Volkswagen XL1
test

Volkswagen XL1

Návštěva z vesmíru
1

Na rovinu? Jen těžko budete hledat auto, které nabízí větší faktor zíravosti nebo zvědavosti. Auto, které si lidé fotí, zatímco druzí vám řeknou, že je odporné, ale stejně si ho potají vyfotí. Auto, díky kterému si o vás budou lidé myslet, že jste blázni. To vše vám zaručí Volkswagen XL1, který má však jednu jedinou chybu – už si ho nekoupíte. Ale popořádku...

Volkswagen XL1 byl vyroben v limitované edici 200 kusů a všechny jsou již prodány. Maximálně že byste měli to štěstí, že ho některý z majitelů bude prodávat. I proto tento test pojmeme trošku jinak.

Design a karoserie: vesmírný vetřelec

UFO! Přiletělo to z Marsu? Co to proboha je? Tolik jen krátký výčet toho, co si od okolí vyslechnete. Popisovat designovou stránku nemá smysl. Podívejte se na fotky a obrázek si udělejte sami. Tohle auto je prostě jiné. Tak jiné, jak to jen jde. A jestli jsem něco podobného psal v testu BMW i8, pak se vrátíme do školy. Vezmeme faktor zíravosti BMW i8, vynásobíme ho desetkrát a výsledkem je Volkswagen XL1. Ani pokud budete jezdit po Pařížské ulici s Lamborghini Aventador nebo McLaren P1 nedostanete ani zlomek reakcí jako s Volkswagenem XL1. Zní to trochu bláznivě, že nejzvláštnější auto na silnici, které můžete potkat, vyrobil právě Volkswagen, ale je to tak.

Všimnout si můžete kapkovitého tvaru, kdy zadní část je užší než ta přední. Zadní kola jsou zakrytovaná kvůli aerodynamice. Zatímco příď vypadá ještě celkem pozemsky, tak záď je úplně jiný vesmír. Při pohledu na ni mi auto připomíná staré vozy Tatra, které měly tvar karoserie podobný, i když hodně vzdáleně. S cílem upoutat si své odehrají také nahoru se vyklápějící dveře, ale šlo by to i bez nich.

Technika a výbava: jediný originál

Volkswagen XL1 vypadá vesmírně, ale technologii má vcelku pozemskou, i když ne úplně standardní. Volkswagen totiž vsadil na hybridní ústrojí, konkrétně 0,8litrový naftový dvouválec a elektromotor. Výsledkem je 75 koní, které rozhýbají hmotnost 795 kilogramů jako nic. Všechna síla se posílá přes 7stupňovou automatickou převodovku DSG na zadní kola. Baterie má kapacitu 5,5 kWh a dle papírových údajů na ni urazíte až 50 kilometrů. Tak optimistický bych nebyl, každopádně 30 kilometrů zvládnete. A ono je to vlastně jedno, protože ať vás bude pohánět cokoli, vždycky bude vaše spotřeba z dílny laboratorních podmínek. O tom však až dále.

Volkswagen XL1 – test

Volkswagen XL1

Rozměry3 970 × 1 682 × 1 184 mm, 785 kg
Výkon75 (48 + 27) koní
Baterie5,5 kWh, Mennekes
Dojezd? km

A jak je to s výbavou? Nic více než základ. Dobře, v interiéru máte dvě sedadla. Možná si říkáte, že to je přece jasné. Jenže pohybovat můžete jen se sedadlem řidiče – u spolujezdce máte smůlu. S hmotností se šetřilo, kde to šlo. A aby také ne – samotná konstrukce a hnací ústrojí váží 227 kilogramů, podvozek 153 a interiér včetně sedadel jen 80 kilogramů.

Kufr se nachází vzadu a má objem 80 litrů, ale musíte do jednotlivých přihrádek mít připravené vše, co je povinnou výbavou. Plus to vypadá, že v XL1 vozíte jedno výkonné PC. Ve skutečnosti jde o obrovský adaptér, který mění střídavý proud na stejnosměrný. Palubní nabíječku mají všechny elektromobily i plug-in hybridy integrovanou přímo v autě, Volkswagen ji ale pro úsporu hmotnosti a místa řeší takto zvláštně externě. Ideální je tak nechat ji doma nebo jinde, kde auto pravidelně nabíjíte. XL1 nabijete pouze z domácí 230V zásuvky. Ačkoli má auto konektor Mennekes, z veřejné nabíjecí stanice si XL1 nenabijete.

Jestli patříte mezi starší generace, pak si v XL1 zavzpomínáte na staré dobré časy. A to nejen díky absenci posilovače řízení, ale také díky přítomnosti starých dobrých „švihadel“ místo pohodlného elektrického stahování oken. Na klimatizaci se můžete spolehnout, ale jen tu manuální. Displej infotainmentu vypadá, jako když jste si ho tam nalepili, ale překvapivě jeho jednoduché a trošku pomalé prostředí funguje dobře.

A co dále? Nic. Žádné moderní asistenty a technologie XL1 nemá, zde se hledělo na maximální úsporu hmotnosti.

Jízdní vlastnosti: to musíte zažít

Představte si, že si sednete do starého auta, které nemá nikterak velký výkon, od kol slýcháváte podivné zvuky a když přidáte, tak se za vámi rozezní naprosto netypický, ale poměrně zajímavý zvuk naftového dvouválce. Do toho na vás všichni s prominutím čumí a fotí si vás všude a vždy. Když chcete, můžete z místa zmizet i zcela tiše na elektrický mód. Podvozek je tvrdý, s volantem se často musíte prát. No, prostě nic, co byste chtěli v autě, se kterým každý den jezdíte do práce. Ale více co? Ve mně XL1 zanechalo takové kouzlo, že i přes všechny nedostatky, a že jich není málo, si mě získala. Je tu také další faktor.

Do toho na vás všichni s prominutím čumí a fotí si vás všude a vždy.

Jestliže chcete mít v garáži unikát, něco, co bylo vyrobeno pouze ve 200 kusech pro celý svět, pak nemáte moc na výběr. A i to má samozřejmě své kouzlo.

Spousta lidí si myslí, že jde o nějaký supersport, takže otázka, zda v útrobách máte V8, vás nepřekvapí. Zato vaše odpověď o elektromotoru a naftovém dvouválci překvapí všechny kolem vás spolehlivě.

K dispozici máte dva módy: „D“, který znáte ze všech převodovek, a „S“. Ten využívá výkony obou motorů a na tento režim není ani předjížděcí manévr sprosté slovo.

Abych nezapomněl – v autě nejsou žádná zrcátka. Uprostřed by vám bylo k ničemu a ta boční jsou nahrazeny dvojicí kamer. Ty promítají dění na dva displeje, které se nacházejí na dveřích. Prvních pár kilometrů si nejste moc jisti, nevěříte jim, ale po chvilce si na to zvyknete a zcela normálně s tím fungujete. Zásluhu na tom má i samotné XL1, které je tak futuristické, že na vás každý kouká s otevřenou pusou a také okénkem, aby si vás vyfotil. Lidé vám rádi dávají přednost a věřte, že to není kvůli vám samotným, že byste se ráno dobře učesali. Kdepak. V tomto případě platí – za vším hledej Volkswagen XL1.

Spotřeba: z říše laboratorních podmínek

Zatímco u jiných aut by na vás upozornění nedostatku paliva svítilo jako lasery na Tomorrowlandu, tak v XL1 to znamená plnou.

Zatímco u jiných aut by na vás upozornění nedostatku paliva svítilo jako lasery na Tomorrowlandu, tak v XL1 to znamená plnou.

Volkswagen postavil auto budoucnosti, které bude jezdit doslova za pár. Už tak si o tomhle autě kolemjdoucí myslí, že právě spadlo z vesmíru. Pak jim povíte, že plnou nádrž máte za tři sta a urazíte až 500 kilometrů. Následně nastává ticho a člověk na vás kouká s výrazem, že jste se asi zbláznili. Jenže nezbláznili. A že takových chvilek zažijete opravdu hodně…

Volkswagen XL1 má 10litrovou nádrž na naftu a i když jsem moc nenabíjel, urazil jsem na ni i lehce přes 500 kilometrů. Pokud jedete po dálnici maximální povolenou rychlostí, palubní počítač vám ukáže spotřebu 1,9 litru. To je opravdu z jiného světa. Ve městě při využívání naftového dvouválce šlo o litry tři, při využívání elektromotoru pak ještě výrazně méně. A na spotřebu přes čtyři litry se v podstatě nemáte šanci dostat. A ne, opravdu v hodnotách nemáme chyby, i když se mohou zdát nesmyslně nízké.

Hodnocení: má své nepopsatelné kouzlo

Hlavním cílem Volkswagenu bylo vytvořit auto, které bude mít co nejmenší spotřebu. Tímto je tedy mise splněna. To ostatní je jen prostředek, jak se k cíli dostat, popřípadě vedlejší efekt cíle, který se podařilo splnit. Aby totiž Volkswagen na XL1 patřičně upozornil, rozhodl se mu ušít doslova vesmírný kabátek. A i tato mise byla splněna, protože auto budí neobvyklou pozornost.

S Volkswagenem XL1 nebudete jezdit každý den. Občas se možná svezete, ale nejspíše ho každý majitel uloží do své garáže a bude si ho opečovávat, aby ho následné generace mohly ukazovat svým dětem jako exotický kousek, anebo ho prodat s nemalým ziskem. 200 vyrobených kusů pro celý svět je už velká vzácnost.

Pokud byste měli tu čest mít Volkswagen XL1 ve vaší garáži, tak vám prvně gratulujme. Naopak upozorňujeme, že jakmile se s autem vydáte na silnici, lidé na vás budou mávat, fotit si vás, doslova vám skákat pod auto, aby nepřišli o možnost pořídit pár fotografií. Ještě než zavřete při vystupování dveře, už se vás budou dva lidé ptát, co je to vlastně zač. Rozhovor pak většinou končí, jakmile dorazí jejich drahá polovička a zeptá se: „Ehm, a jak jezdíte na nákup?“

Diskuze ke článku
DBBS
Super auto... jen v něm nevidím nic lepšího než v VW Lupo 3L. To zvládne jet klidně +150 km/h a přitom spotřeba je + - taky kolem 3 litrů nafty. O pohodlí a velikosti vozu se asi bavit nemusíme. Nevím k čemu tohle auto je....vypadá spíš jako slepá ulička kterou taky někdo musel vyzkoušet.....

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nechcete být anonymní? Přihlašte se

Nejživější diskuze