Třetí generace Volkswagenu Touareg se ve světové premiéře představila nikoli v Ženevě, ale v Číně. I to je ukázka toho, jak právě Asie je pro automobilky důležitý trh. Ale nechme teď podobné informace stranou a pojďme na naše první dojmy po několika desítkách ujetých kilometrech.
Je vám asi jasné, že Volkswagen Touareg je pro Volkswagen vlajková loď, tedy to nejlepší, co si od této automobilky můžete koupit najdete. Cena pro český trh startuje 1,7 milionech korun. V základu už jsou LED světlomety, 18palcová kola či navigace Discover Pro s 9,2palcovým displejem. Na délku měří 4 878 mm, na šířku 1 984 mm a na výšku 1 717 mm. Rozvor náprav činí 2 894 mm. Lehčí je novinka o 106 kilogramů a zavazadlový prostor narostl o 113 litrů.
Ostřejší jízda mu nesedí – pořád sedíte v SUV, které má lehce přes dvě tuny.
Ve vyšší výbavě dostanete Touarega na vzduchu a také s jedním novým systémem eAWS, který vyrovnává boční náklony. Jak funguje? Nejdůležitějšími díly systému elektromechanické stabilizace náklonu karoserie jsou příčné zkrutné stabilizátory na přední a zadní nápravě. Konvenční podvozky jsou vybaveny ocelovými příčnými zkrutnými stabilizátory vpředu a vzadu, které sahají z jedné strany nápravy na druhou. Při průjezdu zatáčkou (nebo při přejezdu relativně velké nerovnosti na jedné straně) dochází k působení torzních sil mezi oběma konci stabilizátoru. Výsledná kinematika minimalizuje boční náklon karoserie při průjezdu zatáčkou. Díky systému aktivní stabilizace náklonu karoserie probíhá celý proces s ještě vyšší účinností, protože karoserii udržuje horizontálně v téměř rovnoběžné rovině s vozovkou. Těšíme se na plnohodnotný test, který ukáže, jak to v praxi vypadá. Ale teď rychle za volant.
Posadíte se do kožené sedačky, která vám vaše záda může nejenom zahřát nebo zchladit, ale také masírovat. Interiér je v hodně minimalistickém podání. Před volantem vidíte displej, stejně jako uprostřed palubní desky. Ten je opravdu veliký a nenajdete pod ním žádná tlačítka. Je poměrně dost orientovaný na řidiče, takže ze sedadla spolujezdce se ovládá trošku hůře. Celé prostředí je nové a na první pohled vypadá hezky. Jak moc intuitivní bude zhodnotíme až při plnohodnotném testu.
Startujeme tlačítkem a třílitrový šestiválec o výkonu 286 koní naskakuje. Ihned vám hlavou prolétne, že šesti- a víceválcové motory prostě mají své kouzlo. Síly má Touareg na rozdávání. Každopádně na trh dorazí i slabší verze o výkonu 231 koní. Dále přijde třílitrový benzinový šestiválec a vrcholem nabídky bude čtyřlitrový osmiválec s výkonem 421 koní. Všechny pohonné jednotky jsou mild-hybridní, tedy podobně jako to je u Audi A8 či Audi A6.
Vzduchový podvozek pracuje dobře, pro pohodlí posádky dělá co mu síly stačí. Pokud však chcete opravdový komfort, pak raději sáhněte po nějaké limuzíně. Až tam poznáte, co sametový vzduchový podvozek znamená. Tím nechci říci, že je Touareg nepohodlný. Jen po přesednutí ze sedmičkového BMW či Mercedesu třídy S budete chvíli tápat, zda daný kus na vzduchu je či nikoli. Ostřejší jízda mu nesedí – pořád sedíte v SUV, které má lehce přes dvě tuny. Jakmile ale zvolníte, pak vám Touareg v hlavě pustí zcela jiný playlist, který rázem dává smysl. Ostatně pohodová jízda, to je teritorium, kde se Touareg bude cítit jako doma. A když se budete chtít „vyblbnout“, vezměte ho do terénu.
Po prvním seznámení s novou generací si myslím, že má našlápnuto více než dobře. Předchozí generace byla oblíbená, a to mimo jiné díky svým schopnostem v terénu. Věřím, že ty ani nová generace neztratila. Na to si však budeme muset počkat, až s Touaregem strávíme více času.