Volvo XC90 B5
test

Volvo XC90 B5

Bylo nás šest

Když přišlo největší Volvo na trh, většina automobilových novinářů i široké veřejnosti se křižovalo, že jízda s čtyřválcem v takovém obrovi nebude zrovna hitparáda. Jiný, než čtyřválcový motor přitom v autě nenajdete. My jsme si minulý rok vyzkoušeli plug-in hybridní verzi, které pravděpodobně patří budoucnost. S faceliftem však přišla i do klasického dieselu mild-hybridní technologie. U většiny aut si ji ani nevšimnete, bude Volvo výjimkou?

Švédská automobilka do budoucna s dieselem vůbec nepočítá. Jedná se tedy o poslední agregát, který ještě nesouhlasí s průpovídkou, že nafta patří do kamen. Díky mild-hybridní technologii automobilka ušetřila moc pěkných 16,9 procenta paliva ve srovnání s klasickým dieselem předfaceliftové verze, a to v přísnějším měřícím cyklu WLTP. Než se ale pustíme do samotného testu, dlužím vám ještě vysvětlení označení. B5 by intuitivně značilo benzinový pohon, díky mild-hybridu ale Volvo dalo u dieselových motorů vale písmenu „D“, na které je velmi citlivá Evropská unie. Nahradila jej písmenem B pro dieselové i benzinové motory s MHEV. Benzinové bez mild-hybridní technologie a plug-in hybridní agregáty jsou pak označeny písmenem T. Rozumné vysvětlení k tomu bohužel nemám.

Design a karoserie: dobré se měnit nemusí

Již v úvodu testu zaznělo, že největší Švéd prodělal facelift. Novinky bych ale u faceliftované verze hledal jen velmi těžko. Proč také měnit za mě aktuálně nejkrásnější SUV, když jeho design pořád funguje. Auto tedy nepřišlo o svůj patřičně hranatý vzhled ani „Thorova“ LED světla. Design se opravdu změnil pouze minimálně: maska má pozměněné žebrování a dostalo se na nové designy kol a barvy karoserie. Tak málo stačí ke štěstí a malinkému pošťouchnutí prodejů.

Rozměrově se samozřejmě nic nezměnilo, proto je SUV pořád vysoké 1 776 mm, široké 2 008 mm a dlouhé 4 950 mm. V základu dostanete XC90 na 19palcových kolech, testovací kousek obouval zimáky o 20 palcích a rozměru 275/45. Dokoupit může však i 22palcové, na nich ale auto vypadá trošku, jako by majitel byl americký rapper. Ideální je za mě velikost na testovacím autě. Se zvláštně pastelovou modrou jde o mimořádně povedenou kombinaci, která zaujme oko kolemjdoucího, ale není zbytečně extravagantní.

Technika a výbava: víc než mild výsledky

Tak kde je ta změna? Zasloužil si mild-hybrid nové označení a tolik pozornosti? Není to jen potěmkinova vesnice pro hloupé zákazníky a Evropskou unii? Ne, ne a ne. Na první pohled se zdá, že je vše při starém. Výkon stejný 235 koní, točivý moment pořád stejných 480 Nm. Volvo sice ve svých materiálech přidává 14 koní generátoru, celkový výkon však zůstává stejný. Při dynamice však zjistíte zlepšení, maximální rychlost je sice pořád 180 km/h, zrychlení se však zlepšilo o 0,2 na 7,6 vteřiny.

Řemenový startér-generátor s výkonem 14 koní dělá v tak velkém autě víc práce, než by se mohlo zdát. Především ve městě vyplňuje pauzy vznětového motoru a pomáhá plynulosti start-stop systému. Elektromotor pomohl i v papírové spotřebě, v průměru o téměř 17 procent. Ve městě může dělat rozdíl spotřeby až 1,1 litru na 100 kilometrů, podle přísnějšího WLTP cyklu by nový agregát měl „konzumovat“ 6,4 až 7,5 litru na 100 kilometrů. Jakou měla XC90 spotřebu v reálu? To si povíme později.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze