Spotřeba benzínu a elektrický dojezd plug-in hybridu Audi A7 55 TFSI e
test

Spotřeba benzínu a elektrický dojezd plug-in hybridu Audi A7 55 TFSI e

Zaostřeno na spotřebu

Audi se plug-in hybridům věnuje už dlouho a v současné době jej má téměř v každé modelové řadě. A7 Sportback má pod kapotou nejnovější generaci plug-in hybridního systému a na výběr jsou dvě verze, základní 50 TFSI e a silnější 55 TFSI e. A právě tu výkonnější, která má výkon bezmála 400 koní, jsme měli možnost otestovat.

Na Audi A7 Sportback 55 TFSI e Quattro se podívám i v komplexním testu, ale teď k tomu, jak tento hybridní systém funguje a jak je úsporný, což nám může přibližně napovědět, jak na tom budou podobně velké modely se stejným pohonem, například A6 55 TFSI e. I když „Ásedmička“ má lepší aerodynamiku, takže je teoreticky o něco úspornější.

Technické parametry Audi A7 55 TFSIe Sportback

Kompletní specifikace
Konstrukceliftback, 4 969 × 2 118 × 1 422 mm, 2 140 kg
PohonHybridní (elektřina/benzin), hnaná náprava: 4×4
Výkon270 (185 + 105) kW, 367 (252) koní
Baterie?
Nabíjeníkonektory: Mennekes
SpotřebaKombinovaná: 2 l / 100 km
Cena od2 000 900 Kč

Jak se můžete podívat výše v katalogu, plug-in hybridní Audi A7 Sportback 55 TFSI e Quattro má kombinovanou spotřebu dle ekvivalentu NEDC rovné 2 l/100 km (přepočteno z WLTP), zatímco oficiální spotřeba elektřiny je 17,8 kWh/100 km. Čistě elektrický dojezd je pak dle automobilky minimálně 40 kilometrů. Cena startuje na rovných dvou milionech korun včetně DPH, ale základní verze 50 TFSI e stojí od 1 762 900 Kč včetně DPH.

Palubní počítač Audi A7 55 TFSI e ukázal spotřebu 1,8 litrů benzínu a 14,5 kWh elektřiny na 100 kilometrů.

Test spotřeby zpravidla začíná jednotným kombinovaným okruhem, který projíždím s každým autem. Ten je dlouhý cca 60 kilometrů a z toho tvoří 17 km dálnice (cca polovina v každém směru, což by mělo eliminovat vliv protivětru), přibližně 16 km jsou města a zbytek silnice druhé a třetí třídy + průjezdy menšími obcemi. Hlavní zásada je jet na horní hranici rychlostních limitů, případně co dovolí situace, ale plynule. U plug-in hybridů zároveň vyjíždím s nabitou baterií, respektive start okruhu je cca 2 kilometry od plného nabití baterie, všechna auta tak mají stejné podmínky. Palubní počítač Audi A7 Sportback 55 TFSI e Quattro ukázal spotřebu 1,8 litrů benzínu a 14,5 kWh elektřiny na 100 kilometrů, což jsou pěkná čísla.

Vyhodnotil jsem i spotřebu benzínu při ustálených rychlostech, které odpovídají našim limitům mimo město. Tu u plug-in hybridů testuji po vybití baterie. Abych eliminoval vliv převýšení nebo protivětru, jedu každý úsek dvakrát, pokaždé v jiném směru, a výsledek poté průměruji. Na běžných silnicích, tedy při 90 km/h, je spotřeba 4,9 l/100 km, na rychlostní silnici při maximálně povolené „stodesítce“ je to 5,7 l/100 km a při dálniční rychlosti 130 km/h je nárůst výraznější, konkrétně na 7,2 l/100 km.

Když ale plug-in hybrid nabíjíte, je možné jezdit i v čistě elektrickém režimu. Ne každý plug-in hybrid ukazuje spotřebu elektřiny na palubním počítači, a tak dělám jen jednotný test dojezdu na plnou baterii. Cca dva a půl kilometru jedu po městě a následně po dálnici rychlostí 90 km/h na tempomat. Abych eliminoval vliv protivětru a převýšení, tak se po dosažení poloviny dojezdu na nejbližším sjezdu otočím a jedu zpět, takže končím ve stejné nadmořské výšce. Výsledek byl příjemným překvapením, protože Audi A7 Sportback 55 TFSI e Quattro ujelo 65 kilometrů a spotřeba elektřiny byla krásných 15,6 kWh/100 km. Plug-in hybridní Audi A7 se tak zařadilo na druhé místo za Mercedes A250e, který v tomto testu ujel 77 kilometrů. Ten má ale větší baterii a je celkově o dvě třídy menší.

Režim jízdy Spotřeba benzínu Spotřeba elektřiny
Město (ujeto 74,7 km) 1,54 l/100 km 20,58 kWh/100 km
Mimo město (90 km/h) 4,9 l/100 km -
Rychlostní silnice (110 km/h) 5,7 l/100 km -
Dálnice (130 km/h) 7,2 l/100 km -
Kombinovaný okruh (60 km) podle palubního počítače 1,8 l/100 km 14,5 kWh/100 km
Spotřeba při testu elektrického dojezdu - 15,6 kWh/100 km

Během testu dojezdu se podařilo ujet 65 km čistě na elektřinu.

Skutečná spotřeba vyšla na 4,1 l/100 km a 10,8 kWh/100 km.

Za celý test jsem ujel 1 145,6 km, během kterých jsem vyhodnocoval i skutečnou spotřebu podle tankování a nabíjení. Za zmínku stojí, že celou tuto vzdálenost jsem ujel na jednu nádrž benzínu, takže pokud plug-in hybrid používáte tak, že využíváte příležitosti k nabíjení, pak i přes menší palivovou nádrž nebudete k čerpací stanici jezdit častěji než s dieselem. Palubní počítač za celý tento test ukázal hodnotu 4,2 l/100 km a 8,1 kWh/100 km, ale celkem jsem natankoval 46,39 litrů a nabil 123,486 kWh, takže skutečná spotřeba vyšla na 4,1 l/100 km a 10,8 kWh/100 km. Poměr těchto hodnot se ale u plug-in hybridů liší podle četnosti nabíjení. Já se snažím nabíjet při každé příležitosti, ovšem když je jich méně, samozřejmě stoupá spotřeba benzínu a klesá spotřeba elektřiny. Jelikož v testu byla i přes 600 kilometrů dlouhá trasa bez nabíjení, určitě by na kratších trasách byla spotřeba benzínu ještě nižší výměnou za vyšší spotřebu elektřiny.

Výsledky za celý test (1145,6 km) Skutečná spotřeba
Elektřina 10,78 kWh/100 km
Benzín 4,05 l/100 km

Komentář Marka Tomíška:

Audi A7 Sportback 55 TFSI e mě příjemně překvapilo, protože jsem několik měsíců před tím testoval Audi Q5 se stejným označením motorizace a „Ásedmička“ fungovala mnohem lépe. Určitě se na tom podílela stavba karoserie, protože aerodynamická karoserie Sportbacku je velkou výhodou, ale zároveň má A7 novější generaci hybridního systému a je vidět velký posun kupředu. S Audi Q5 55 TFSI e jsem sice jezdil s nižší celkovou spotřebou benzínu, ale bylo to právě tím, že jsem jezdil „okolo komína.“ Kdybych si střihl 600 kilometrů dlouhou cestu, většinou po dálnici, určitě by spotřeba Q5 byla podstatně vyšší.

Auto velmi dobře rozložilo využití elektřiny v baterii na celou trasu.

Rozhodně na plug-in hybridní A7 oceňuji, jak funguje plánování využití pohonu, když zadáte trasu do navigace. To jsem si ověřil právě na zmíněné dlouhé trase, kterou jsem zadal do navigace a auto velmi dobře rozložilo využití elektřiny v baterii na celou trasu tak, aby to bylo co nejefektivnější. Kdybych to neudělal, vybila by se baterie během několika desítek kilometrů na začátku a nejel bych tak úsporně. Takže rozhodně doporučuji delší trasy zadávat do navigace.

Líbí se mi také to, že po sundání nohy z plynu auto většinou vypne motor i rekuperaci, takže ideálně využívá kinetickou energii plachtěním. Ne vždy to tak ale je, někdy má auto pocit, že je potřeba brzdit a spustí rekuperaci. Je to z důvodu rychlostních limitů, terénu na trase nebo informace z radaru na přídi auta. Funguje to dobře, ale přesto bych v některých situacích ocenil možnost manuální regulace a vypnutí rekuperace, například pomocí pádel pod volantem. Protože automatická rekuperace, aby se mi auto náhodou z kopce nerozjelo na 91 nebo 92 km/h, mi vadila. Celkově ale hodnotím tento hybridní pohon pozitivně, pokud se průběžně nabíjí, funguje výborně.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze