Reálná spotřeba benzínu a elektrický dojezd plug-in hybridu Opelu Grandland X Hybrid4
test

Reálná spotřeba benzínu a elektrický dojezd plug-in hybridu Opelu Grandland X Hybrid4

Zaostřeno na spotřebu
2

Opel Grandland X je kromě verzí se spalovacími motory pod kapotou, které přišly na trh dříve, k dispozici i se dvěma plug-in hybridními motorizacemi. Slabší z nich nese označení Hybrid a má pohon pouze přední nápravy, zatímco silnější má poháněnou i zadní nápravu druhým elektromotorem vzadu a nese označení Hybrid 4. Právě u té jsme otestovali reálnou spotřebu.

Opel Grandland X jsme zatím měli jen v testu zaostřeném na technologie. Pod kapotou měl benzínový tříválec. Teď se podíváme na plug-in hybridní verzi. Zaměříme se na reálnou spotřebu a dojezd na elektřinu.

Technické parametry Opel Grandland X Hybrid4 Elegance

Kompletní specifikace
KonstrukceSUV, 4 477 × 1 856 × 1 609 mm, 1 875 kg
PohonHybridní (elektřina/benzin), hnaná náprava: 4×4
Výkon221 (147 + 164) kW, 300 (200 + 224) koní, točivý moment: 520 Nm / 300 ot/min
Baterie13,2 kWh
Nabíjeníkonektory: Mennekes
SpotřebaKombinovaná: 1,3 l / 100 km
Cena od1 129 990 Kč

Jak se můžete podívat výše v katalogu, Opel Grandland X Hybrid4 má kombinovanou spotřebu dle WLTP 1,3 l/100 km a spotřebu elektřiny 15,3 kWh/100 km. Čistě elektrický dojezd pak je 57 až 59 kilometrů v kombinovaném režimu WLTP. Cena startuje na 1 129 990 Kč včetně DPH ve výbavě Elegance, na které začíná testovaná verze Hybrid 4. Základní Hybrid v základní výbavě Edition ale začíná podle ceníku na 1 019 990 Kč a v současné době platí akční sleva 100 000 Kč na všechny verze.

Palubní počítač Opelu Grandland X Hybrid4 ukázal spotřebu 2,9 l/100 km.

Test spotřeby zpravidla začíná jednotným kombinovaným okruhem, který projíždím s každým autem. Ten je dlouhý cca 60 kilometrů a z toho tvoří 17 km dálnice (cca polovina v každém směru, což by mělo eliminovat vliv protivětru), přibližně 16 km jsou města a zbytek silnice druhé a třetí třídy + průjezdy menšími obcemi. Hlavní zásada je jet na horní hranici rychlostních limitů, případně co dovolí situace, ale plynule. U plug-in hybridů zároveň vyjíždím s nabitou baterií, respektive start okruhu je cca 2 kilometry od plného nabití baterie, všechna auta tak mají stejné podmínky. Palubní počítač Opelu Grandland X Hybrid4 ukázal spotřebu 2,9 l/100 km, což je mezi plug-in hybridy průměrná hodnota. Spotřebu elektřiny palubní počítač neukazuje, ale podle nabíjení vyšla na 18,08 kWh/100 km. Tento test probíhal koncem jara a teplota se ještě pohybovala mezi 0 a 2 °C.


Vyhodnotil jsem i spotřebu benzínu při ustálených rychlostech, které odpovídají našim limitům mimo město. Tu u plug-in hybridů testuji po vybití baterie. Abych eliminoval vliv převýšení nebo protivětru, jedu každý úsek dvakrát, pokaždé v jiném směru, a výsledek poté průměruji. Na běžných silnicích, tedy při 90 km/h, je spotřeba 7,2 l/100 km (byla ovšem zvýšená tím, že se auto snažilo nabíjet i baterii), na rychlostní silnici při maximálně povolené „stodesítce“ to bylo 7,3 l/100 km a při dálniční rychlosti 130 km/h palubní počítač ukázal v průměru 9,3 litru na 100 km.

Opel Grandland X Hybrid4 takto ujel 53 km čistě na elektřinu.

Když ale plug-in hybrid nabíjíte, je možné jezdit i v čistě elektrickém režimu. Ne každý plug-in hybrid ukazuje spotřebu elektřiny na palubním počítači, a tak dělám jen jednotný test dojezdu na plnou baterii. Cca dva a půl kilometru jedu po městě a následně po dálnici rychlostí 90 km/h na tempomat. Abych eliminoval vliv protivětru a převýšení, tak se po dosažení poloviny dojezdu na nejbližším sjezdu otočím a jedu zpět, takže končím ve stejné nadmořské výšce. Tento test elektrického dojezdu jezdím i s vypnutým topením/klimatizací, abych simuloval optimální teplotu a výsledky tak byly porovnatelné. Opel Grandland X Hybrid4 takto ujel 53 km čistě na elektřinu, jejíž spotřeba podle nabíjení byla 21,3 kWh/100 km.

Režim jízdy Spotřeba benzínu Spotřeba elektřiny
Město (ujeto 135 km) 3,76 l/100 km nezjištěna
Mimo město (90 km/h) 7,2 l/100 km -
Rychlostní silnice (110 km/h) 7,25 l/100 km -
Dálnice (130 km/h) 9,25 l/100 km -
Kombinovaný okruh (60 km) podle palubního počítače 2,9 l/100 km 18,08 kWh/100 km
Spotřeba při testu elektrického dojezdu (podle nabíjení) - 21,3 kWh/100 km

Při testu na kombinovaném okruhu byla venkovní teplota okolo 1 °C a během testu elektrického dojezdu 4 °C. Okolo těchto hodnot se pohybovaly i teploty ve zbytku testu.

Během testu dojezdu se podařilo ujet 53 km čistě na elektřinu.

Skutečná spotřeba vyšla na 4,5 l/100 km a 14,3 kWh/100 km.

Za celý test jsem ujel 383 km, během kterých jsem vyhodnocoval i skutečnou spotřebu podle tankování a nabíjení. Na konci testu jsem celkem natankoval 14,94 litrů benzínu a během testu celkem nabil 54,69 kWh, takže skutečná spotřeba vyšla na 4,5 l/100 km a 14,3 kWh/100 km. Poměr těchto hodnot se ale u plug-in hybridů liší podle četnosti nabíjení. Já se snažím nabíjet při každé příležitosti, ale když je jich méně, samozřejmě stoupá spotřeba benzínu a klesá spotřeba elektřiny.

Výsledky za celý test (383 km) Skutečná spotřeba
Elektřina 14,28 kWh/100 km
Benzín 4,49 l/100 km

Komentář autora:

I v poměrně nízkých teplotách, se kterými už některé plug-in hybridy mají problém, fungoval Opel Grandland X Hybrid4 překvapivě dobře. Je ale škoda, že hybridní systém nedokáže pracovat s daty v navigaci při trasách delších, než je elektrický dojezd. I když je jasné, že danou trasu neujedu na elektřinu, využívá ji auto do poslední chvíle třeba i při jízdě maximální povolenou rychlostí po dálnici. Když pak elektřina v baterii dojde, teprve přepne automaticky do hybridního režimu. Efektivnější by bylo, kdyby si v takovém případě auto elektřinu v baterii rozplánovalo na celou trasu, jak to některé pug-in hybridy dělají.

Příjemné je, že mohu nastavovat silnější a slabší rekuperaci, pomocí voliče převodovky vybírám mezi základním režimem D a silnější rekuperací B. Mrzí mě ale, že nejde navolit neutrální plachtění úplně bez rekuperace, protože to by v případech, kdy není potřeba brzdit, bylo rozhodně efektivnější.

Celkově se mi s Grandland X Hybrid4 jezdilo příjemně. Auto má dostatek výkonu a díky pohonu všech kol 300 koní i využije. Na žádné závodění v zatáčkách to ale není. Je znát, že to je těžší SUV. Například na mokrém asfaltu má navzdory pohonu všech kol sklon k nedotáčivosti. Pokud ale jde o zrychlení v přímce, v této disciplíně si vede skvěle a asi bychom nenašli moc SUV/crossoverů této velikosti, které Opel Grandland X ve sprintu porazí.

Foto: Marek Tomíšek, fDrive.cz

opel-grandland-x
Klady
  • má možnost volby rekuperace mezi 2 stupni
  • relativně dobře zvládá i nižší teploty
  • solidní dojezd na elektřinu
Zápory
  • neumí plánovat využití pohonu podle navigace
Diskuze ke článku
Josef L
Josef L
Vzhledem k tomu, že se dá jezdit celoročně s BEV těchto rozměrů do 16 kWh/100 km, tak je PHEV technologie úplně k ničemu. Na co se budu tahat motorem, převodovkou, spojkou, katalyzátorem, výfukem a spoustou dalších nesmyslů.
karlos
karlos
Je evidentní, že vysoká pořizovací cena nevyváží výhody testovaného pohonu.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze