Reálná spotřeba benzínu a elektrický dojezd plug-in hybridu Mitsubishi Outlander PHEV
test

Reálná spotřeba benzínu a elektrický dojezd plug-in hybridu Mitsubishi Outlander PHEV

Zaostřeno na spotřebu
2

Mitsubishi Outlander je průkopníkem plug-in hybridního pohonu. První generace Outlanderu PHEV vznikla před téměř 10 lety a tehdy šlo o jediný plug-in hybrid s rychlonabíjením. Trvalo dlouho, než i další plug-in hybridy dostaly rychlonabíjení a stále ho drtivá většina z nich nemá. Zároveň využívá Mitsubishi Outlander PHEV unikátní hybridní systém a v tomto testu se podíváme na to, jak úsporný je v běžném provozu.

Plug-in hybrid Mitsubishi Outlander PHEV jsme testovali ještě v předchozí specifikaci s dvoulitrovým motorem. V roce 2018 dostal o něco výkonnější motor 2.4 MIVEC, který by měl být ještě efektivnější, přičemž unikátní sériově-paralelní hybridní systém bez převodovky zůstal zachován. Pojďme se tedy podívat na reálnou spotřebu tohoto průkopníka plug-in hybridního pohonu.

Technické parametry Mitsubishi Outlander (2018) PHEV Instyle

Kompletní specifikace
KonstrukceSUV, 4 695 × 1 800 × 1 710 mm, 1 935 kg
PohonHybridní (elektřina/benzin), hnaná náprava: 4×4
Výkon165 (99 + 130) kW, 224 (135 + 177) koní, točivý moment: 211 Nm / 3 300 ot/min
Baterie13,8 kWh
Nabíjenírychlonabíjení: 20 kW, palubní: 3,7 kW, konektory: CHAdeMO, Mennekes
SpotřebaKombinovaná: 2 l / 100 km
Cena od1 179 900 Kč

Jak se můžete podívat výše v katalogu, Mitsubishi Outlander PHEV má kombinovanou spotřebu dle WLTP 2,0 l/100 km a spotřebu elektřiny 16,9 kWh/100 km. Čistě elektrický dojezd pak dle stejné normy vychází na 46 kilometrů. Cena startuje ve výbavě Instyle na 1 179 900 Kč včetně DPH, ale testovaný kus byl ve výbavě Instyle+, která vyjde na 1 259 900 Kč. Dobrou zprávou ale je, že momentálně platí akční sleva 80 tisíc Kč na základní výbavu a vyšší výbavu můžete mít o 100 tisíc korun levněji, než je v ceníku.

Palubní počítač Mitsubishi Outlander PHEV ukázal spotřebu 2,4 l/100 km

Nedílnou součástí testu spotřeby je jednotný kombinovaný okruh, který projíždím s každým autem. Ten je dlouhý cca 60 kilometrů a z toho tvoří 17 km dálnice (cca polovina v každém směru, což by mělo eliminovat vliv protivětru), přibližně 16 km jsou města a zbytek silnice druhé a třetí třídy + průjezdy menšími obcemi. Hlavní zásada je jet na horní hranici rychlostních limitů, případně co dovolí situace, ale plynule. U plug-in hybridů zároveň vyjíždím s nabitou baterií, respektive start okruhu je cca 2 kilometry od plného nabití baterie, všechna auta tak mají stejné podmínky. Palubní počítač Mitsubishi Outlander PHEV ukázal spotřebu 2,4 l/100 km. To je mezi plug-in hybridy průměrné, ale mezi podobně velkými SUV patří k těm nejlepším. Spotřeba elektřiny byla podle palubního počítače 20,3 kWh/100 km.


Vyhodnotil jsem i spotřebu benzínu při ustálených rychlostech, které odpovídají našim limitům mimo město. Tu u plug-in hybridů testuji po vybití baterie. Abych eliminoval vliv převýšení nebo protivětru, jedu každý úsek dvakrát, pokaždé v jiném směru, a výsledek poté průměruji. Na běžných silnicích, tedy při 90 km/h, je spotřeba 6,9 l/100 km, na rychlostní silnici při maximálně povolené „stodesítce“ to bylo 10,6 l/100 km a při dálniční rychlosti 130 km/h palubní počítač ukázal v průměru 12,4 litru na 100 km. Musím ale dodat, že ve všech případech Outlander PHEV při jízdě na benzín jel na vyšší výkon, než je potřeba, aby mohl energii ukládat do baterie. Tu by poté využil na čistě elektrickou jízdu a dosáhl výrazně nižší spotřeby, ovšem projevilo by se to až na podstatně delším úseku, než jaký u ostatních aut pro vyhodnocení spotřeby stačí.

Outlander PHEV takto ujel 43 km čistě na elektřinu.

Když ale plug-in hybrid nabíjíte, je možné jezdit i v čistě elektrickém režimu. Ne každý plug-in hybrid ukazuje spotřebu elektřiny na palubním počítači, a tak dělám jen jednotný test dojezdu na plnou baterii. Cca dva a půl kilometru jedu po městě a následně po dálnici rychlostí 90 km/h na tempomat. Abych eliminoval vliv protivětru a převýšení, tak se po dosažení poloviny dojezdu na nejbližším sjezdu otočím a jedu zpět, takže končím ve stejné nadmořské výšce. Tento test elektrického dojezdu jezdím i s vypnutým topením/klimatizací, abych simuloval optimální teplotu a výsledky byly porovnatelné. Outlander PHEV takto ujel 43 km čistě na elektřinu, jejíž spotřeba byla podle palubního počítače 19,8 kWh/100 km.

Režim jízdy Spotřeba benzínu Spotřeba elektřiny
Město (ujeto 43 km) 1,64 l/100 km 14,91 kWh/100 km
Mimo město (90 km/h) 6,9 l/100 km -
Rychlostní silnice (110 km/h) 10,6 l/100 km -
Dálnice (130 km/h) 11,4 l/100 km -
Kombinovaný okruh (60 km) podle palubního počítače 2,4 l/100 km 20,3 kWh/100 km
Spotřeba při testu elektrického dojezdu (podle palubního počítače) - 19,8 kWh/100 km

Při testu na kombinovaném okruhu byla venkovní teplota okolo 13 °C a během testu elektrického dojezdu 11 °C. Celkově se teplota během testu pohybovala v poměrně velkém rozpětí od 10 do 18 °C.

Během testu dojezdu se podařilo ujet 43 km čistě na elektřinu.

Reálná spotřeba vyšla na 3,5 l/100 km.

Za celý test jsem ujel 406 km, během kterých jsem vyhodnocoval i skutečnou spotřebu podle tankování a nabíjení. Na konci testu jsem celkem natankoval 14,29 litrů benzínu a během testu celkem nabil 31,49 kWh, takže reálná spotřeba vyšla na 3,5 l/100 km a 7,76 kWh/100 km. Poměr těchto hodnot se ale u plug-in hybridů liší podle četnosti nabíjení. Já se snažím nabíjet při každé příležitosti, ale když je jich méně, samozřejmě stoupá spotřeba benzínu a klesá spotřeba elektřiny.

Výsledky za celý test (406 km) Skutečná spotřeba
Elektřina 7,76 kWh/100 km
Benzín 3,52 l/100 km

Komentář autora:

Hybridní systém, který používá Mitsubishi Outlander PHEV, je založený na tom, že pro pohon slouží primárně elektromotory na nápravách, stejně jako u elektromobilů s pohonem všech kol. Na rozdíl od běžných plug-in hybridů tak Outlander PHEV nepotřebuje převodovku. V nižších rychlostech (cca do 80 km/h) funguje spalovací motor pouze jako pohon generátoru a až ve vyšších rychlostech se dokáže připojit na přední nápravu jedním stálým převodem. Díky tomuto systému může spalovací motor běžet stále „na plný plyn“, kdy má nejvyšší účinnost. Energii, která zrovna není potřeba, posílá generátor do baterie, aby následně mohlo auto jet jen na elektřinu. Spalovací motor tedy běží v pásmu nejvyšší účinnosti a hybridní systém se snaží maximálně zkrátit dobu jeho chodu.

Právě kvůli výše zmíněnému principu byly hodnoty spotřeby benzínu (při jízdě s vybitou baterií) poměrně vysoké. Zkrátka chvilkově je spotřeba vyšší, ale při jízdě na delší vzdálenost by se průběžně vypínal spalovací motor a spotřeba benzínu by klesala. Efektivitu tohoto systému dokazuje, že i když jsem zrovna při tomto testu neměl tolik příležitostí k nabíjení mezi jízdami, spotřeba vyšla na velmi pěkných 3,5 l/100 kilometrů. Hodně k tomu pomohlo i rychlonabíjení, díky kterému jsem i při krátkých zastávkách (třeba na nákup) mohl rychle doplnit většinu baterie. To většina plug-in hybridů nedokáže.

Hlavní nevýhodu pak vidím v tom, že baterie má vzhledem k velikosti auta nižší kapacitu. Podobnou kapacitu mají menší sedany a hatchbacky, které tím pádem mají delší dojezd na elektrický pohon, což ve výsledku sníží spotřebu benzínu. Drobnou výtku bych měl k tomu, že i když má Outlander PHEV možnost rekuperace pomocí pádel pod volantem, není možné rekuperaci vypnout úplně a docílit plachtění. Vždy tam mírná rekuperace zůstává. Celkově je ale Mitsubishi Outlander jedním z nejdokonalejších plug-in hybridů a to i přesto, že jeho technický základ vznikl před než 10 lety.

Foto: Marek Tomíšek, fDrive.cz

mitsubishi-outlander-2018
Klady
  • možnost volby intenzity rekuperace pádly pod volantem
  • efektivní pohon všech kol
  • absence převodovky snižuje hmotnost i servisní výdaje
  • velmi efektivní hybridní systém
Zápory
  • není možné plachtit bez rekuperace
  • nižší kapacita baterie vzhledem k velikosti auta
Diskuze ke článku
Joe Black
Joe Black
Tedy je opravdu těžce vidět totální neefektivita jak elektrické tak spalovací části - nejspíš dáno velice starou platformou.
20kWh/100.je opravdu humus.
Za rohem je ale nová generace ... no a nebo RAV4.
Martin Šafránek
Martin Šafránek
K závěru: "není možné plachtit bez rekuperace". Ano, je to možné. Stačí pádly pod volantem nastavit režim rekuperace na B0 :-)

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze