve velmi nízké spotřebě při provozu ve městě, což jsem si mohl na vlastní kůži vyzkoušet v podstatě ihned po převzetí testovacího vozu. Ze zličínské prodejny Renault jsem vyjel domů zhruba v 16:00 (během všedního dne), což vyústilo ve zhruba dvojnásobně delší jízdní dobu ve srovnání s obvyklým provozem. Kromě pomalého popojíždění hned na několika úsecích v průběhu cesty jsem místy také doslova několik minut stál a čekal, než se doprava rozhýbe. Zkrátka běžná „hororová“ situace pro klasické spalovací ústrojí, během které se může vaše průměrná spotřeba na danou trasu klidně dvojnásobně zvýšit. Nikoli však pro Arkanu E-Tech. Po ujetých 36 kilometrech s průměrnou rychlostí 27 km/h jsem dorazil domů se spotřebou 4,7 litrů na sto kilometrů. Fantastický výsledek, na který bych se s klasickým spalovacím vozidlem nepřiblížil. Cesta přitom kromě města obsahovala i několik kilometrů po dálnici a okresce.

Během jízdy jsem měl zařazeno na B, tedy silnější úroveň rekuperace, která kromě rychlejšího nabíjení baterie znamená také vcelku výrazný brzdný efekt. Při dojíždění na semaforu nebo za auto stojící v koloně jsem tak nemusel takřka vůbec šlapat na brzdu (ačkoliv vůz nedobrzdí až do úplného zastavení). Výraznější, avšak plynulé brždění rekuperací jsem ocenil i v tunelu, kde místy docházelo k rychlému zpomalení/vytváření kolon a místy byl zase provoz vcelku plynulý. Na základní režim D pak vůz „plachtí“ a je jasné, že jej využijete na dálnicích a všude i v případě, že máte baterii zcela nabitou.

Výkon postačí, ale na rozdávání není

Jízdní komfort je i s přihlédnutím k obutí (215/55 R18) na slušné úrovni. Přiznám se však, že jsem tak nějak automaticky počítal s měkčím podvozkem, který lépe „vyžehlí“ nerovnosti na okreskách, což se bohužel nekonalo a místy byla „tvrdost“ podvozku (pro mě i posádku) až vyloženě nekomfortní. Řidič bohužel nemá žádnou možnost nastavení podvozku jakkoliv upravit, přestože vůz disponuje trojicí jízdních režimů, včetně (dnes již obligátního) sportovního módu, který je však spíše na okrasu. Hluk v interiéru během jízdy se pochopitelně odvíjí od rychlosti, kterou jedete, s tím rozdílem, že při pohybu ve městě, když se pohybujete menší rychlostí čistě na elektromotor a nacházíte se na kvalitní vozovce, je uvnitř takřka naprosté ticho. Okolí každopádně Arkana upozorňuje futuristickým zvukem, kterého si všimnete zejména při pomalém projíždění tichými ulicemi během noci. Při rychlosti 80 až 130 km/h se pak hlasitost podle aplikace na měření hluku pohybuje okolo vcelku běžných 80 dB (měřeno s telefonem umístěným nad řadící pákou v úrovni displeje infotainmentu).

Dynamika vozu v nižších rychlostech není špatná a odpovídá obecně tomu, na co jsme u hybridů zvyklí, tedy rychlý odpich ze semaforu a slušné zrychlení z nižších rychlostí obecně. Ve vyšších rychlostech se testovaný vůz spoléhá převážně na benzínový motor o objemu 1 598 cm3, výkonu 105 kW a točivém momentu 148 Nm (ICE) + 205 Nm (EV). Podle mého názoru by si auto této kategorie zasloužilo i výkonnější motorizaci (vrcholem je 116kW motor TCe 160 EDC), ani na dálnici jsem si však nemohl na dynamiku vozu vyloženě stěžovat, a to i díky relativně nízké provozní hmotnosti 1 510 kg.

Díky čtyřstupňovému variátoru můžete mít i při vyšších rychlostech pocit, jakoby jste stále využívali čistě pohon elektromotoru. Změna rychlostí spalovacího motoru totiž probíhá obvykle tak rychle a plynule, že ji ani nezaregistrujete. Ukazatel v podobě trojúhelníku na plně digitálním přístrojovém štítu před volantem signalizuje, který typ pohonu právě využíváte, respektive zda spalovací motor dobíjí baterii elektromotoru.

Displeje s praktickými prvky

Interiér mě vzhledem k ceně mile překvapil. Uvnitř najdeme několik USB-A, ale také prostor pro bezdrátové nabíjení či elegantní LED podsvícení s možností úpravy barev. Praktické jsou také fyzické ovládací prvky, které jsou takřka všude, dokonce včetně elegantního ovládání klimatizace formou koleček s integrovaným OLED displejem.

Velkou pochvalu si pak výrobce zaslouží za ovládání vedení v jízdních pruzích. Pokud nejste příznivci této funkce, stačí přepínač jednou zmáčknout. Auto si bude vaši volbu pamatovat a ani při další jízdě jej opětovně neaktivuje. Kéž by takovýto přístup měli všichni výrobci. Stop/start u hybridní motorizace řešit samozřejmě nemusíte.

Zpracování vnitřku vozu je praktické, ale také relativně hodnotné. Většina plastů je měkčených, nechybí kůže s prošíváním, ani vcelku pohodlná přední sedadla. Odkládací prostory jsou dostačující i pro rodinu s dětmi. V ostrém kontrastu s praktičností interiéru je však bohužel zavazadlový prostor, který je sice docela velký (v základu 480 litrů), ale nemá ani jeden háček (nebo jiný způsob ukotvení) na tašku či síť. Spodní plocha je naštěstí polohovatelná, čímž lze vytvořit ještě více místa, avšak při posouvání předmětů dopředu (při sklopených sedadlech), se budete muset potýkat s vcelku výrazným rozdílem výšek. Bezdotykové otevírání kufru schází, zato výhled ze zadního zkoseného okna tohoto SUV kupé je lepší, než bych čekal.

Konektivita je pak na standardní (na velmi slušné úrovni) a kromě integrované navigace, která fungovala pěkně responzivně, jsou samozřejmostí platformy Android Auto a Apple CarPlay, ačkoliv pouze drátově. Rovněž odezvu infotainmentu obecně hodnotím kladně. Během používání jsem se nesetkal s tím, že by se nějaké aplikace trhaly či nefungovaly, jak mají. Zobrazovací panel infotainmentu o uhlopříčce 9,3" má skvělou viditelnost a na jeho mírně netradiční vertikální uložení jsem si rychle zvykl.

Zhodnocení

Vzhledem k minimálnímu rozdílu mezi základní motorizací TCe 140 EDC a hybridní verzí E-Tech 145 (pouze 40 tisíc korun), je podle mě investice do hybridního pohonu naprosto racionální volbou kohokoliv, kdo o stylové Arkaně uvažuje. Vůz nabídne velmi slušnou spotřebu (v průměru testování okolo 5 litrů na 100 km), moderní infotainment, pohodlný interiér i přívětivou cenu. V neposlední řadě je nutno vyzdvihnout design Arkany, který se Renaultu opravdu povedl a vůz působí (nejen na první pohled) dražším dojmem, než ve skutečnosti je. Škoda jen menší nabídky motorizací, tvrdšího podvozku či nepříliš praktického zavazadlového prostoru.

Foto: Ioannis Papadopoulos, fDrive.cz

renault-arkana-e-tech-145
Klady
  • nízká spotřeba díky hybridnímu pohonu
  • moderní a dobře zpracovaný infotainment
  • nízký příplatek za hybridní provedení
  • dobře vybavený infotainment
  • líbivý design
Zápory
  • menší nabídka motorizací
  • nepraktický zavazadlový prostor
Diskuze ke článku
Martin Bonko
Martin Bonko
Už jsem ho viděl. Designově hrůza. Auto co chce vypadat jako módní SUV kupé a dá vám 145 koní. To je hnus. To aby se člověk psychicky připravil na předjetí traktoru.
karlovarak
karlovarak
Ten motor je to nejmenší zlo pro toto auto. Nejhorší je chování převodovky, nesmyslné vytáčení motoru, neumí řadit nahoru při zátahu. Je to auto pro velmi defenzivní řidiče ne pro mladší agilne jezdící řidiče. Bohužel toto chování převodovky Renault vůbec nechce řešit jako důvod k reklamaci.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze