Volvo už s příchodem nové generace XC90 spoustě lidem ukázalo, že krásný design nebude pro tuto švédskou automobilku v čínských rukou cizí. Nový designový směr následoval s modelem XC60, XC40, V90 a samozřejmě i s vlajkovou lodí, tedy sedanem S90. Ten jsme si vyzkoušeli, a to rovnou v motorizaci T8.
Design: Švédsko-čínský skvost?
Designovou stránku jsem již naťukl. Osobně se mi designový směr Volva moc líbí. Volvo XC90 se nebojím označit za jedno z nejhezčích aut ve své kategorii a nebojím se to říci ani o S90. Jednoduchá, ale elegantní karoserie, světlomety s grafikou Thorova kladiva či nápis Volvo na víku zavazadlového prostoru a dvě koncovky výfuku, to vše v černém laku s hezkým designem kol – to je koktejl, který mne oslovuje. Jak chutná?
Volvo S90 se nebojím označit za jeden z nejhezčích sedanů na trhu.
Volvo S90 není zrovna malé auto. Na délku má 4,9 metrů, na šířku 1,8 metru a na výšku 1,4 metru. Takové obchodní centrum vás dokáže občas prověřit, jak moc máte v malíku vjíždění do a vyjíždění z parkovacích míst. Vlajkový sedan od Volva není se dvěma tunami ani nikterak lehký. Motorizace T8 však ani s takovou hmotností nemá žádný problém.
Interiér: nic pro milovníky tlačítek
Nevím přesně proč, ale málokde si připadám tak klidný jako ve vozech Volvo. Psal jsem to už v testu jiných modelů. Interiér Volva je pro mě taková oáza klidu a S90ka není výjimkou. Podobně jsme se cítil snad jen v Mercedesu třídy S. Klimatizovaná a vyhřívaná kožená sedadla přidávají na komfortu, podobně jako masážní funkce, která patří k tomu lepšímu na trhu. Sáhnout můžete i po reprosoustavě Bowers & Wilkins.
Interiér se nese v duchu minimalismu. Displej infotainmentu, který je umístěný na výšku, jako to má například Tesla Model S, se svým ovládáním inspiroval u iPadu. A automobilka se tím netají. Systém je svižný i přehledný. Jen nepotěší fanoušky tlačítek. Ve všech nových Volvech jich je opravdu minimum.
Překvapilo mě místo pro nohy na zadních sedadlech. Jestli nejste nadprůměrně vysocí, tak po této stránce si ve Volvu S90 stěžovat rozhodně nebudete. K dispozici jsou i sluneční clony na obou bočních zadních okénkách, stejně jako na zadním okně.
Technologie: směrem k prémiové konkurenci
Volvo se netají tím, že chce zamezit tomu, aby v jeho autech umírali lidé. K tomu mají pomáhat různé technologie, od hlídání mrtvého úhlu a jízdního pruhu přes adaptivní tempomat až po systém, kterému Volvo říká Pilot Assist.
Pilot Assist není nic jiného než kombinace adaptivního tempomatu a hlídání jízdního pruhu. Volvo S90 je schopno takto urazit několik desítek kilometrů samo, avšak ruce na volantu samozřejmě musíte nadále mít. Za denního světla auto drží prostředek pruhu, ale v noci se mi stalo, že auto občas nechtělo mírně zatočit či se drželo na můj vkus až moc blízko středové čáře. Testovaný kus měl druhou generaci tohoto systému, který se spoléhá na radary. Nebere si však data z mapových podkladů. To se však brzy změní.
Volvo po vzoru jiných prémiových automobilek nabízí i ovládání auta přes aplikaci ve vašem chytrém telefonu. V případě plug-in hybridní pohonné jednotky to vše dostává ještě větší smysl. Zkontrolujete si, kolik procent baterie je nabito, a nastavíte si, kdy se má auto začít nabíjet, pokud máte noční proud levnější. Auto si zvládnete i odemknout, ale především vyklimatizovat či vytopit. Podrobně jsme se aplikaci Volvo On Call věnovali v samostatném článku.
Technika: kompresor, turbo i elektromotor
Volvo má svůj modelový repertoár poměrně jednoduchý. Pod kapotou můžete mít naftový motor (D3, D4, D5), benzinový motor (T4,T5,T6), nebo plug-in hybridní jednotku, kterou Volvo označuje jako T8. Ta vychází z motoru T6, ale doznala spoustu změn.
Motorizace T8 se skládá z dvoulitrového benzinové čtyřválce, který je přeplňovaný turbodmychadlem i kompresorem. K celkovému systémovému výkonu 390 koní pohonné jednotce dopomáhá i elektromotor. Samotný spalovací motor disponuje 303 koni. Výkon jde na všechna čtyři kola přes osmistupňovou převodovku.
Vybírat můžete hned z několika módů: hybridní, ekonomický, sportovní, mód kdy vám spalovací motor nabíjí baterie, nebo mód, kdy se kapacita baterie uchovává pro pozdější použití. Tím nejvíce používaným bude nejspíše ten hybridní. V tu chvíli nic neřešíte, auto si vše děla samo a vy jen prostě jedete. Jediné, co ještě můžete udělat, je změnit volič převodovky z pozice „D“ do pozice „B“, kdy auto více rekuperuje a sbírá tak energii zpět do baterie.
Jízdní vlastnosti: úplně jiná rychlost
Fakt, že má řidič pod pravou nohou k dispozici stádo 390 koní, nejednomu majiteli zvedne tepovou frekvenci, ještě než usedne za volant. Jenže papír a realita jsou dvě odlišné věci. Ať už jsem seděl za volantem XC60, XC90 nebo nyní S90, kdy všechny modely měli plug-in hybridní pohon T8, tak zrychlení, jak vám ho Volvo servíruje, je takové nezáživné, bezcharakterní. Nevysvětlujte si to však tak, že by Volvu chyběla dynamika.
Testovaný kus měl ve výbavě vzduchové odpružení na zadních kolech. Když se s S90 sladíte na stejnou notu, tedy na relativně poklidné cestování, umí být S90ka i houpavá, pohodlná. Dynamiku auto má, ale moc vás to bavit nebude. Pomalejší auto předjedete bez problému, ale pak se zase rádi uklidníte. To je disciplína, kde se S90 cítí nejlépe. A vy oceníte spotřebu. Ta se sice odvíjí od toho, jak nabíjíte, ale bez elektrické pomoci se dá v klidu jezdit za 6–7 litrů. Jakmile T8 párkrát šlápnete na krk, půjdete se spotřebou nahoru. Překvapení není ani 12 litrová spotřeba. Naopak ve městě jste na baterii schopni urazit až 45 kilometrů.
S autem jsem najezdil přes 500 kilometrů: z Prahy směr Litomyšl, z Litomyšle směr Praha a něco málo po Praze a okolí. Každou noc jsem auto nabíjel a výsledná spotřeba činila 6,2 litrů. Na vůz, co má dvě tuny a výkon na hranici 400 koní, to není špatné. Jestli však nemáte kde, nebo snad auto nabíjet vůbec nechcete, berte raději benzinovou variantu T6.
Technické parametry Volvo S90 (2015) S90 T8
Kompletní specifikaceKonstrukce | sedan, 4 963 × 1 879 × 1 443 mm, 2 031 kg |
---|---|
Pohon | Hybridní (elektřina/benzin), hnaná náprava: 4×4 |
Výkon | 223 kW, 390 koní, točivý moment: 400 Nm |
Baterie | 10,4 kWh |
Nabíjení | konektory: Mennekes |
Spotřeba | ? |
Cena od | 1 847 900 Kč |