Toyota Land Cruiser
test

Toyota Land Cruiser

Zaostřeno na technologie
  • Toyota Land Cruiser vás vyjde minimálně na jeden 1 050 000 Kč
  • Infotainment umí být i online, ale aplikaci pro chytrý telefon nečekejte
  • Díky terénním schopnostem má široké možnosti nastavení pohonu
  • Pod kapotu dostanete pouze naftový čtyřválec o obsahu 2,8 litru
  • Hmotnost atakuje 3 tuny

Když se řekne Toyota Land Cruiser, snad každý automobilový fanoušek by měl vědět, o co jde – o legendu, která se vyrábí od roku 1951. Automobilový svět se v poslední době velmi mění a nás zajímalo, nakolik takový poctivý pracant jako Toyota Land Cruiser umí reagovat na technologické trendy.

Vnější design: tank v dobrém slova smyslu

Kamkoli s Land Cruiserem přijedete, lidé se na vás budou koukat a ptát se, co to je za auto. Tedy minimálně ti, kteří nejsou tak znalí. Takové Audi Q7 nebo BMW X5 jsou velká auta. Ale Land Cruiser jde ještě o kus dále. Osobně se mi více líbila předchozí generace. Ta byla taková majestátnější, robustnější. Ale možná jde jen o můj subjektivní dojem. Nebojím se každopádně říci, že Toyotu Land Cruiser si lidé nekupují kvůli designu, ale kvůli úplně jiným schopnostem.

Interiér: prostor jako v byznys třídě

Prostoru máte tolik, že se mezi sedadlo řidiče a spolujezdce vejde i lednice. Teď trošku ale vážně. Prostoru je v Land Cruiseru opravdu hodně. Kožené sedačky v námi testované variantě nabízely jak funkci vyhřívání, tak klimatizování. Vyhřívaný byl i volant. Plasty nejsou nikterak prémiové, spíše levné. Tady nám to však nevadí. Land Cruiser je pracant, který není zvyklý nosit sako. Jednotlivá tlačítka jsou celkem logicky uspořádaná. I díky terénním schopnostem jich má Land Cruiser poměrně hodně, takže nějaký ten čas si asi budete zvykat.

Klimatizovaná a vyhřívaná sedadla byla i na druhé lavici, stejně jako automatická čtyřzónová klimatizace. Nechybí ani USB porty, 12V zásuvky a dokonce 230V zásuvka v kufru, který má hodnotu 553 litrů. Ve chvíli, kdy složíte druhou řadu sedadel, máte k dispozici 1 833 litrů pro vaše zavazadla. Můžete si navíc dát na střechu rakev.

Technologie: nejen do terénu

Land Cruiser je pravověrný offroad. Doba se však mění a díky technologiím je Land Cruiser i poměrně moderní. Pojďme na to však postupně. Parkovací kamera dnes nikoho nenadchne. Land Cruiser má, tak jak by to správný offroad měl mít, ukazatel bočního náklonu a také záběr kamer nejen před nebo za autem, ale na strany. Obzvláště v terénu se vám to hodí. A abych nezapomněl, Land Cruiser zvládne boční náklon až 42 stupňů.

Nechybí ani celá řada dalších systémů jako asistent pro jízdu do kopce, který drží konstantní rychlost, nebo asistent, který vám ukazuje natočení kol. Zvolit si můžete i z několika terénních podmínek, jako je skála, písek a podobně. Auto po sešlápnutí plynového pedálu přizpůsobí výkon danému terénu. Stoupat můžete s Land Cruiserem do kopce o úhlu až 42 stupňů a přebrodí řeku, která má hloubku 70 centimetrů. Slušné hodnoty.

S Land Cruiserem vás zastraší opravdu málokteré podmínky. Podvozek se dá samozřejmě i přifouknout, kdy na nejvyšší světlou výšku je přední nájezdový úhel 31 stupňů a ten zadní stupňů 25. Přiznám se, že já jsem ve většině případů vyměkl daleko dříve, než tento pracant s logem Toyoty na kapotě.

Systémy je parkovací kamera nebo hlídání mrtvého úhlu či adaptivní tempomat jsou vám k službám i zde. Kamera by však mohla mít přeci jen o trošku vyšší rozlišení. Obzvláště v terénu by se to hodilo.

Infotainment: umí být i online

Nečekejte zde designové orgie a ty nejlepší technologie i vychytávky jako například v BMW řady 7, Mercedesu třídy S či Audi A8. Land Cruiser vás takhle rozmazlovat nebude. Aplikace pro telefon či chytré hodinky? Zapomeňte.

Infotainment, který se zobrazuje na 8palcovém dotykovém displeji, má jednoduchou grafiku. Jde o stejný systém, který jsme podrobně testovali v Toyotě Corolle. Základní věci jako rádio, navigace nebo připojení chytrého telefonu zde nechybí. Systém se dá připojit i k internetu. K dispozici je pak například služba Google Street View, předpověď počasí či mapové podklady aktualizované v reálném čase. Pro kompletní představu, co infotainment nabízí, se koukněte na video pod tímto odstavcem.

Jízdní vlastnosti: zvládne vše, jen ne sprintovat

Srdcem testovaného kusu byl naftový čtyřválec o obsahu 2,8 litrů. Ten je naladěný na 177 koní. Raději bych pod kapotou viděl něco více charizmatičtějšího. Takový poctivý osmiválec by sem padl jako prdel na hrnec. V Evropě však bohužel jiný motor u nové generace nekoupíte. Vybírat můžete z automatické nebo manuální šestistupňové převodovky. Nám dělala společnost ta automatická.

Permanentní pohon 4×4 má zaručovat lepší záběr na kluzkém a nerovném povrchu. Redukce zvyšuje točivý moment kol, což znamená snazší pohyb mimo zpevněné cesty. Uzávěry diferenciálů pak zajišťují potřebnou trakci, a to i za těch nejnáročnějších terénních podmínek. Land Cruiser opravdu není žádný nažehlený frajer, ale životem zocelený svalovec, který má rád výzvy.

Land Cruiser se svojí hmotností atakuje 3 tuny. Konkrétně jeho hmotnost činí 2 930 kilogramů, takže je vám jasné, že rozpohybovat takovou masu není jen tak. Však je to také znát. Motor s výkonem 177 koní znamená při předjížděcích manévrech velké rozmýšlení, a to jsem celý týden jezdil v autě sám – žádný spolucestující, žádný náklad. Když už se přeci jen rozhodnete předjíždět, musíte dát plyn až na podlahu.

Je to svalovec, který má rád výzvy.

Cestování s Land Cruiserem vás víceméně uklidní. Dynamika autu tak trošku chybí. Stačí ale zvolnit, nesnažit se za každou cenu nahánět čas a cestování s Land Cruiserem se změní v radost. Pohled na masivní přední kapotu vám nedá zapomenout, v jak velkém autě sedíte. Auta jako Volkswagen Touareg a podobné vám budou připadat malá a například v Praze si při cestě do práce zvládnete díky vysokému posedu přečíst nejedny noviny, které si ráno koupil cestují do tramvaje a vy vedle něho stojí na semaforech. Kdejaký obrubník vás nechá chladným, stejně jako nějaká ta polní cesta či zpomalovací práh.

Vzhledem k vysoké hmotnosti se logicky nabízí otázka, za kolik takové auto jezdí. My jsme prohnali Land Cruiser po Praze, dálnici, malém městě i v terénu a po dobu testu se spotřeba zastavila na 9,1 litrech na sto kilometrů. Za nás pozitivní zpráva.

Koupí Land Cruiseru získáte velkého univerzála. Práce je pro něj denní chleba a na výlet mimo silnici se doslova těší, a to všechno za účasti vaší rodiny, klidně i sedmičlenné. Land Cruiser má i třetí řadu sedadel, avšak i já se svými zhruba 175 centimetry jsem se tam pohodlně vešel. Není zkrátka třetí řada sedadel jako třetí řada sedadel. Nevýhodou je, že za třetí řadu už dáte jen minimální nákup.

Toyota Land Cruiser vás vyjde minimálně na milion padesát tisíc korun. My jsme však k testu měli to nejlepší, tedy Land Cruiser ve výbavě Executive, který se svojí cenovkou vyšplhal na 1,7 milionu korun. Za takto multifunkční auto nám to nepřijde nikterak mnoho, ale adekvátnost této částky si musí určit každý sám.

Foto: Jakub Březina

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nechcete být anonymní? Přihlašte se

Nejživější diskuze