Kategorii vozidel SUV-kupé odstartoval před více než 20 lety Pontiac Aztek, který tehdy rozdělil nejen klienty značky na dva tábory. Jak ale plynul čas, k výrobě netradičně vypadajících vozidel se přidali další výrobci a možná nejslavnějším počinem na evropském trhu bylo BMW X6. Nyní tu ale máme francouzský pokus o dynamicky vzhlížející rodinný vůz z dílny Renaultu. Do testu jsme zvolili slabší verzi, jejíž číselné označení 140 prozrazuje počet koní pod kapotou. Vůz stojí na platformě CMF-B a jde pořídit výhradně s benzinovými motory. Kdo by očekával pohon všech kol, u Arkany se jej nedočká.
Technické parametry Renault Arkana TCe 140 EDC
Kompletní specifikaceKonstrukce | SUV, 4 568 × 1 821 × 1 576 mm, 1 411 kg |
---|---|
Pohon | Hybridní (elektřina/benzin), hnaná náprava: přední |
Výkon | 103 kW, 140 koní, točivý moment: 260 Nm / 1 750 ot/min |
Nádrž | 50 l |
Spotřeba | Kombinovaná: 5,8 l / 100 km |
Cena od | 711 000 Kč |
Design Renaultu Arkana se mi docela zamlouvá, ani jeho záď nevypadala vůbec špatně. Musím ale uznat, že SUV-kupé není můj styl a nechtěl bych jej. Před usednutím do kabiny jsem měl strach hlavně z druhé řady sedadel. Kvůli zkosené zadní části střechy se zde totiž dá očekávat méně prostoru pro hlavy cestujících. Rovnou jsem tak zamířil místo za volant právě na zadní sedačky. S mou výškou 180 cm jsem zde měl místa tak akorát a umím si představit, že vyšší cestující by se již dotýkali hlavou stropního obložení. Je proto znát, že Arkana rozhodně nikdy nemůže plnit úkoly, jako je třeba převoz čtyř vysokých dospělých osob. Od toho má ale Renault v nabídce dva větší modely.
Za volantem se mi pak sedělo velmi příjemně. Navzdory tomu, že palubní deska vypadá již lehce zastarale, dá se Arkaně přičíst hned několik plusů. Tím prvním je hromada fyzických tlačítek, díky kterým řidič může ovládat klimatizaci nebo některé hlavní důležité palubní funkce. Trošku zvyku chce ovládání autorádia, které lze provádět jak dotykovou palubní obrazovku, tak přes „ucho“ pod páčkou stěračů. To je ale tak utopené a nepřehledné, že kdo se s ním nenaučí pracovat po paměti, takřka vždy udělá něco jiného, než původně zamýšlel. Palubní budíky byly plně digitální a nabízely drobné grafické úpravy. K nejdokonalejším se ale rozhodně řadit nemohou a v tomto ohledu vůz na konkurenci poměrně ztrácí.
Stropní osvětlení bylo v mnou testovaném voze vybaveno LED technikou, ale hned první večer jsem se přistihl, jak hledám tlačítko pro jeho deaktivaci. Ne vždy totiž člověk potřebuje v kabině svítit vždy, když otevře dveře nebo víko kufru. Jenže ani několik minut hledání a přemýšlení nepomohlo k tomu, aby se stropní světla podařilo během otevřených dveří řidiče vypnout. Zda je to nesmysl, nebo důležitá funkce, to nechám na vás. Mně osobně ale tato funkce ve voze chyběla. Zavazadlový prostor vozu nabízí v této motorizaci objem 513 litrů a pod kapotou se nacházel benzinový čtyřválec s označením 1.3 TCe. Ten nabízel točivý moment 260 Nm a je vždy spojen s automatickou převodovkou EDC se sedmi stupni. Její součástí jsou i pádla pod volantem.
Velmi mě překvapilo, že navzdory absenci sportovního režimu převodovky se mi nepovedlo automat přivést do jakýchkoliv rozpaků. 140 koní pod kapotou pak stačí k tomu, aby Arkana dokázala zrychlit z 0 na 100 km/h v čase 9,8 sekundy. Maximální rychlost může činit až 205 km/h, ale je znát, že k tomuto tempu se vůz bude dostávat celkem dlouho. Mnohem důležitější je mild-hybridní technika. Ta vypomáhá při startech nebo při vyšší zátěži. V palubním systému vozu pak byla možnost nastavit jeden ze tří jízdních režimů (Eco, Personal, Sport). V nejúspornějším nastavení vůz dokázal při každém vyšlápnutí pedálu plynu vyřadit do neutrálu a do rychlosti 140 km/h tzv. plachtit. To přinášelo velkou výhodu: nízkou spotřebu na dálnici. Stačí totiž jen mírné klesání a náhlé vyřazení do neutrálu dokáže u 1,4 tuny lehkého SUV ušetřit celkem dost.
Ani není divu, že po ujetí 700 km jsem na konci testu evidoval průměrnou spotřebu 6,1 litru na 100 km. V tom je již obsažena hromada kolon ve městě, častý pohyb po dálnici a také okresních silnicích. Člověk si až říká, že absence naftového motoru v nabídce Arkany vlastně vůbec nevadí. Jsem si navíc zcela jistý, že kdo by se opravdu snažil, sundá průměrnou spotřebu k hodnotám okolo pěti litrů. Naopak sportovně založené řidiče Arkana příliš nepotěší. Navzdory režimu Sport je 140 koní zkrátka málo a s aktivací tohoto nastavení přijde jen drobné zlepšení dynamiky v rychlostech do 140 km/h. Společně s tím pak roste i spotřeba, která při maximální zátěži vozu činí skoro 10 litrů na 100 km. Arkana TCe 140 je tak určena pro mírnější povahy. Její podvozek je navíc spíše komfortnější a perfektně žehlí nerovnosti. Jakmile jsem ale zkusil ostřejší průjezdy zatáčkou, bylo znát, jak se to autu nelíbí.
Důležité je také říci, že námi testovaná verze aktuálně začíná na ceně 768 tisíc Kč, což není vůbec mnoho. Vůz mě potěšil příjemně vypadajícím designem, dostatkem místa vpředu, fyzickými tlačítky na středu palubní desky a jízdním komfortem podpořeným nízkou spotřebou. Škoda jen, že v nabídce jsou pouze tři motorizace, přičemž ani jedna není plug-in hybridní. Navíc je dobré pamatovat na to, že toto je SUV-kupé a zde se stejně jako u konkurence platí za větší styl, který je vykoupen menším prostorem vzadu.
Foto: Roman Havlín, fDrive.cz
Píšete, že: "Pádla pod volantem byste hledali marně, je potřeba spoléhat výhradně na vůz." Na Vašich fotografiích ovšem padla vidím.
A vzhledem k tomu, že tento vůz vlastním, tak vím, že jde i přepnout do manuálního režimu s ovládáním pádly.