Volvo V60 T6 AWD Recharge už jsme testovali a kolega zvolil podtitulek „Bezpečnost a výkon na prvním místě.“ Bezpečnost u Volva skutečně na prvním místě je a přestože jde o nejslabší z trojice plug-in hybridů pod kapotou XC60, výkon 251 koní je také slušný a dokáže s autem pěkně zahýbat. Zároveň je to ale teoreticky nejúspornější z plug-in hybridních motorizací. Podíváme se tedy podrobněji na to, jak si vede po stránce spotřeby.
Technické parametry Volvo XC60 (2017) T6 AWD Recharge
Kompletní specifikaceKonstrukce | SUV, 4 688 × 2 865 × 1 658 mm, 2 100 kg |
---|---|
Pohon | Hybridní (elektřina/benzin), hnaná náprava: 4×4 |
Výkon | 251 (186 + 65) kW, 340 (253 + 87) koní, točivý moment: 350 Nm |
Baterie | 11,6 kWh (9,1 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | konektory: Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 1,9 l / 100 km |
Cena od | 1 588 900 Kč |
Jak se můžete podívat výše v katalogu, Volvo XC60 T6 AWD Recharge má kombinovanou spotřebu dle ekvivalentu NEDC 1,9 l/100 km (přepočteno z WLTP), ale automobilka v oficiálních materiálech neudává spotřebu elektřiny. Čistě elektrický dojezd je pak dle NEDC 48 kilometrů a dle WLTP je to 40 kilometrů. Cena startuje na 1 588 900 Kč včetně DPH, ale testovaný model s příplatkovou výbavou stojí 1 834 300 Kč.
Palubní počítač Volva XC60 T6 Recharge ukázal spotřebu 4,2 l/100 km.
Test spotřeby zpravidla začíná jednotným kombinovaným okruhem, který projíždím s každým autem. Ten je dlouhý cca 60 kilometrů a z toho tvoří 17 km dálnice (cca polovina v každém směru, což by mělo eliminovat vliv protivětru), přibližně 16 km jsou města a zbytek silnice druhé a třetí třídy + průjezdy menšími obcemi. Hlavní zásada je jet na horní hranici rychlostních limitů, případně co dovolí situace, ale plynule. U plug-in hybridů zároveň vyjíždím s nabitou baterií, respektive start okruhu je cca 2 kilometry od plného nabití baterie, všechna auta tak mají stejné podmínky. Palubní počítač Volva XC60 T6 Recharge ukázal spotřebu 4,2 l/100 km, což je nejvíce z dosud testovaných plug-in hybridů. Spotřebu elektřiny palubní počítač neukazuje, ale podle nabíjení vyšla na 16,9 kWh/100 km, což už je lepší.
Vyhodnotil jsem i spotřebu benzínu při ustálených rychlostech, které odpovídají našim limitům mimo město. Tu u plug-in hybridů testuji po vybití baterie. Abych eliminoval vliv převýšení nebo protivětru, jedu každý úsek dvakrát, pokaždé v jiném směru, a výsledek poté průměruji. Na běžných silnicích, tedy při 90 km/h, je spotřeba 7,1 l/100 km, na rychlostní silnici při maximálně povolené „stodesítce“ je to 7,5 l/100 km a při dálniční rychlosti 130 km/h už byl nárůst spotřeby vyšší, tam palubní počítač ukázal 9,5 litru na 100 km.
Volvo XC60 T6 AWD Recharge takto ujelo 38,6 km čistě na elektřinu.
Když ale plug-in hybrid nabíjíte, je možné jezdit i v čistě elektrickém režimu. Ne každý plug-in hybrid ukazuje spotřebu elektřiny na palubním počítači, a tak dělám jen jednotný test dojezdu na plnou baterii. Cca dva a půl kilometru jedu po městě a následně po dálnici rychlostí 90 km/h na tempomat. Abych eliminoval vliv protivětru a převýšení, tak se po dosažení poloviny dojezdu na nejbližším sjezdu otočím a jedu zpět, takže končím ve stejné nadmořské výšce. Volvo XC60 T6 AWD Recharge takto ujelo 38,6 km čistě na elektřinu, jejíž spotřeba byla podle nabíjení 27,72 kWh/100 km, což je poměrně vysoká hodnota.
Režim jízdy | Spotřeba benzínu | Spotřeba elektřiny |
---|---|---|
Město (ujeto 94,2 km) | 5,63 l/100 km | nezjištěna |
Mimo město (90 km/h) | 7,1 l/100 km | - |
Rychlostní silnice (110 km/h) | 7,5 l/100 km | - |
Dálnice (130 km/h) | 9,5 l/100 km | - |
Kombinovaný okruh (60 km) podle palubního počítače | 4,2 l/100 km | 16,9 kWh/100 km |
Spotřeba při testu elektrického dojezdu (podle nabíjení) | - | 27,72 kWh/100 km |
Při testu na kombinovaném okruhu byla venkovní teplota okolo 6 °C a během testu elektrického dojezdu 7 °C. Okolo těchto hodnot se pohybovaly i teploty ve zbytku testu.
Během testu dojezdu se podařilo ujet 38,6 km čistě na elektřinu.
Skutečná spotřeba vyšla na 5,7 l/100 km a 11,12 kWh/100 km.
Za celý test jsem ujel 293 km, během kterých jsem vyhodnocoval i skutečnou spotřebu podle tankování a nabíjení. Nejezdil jsem často dlouhé trasy a měl jsem poměrně dost příležitostí dobíjet baterii. Problém ale je, že elektrický dojezd není tak velký, jako u jiných plug-in hybridů, takže jsem i relativně krátké trasy jezdil i částečně na benzín. Na konci testu jsem celkem natankoval 16,66 litrů benzínu a během testu celkem nabil 32,583 kWh, takže skutečná spotřeba vyšla na 5,7 l/100 km a 11,12 kWh/100 km. Poměr těchto hodnot se ale u plug-in hybridů liší podle četnosti nabíjení. Já se snažím nabíjet při každé příležitosti, ale když je jich méně, samozřejmě stoupá spotřeba benzínu a klesá spotřeba elektřiny.
Výsledky za celý test (293 km) | Skutečná spotřeba |
---|---|
Elektřina | 11,12 kWh/100 km |
Benzín | 5,69 l/100 km |
Komentář Marka Tomíška:
Volvo XC60 T6 AWD Recharge je velmi příjemné auto. Interiér je jednoduchý, ale příjemný, když to hlavní je krásně „po ruce“. Jezdilo se mi s ním opravdu příjemně a než jsem začal test spotřeby, užil jsem si i jeho velmi pěkné dynamiky. Zároveň v něm má člověk pocit bezpečí, který pramení jednak z robustní konstrukce, ale i z vědomí, že Volvo je v této oblasti na špici.
Musím ale přiznat, že i když test probíhal v nižších teplotách, tak nebyly nijak extrémní a čekal jsem nižší spotřebu, protože v minulosti jsem s Volvem V60 T8 TwinEngine jezdil pod 5 litrů. Faktem ale je, že XC60 je o něco větší auto a hlavně jako SUV má vyšší stavbu karoserie, což snižuje elektrický dojezd, ale hlavně zvyšuje spotřebu benzínu poté, co elektřina v baterii dojde. Podle mě je na auto této velikosti baterie o kapacitě 11,6 kWh, z čehož je využitelných 9,1 kWh, malá. V tom vidím důvod relativně vysoké spotřeby. Ta byla například na kombinovaném okruhu 4,2 l/100 km, což na SUV této velikosti s výkonem přes 300 koní rozhodně není špatná spotřeba, ale mezi plug-in hybridy je to na 62 kilometrů dlouhé trase s nabitou baterií na startu docela dost. Současné plug-in hybridy ale mívají větší kapacitu baterie, díky které většinou ujedou reálně alespoň 45 až 50 km, mnohé i podstatně více, a to se pak na běžných jízdách příznivě projeví výrazně nižší spotřebou benzínu.
Dokud ale je baterie nabitá, hybridní systém funguje dobře a chytře přepíná režimy. Při nižší rychlosti se snaží jet primárně na elektřinu, ale na dálnici častěji využívá spalovací motor. Při sundání nohy z plynu samozřejmě umí vypnout spalovací motor. Chytře je řešen také pohon všech kol, protože zadní náprava je poháněná elektromotorem, takže auto nemusí mít kardanovou hřídel, kterou mnoho plug-in hybridů má, ale toto je mnohem efektivnější řešení. Celkově jde tedy o povedené auto a dobře vymyšlený hybridní systém, jen ta baterie by mohla být o pár kilowatthodin větší.