Švédská automobilka do budoucna s dieselem vůbec nepočítá. Jedná se tedy o poslední agregát, který ještě nesouhlasí s průpovídkou, že nafta patří do kamen. Díky mild-hybridní technologii automobilka ušetřila moc pěkných 16,9 procenta paliva ve srovnání s klasickým dieselem předfaceliftové verze, a to v přísnějším měřícím cyklu WLTP. Než se ale pustíme do samotného testu, dlužím vám ještě vysvětlení označení. B5 by intuitivně značilo benzinový pohon, díky mild-hybridu ale Volvo dalo u dieselových motorů vale písmenu „D“, na které je velmi citlivá Evropská unie. Nahradila jej písmenem B pro dieselové i benzinové motory s MHEV. Benzinové bez mild-hybridní technologie a plug-in hybridní agregáty jsou pak označeny písmenem T. Rozumné vysvětlení k tomu bohužel nemám.
Design a karoserie: dobré se měnit nemusí
Již v úvodu testu zaznělo, že největší Švéd prodělal facelift. Novinky bych ale u faceliftované verze hledal jen velmi těžko. Proč také měnit za mě aktuálně nejkrásnější SUV, když jeho design pořád funguje. Auto tedy nepřišlo o svůj patřičně hranatý vzhled ani „Thorova“ LED světla. Design se opravdu změnil pouze minimálně: maska má pozměněné žebrování a dostalo se na nové designy kol a barvy karoserie. Tak málo stačí ke štěstí a malinkému pošťouchnutí prodejů.
Rozměrově se samozřejmě nic nezměnilo, proto je SUV pořád vysoké 1 776 mm, široké 2 008 mm a dlouhé 4 950 mm. V základu dostanete XC90 na 19palcových kolech, testovací kousek obouval zimáky o 20 palcích a rozměru 275/45. Dokoupit může však i 22palcové, na nich ale auto vypadá trošku, jako by majitel byl americký rapper. Ideální je za mě velikost na testovacím autě. Se zvláštně pastelovou modrou jde o mimořádně povedenou kombinaci, která zaujme oko kolemjdoucího, ale není zbytečně extravagantní.
Technika a výbava: víc než mild výsledky
Tak kde je ta změna? Zasloužil si mild-hybrid nové označení a tolik pozornosti? Není to jen potěmkinova vesnice pro hloupé zákazníky a Evropskou unii? Ne, ne a ne. Na první pohled se zdá, že je vše při starém. Výkon stejný 235 koní, točivý moment pořád stejných 480 Nm. Volvo sice ve svých materiálech přidává 14 koní generátoru, celkový výkon však zůstává stejný. Při dynamice však zjistíte zlepšení, maximální rychlost je sice pořád 180 km/h, zrychlení se však zlepšilo o 0,2 na 7,6 vteřiny.
Řemenový startér-generátor s výkonem 14 koní dělá v tak velkém autě víc práce, než by se mohlo zdát. Především ve městě vyplňuje pauzy vznětového motoru a pomáhá plynulosti start-stop systému. Elektromotor pomohl i v papírové spotřebě, v průměru o téměř 17 procent. Ve městě může dělat rozdíl spotřeby až 1,1 litru na 100 kilometrů, podle přísnějšího WLTP cyklu by nový agregát měl „konzumovat“ 6,4 až 7,5 litru na 100 kilometrů. Jakou měla XC90 spotřebu v reálu? To si povíme později.
Interiér: nově pro šest
Facelift uvnitř nezměnil vůbec nic a všechno důležité již padlo v předchozím testu plug-in hybridní verze. Vše je tedy při starém, což je opět správně. Pocit uvnitř je odlišný než u konkurence: kombinace mála ovladačů a světlé kůže dodává pocitu exkluzivnosti. Sedadla skvěle drží tělo a dají se dobře nastavit. Béžová si však nebude rozumět s tmavě modrými džíny. Prostoru je všude víc než dostatek, což ještě podpoří velká panoramatická střecha.
V předchozím odstavci jsem vám vlastně trošku zalhal: změna v interiéru proběhla a vlastně docela velká. Přibylo totiž americké řešení sedaček 2+2+2. Šestimístná varianta je k mání za příplatek 5 tisíc korun. Jedinou výhodou ve srovnání se sedmimístnou variantou je lepší přístup k poslední řadě sedadel. Sedmimístná varianta je mimochodem samozřejmě nejdražší a připlatíte za ni 40 tisíc korun. I ve třetí řadě najdete dostatek místa, především pokud druhou řadu posunete blíže k řidiči. Další změna je opravdu malinká, v nejvyšší výbavě Inscription dostanete nový design „diamantu“ jako volič automatické převodovky. V noci je dokonce lehce podsvícený. Názory na to, jestli jde o vkusné řešení se liší, mně se to vlastně docela líbí.
Středový displej dostal pár updatů, pořád však připomíná rozhraní z mobilu. Ovládá se dobře, především pokud stojíte. Pokud je ale potřeba řešit nějaký složitější úkol, může odvést dost pozornosti. Dobře se s ním naučte, potřebovat jej budete i k ovládání klimatizace nebo sklopení zadních hlavových opěrek. Je samozřejmě i základem pro multimediální systém a jeho příplatkových 14 reproduktorů Harman/Kardon za 26 tisíc korun napojených na 600W digitální zesilovač. Pokud jste velcí fajnšmekři, možná budete chtít připlatit 100 tisíc za systém Bowers & Wilkins s 12kanálovým zesilovačem a ohromujícím výkonem 1 400 W + 19 reproduktory.
Multimediální systém situovaný na výšku oceníte při využití 360stupňové kamery. Při využití klasické zpětné kamery tolik praktický není. Spolehnout se můžete na Apple CarPlay i Android Auto a veškerou další konektivitu.
Chytré systémy a funkce: naprostá špička
V testech často používám slovní spojení armáda bezpečnostních asistentů. K Volvu se hodí asi nejvíce: vždyť zde napočítáte 14 pomocníků na obranu posádky i okolí. Tím nejlepším je Pilot Assist III pro jízdu v kolonách a semi-autonomní řízení, které ukazuje, že auto je už nyní připravené jezdit bez vás. Systém potřebuje značení jízdních pruhů a funguje do 130 km/h. Volant krásně ztuhne a vůz se drží uprostřed jízdního pruhu v bezpečné vzdálenosti od vozidla před vámi. Je skoro až děsivé, jak rychle dáte systému svou plnou důvěru, naštěstí vás bude průběžně informovat, že odpovědnost máte pořád vy.
Švédi již stihli analyzovat více než 43 tisíc dopravních nehod, ve kterých figurovalo více než 72 tisíc cestujících.
Vylepšení dostal balíček City Safety, který na vozidla reaguje až do 200 km/h a dokáže bez vaší pomoci zpomalit o 60 km/h. To znamená, že do 60 km/h v hodině by auto nemělo nabourat do vozu před vámi a ve vyšších rychlostech alespoň výrazně zmenšit následky nehody. Na cyklisty auto reaguje do 80 km/h a dokáže zbrzdit o 50 km/h. Chodce zvládne detekovat také do 80 km/h ale dokáže zbrzdit o 45 km/h. Na velkou zvěř Volvo reaguje do 100 km/h a zabrdí o 15 km/h.
Automobilka přidává také odvrácení srážky před přejetím do protisměru nebo podporou vyhnutí. Jde o nejlepší bezpečnostní sadu, kterou momentálně v autě můžete dostat. Švédi již stihli analyzovat více než 43 tisíc dopravních nehod, ve kterých figurovalo více než 72 tisíc cestujících. V posledních 10 letech tak dosáhli snížení počtu vážně zraněných cestujících ve vozech Volvo o 50 procent.
Parádně fungují LED světla, která Volvo nazvalo Full-LED Active High Beam. Světlo je dvakrát intenzivnější než xenony a do zatáček se natáčí až o 30 stupňů. Vůz krásně přepíná dálková světla a umí „vystínovat“ ostatní auta. Systém umí rozpoznat také chodce a cyklisty a zabránit jejich oslnění. Současně auto umí sledovat až 10 objektů. V noci je sledovat práci světel neskutečná zábava.
Jízdní vlastnosti: důstojná náhrada za šestiválec?
Jízdní vlastnosti vždy byly slabou stránkou Volva: automobilka v této kategorii ani nechtěla být dobrá. Vůz se vám snaží vsugerovat klidnou a bezpečnou jízdu a vy ten tichý hlas klidně posloucháte. Model XC90 byl prvním autem na platformě SPA a předfaceliftovou verzi jsem káral za špatné odladění. Situace se malinko zlepšila, což může být i dieselovou motorizací, která je o něco lehčí než plug-in hybrid
Cesta je příjemně plavná a díky mild-hybridnímu pohonu ani nemáte touhu vypnout start-stop systém. Motor se vypíná inteligentně při dojezdech na křižovatku a naskakuje mnohem hladčeji, než tomu bylo dříve. Bez mild-hybridní technologie jsme stejný motor měli v XC60 a také v V90 a hrubý chod dieselového čtyřválce s častými starty na křižovatkách mě tahal za uši. Mild-hybrid chování zjemnil a slyšel jsem, že se hodně přiblížil šestiválci. S tím tak úplně souhlasit nemůžu, protože se mu nevyrovná tahem ani zvukem, posun dopředu ale určitě pozná i laik.
Nikdo nepotřebuje na 100 km/h zrychlit v SUV rychleji než za 7,6 vteřiny. Přesto jsme si tak nějak zvykli, že jsou nejvyšší modely automobilek rychlejší. Pokud chcete šetřit a zároveň být na křižovatkách vždy první, budete se muset poohlédnout jinde, nebo vzít monstrózní plug-in hybrid T8 s 408 koňmi. Finální dynamika není špatná a bude stačit každému rozumnému tatínkovi. Plně naložené auto začne být trochu dýchavičné až při předjíždění nad povoleným limitem na dálnici.
Teoretická spotřeba se vždy hodně lišila, od čísel 6,5 až 7,5 litru na 100 km jsem však na konci testu zas tak daleko nebyl. Dálniční tempo bralo z nádrže 7,5 litru každých 100 kilometrů. Po městě počítejte zhruba o litr víc. Naopak na okreskách, pokud budete využívat eko mód a plachtění, se dokážete pod 6 litrů na 100 km. Jako vždy hodně záleží na jízdním stylu a předvídavosti řidiče. Nádrž na 71 litrů vám zajistí exkluzivní dojezdový rádius. I při svižném jízdním stylu můžete ujet přes 700 km. Pokud budete šetřit, není nesmysl ujet i kolem tisíce kilometrů.
Galerie
Hodnocení: perfektní pro každou rodinu, když správně vyberete
Obrovské a bezpečné rodinné auto, ve kterém nemusíte dělat skoro žádné kompromisy. Dost těžko se mi vymýšlí use-case na šestimístnou variantu. Buď pravidelně potřebujete vozit 6 pasažérů a nepotřebujete místo v kufru, nebo se potřebujete přesouvat maximálně ve čtyřech a ty další dvě sedačky jsou jen pro režim „co kdyby“. XC90 je skutečně obří auto, zapřemýšlejte proto, jestli vám nebude stačit levnější XC60, která také není zrovna malé auto. Pokud vám ale stačí pouze to nejlepší, nemůžete jinak, než vzít XC90. Bezpečím, výbavou a chytrými asistenty bude skutečně na špici.
Kvůli motoru si Volvo nekupujete a i kdyby, propadák to nebude. Mild-hybrid dobře vyplnil pauzy turbodmychadla, zjemnil celkový chod motoru a vylepšil start-stop systém. Dynamika je dostatečná, ale na konkurenční šestiválce si troufnout nemůže, navíc občas především za studena uslyšíte klasický zvuk podobný Fordu Transit. Jestli by to měla být jediná piha na kráse, vezměte si skvělý plug-in hybrid s mamutím výkonem. Odměnou vám naopak bude velmi nízká spotřeba a daleký dojezd na jednu nádrž. Pokud stále nevíte, který motor vzít, stoprocentně se s dieselem projeďte. Co vám sedne lépe, poznáte relativně brzy.
Vyspělé auto po všech stránkách mimochodem není nikdy levná záležitost. Největší model s naším základním motorem B5 přijde v nejnižší výbavě na 1 679 900 Kč. Luxusní výbava Incscription přijde na 1 860 000 Kč a asi nikoho nepřekvapí, že s pár příplatky se dostanete daleko přes 2 miliony. Konkrétně naše konfigurace přijde na 2 222 000 Kč. Na druhou stranu, ve světě luxusních SUV nic nečekaného.