Reálná spotřeba benzínu a elektrický dojezd plug-in hybridu Audi A3 40 TFSIe
test

Reálná spotřeba benzínu a elektrický dojezd plug-in hybridu Audi A3 40 TFSIe

Zaostřeno na spotřebu

Test Audi A3 Sportback 40 TFSIe, tedy plug-in hybridní motorizace, jsme už dělali. Je to pěkně zpracované auto s výbornými jízdními vlastnostmi. Jak je na tom ale se spotřebou? Na to se podíváme v tomto testu.

Plug-in hybrid Audi A3 40 TFSIe Sportback jsme již testovali a závěr byl, že má skvělé jízdní vlastnosti. Kolega o něm napsal, že je na okreskách jako doma. Jako plug-in hybrid by ale měl zvládnout i jinou disciplínu – úspornost. Pojďme se tedy podívat na jeho reálnou spotřebu.

Technické parametry Audi A3 Sportback 40 TFSI e Hatchback

Kompletní specifikace
Konstrukcehatchback, 4 343 × 1 816 × 1 458 mm, 1 560 kg
PohonHybridní (elektřina/benzin), hnaná náprava: přední
Výkon150 (110 + 80) kW, 204 (149 + 109) koní, točivý moment: 350 Nm
Baterie13 kWh
Nabíjenípalubní: 2,9 kW, konektory: Mennekes
SpotřebaKombinovaná: 1 l / 100 km
Cena od1 060 900 Kč

Jak se můžete podívat výše v katalogu, Audi A3 40 TFSIe Sportback má kombinovanou spotřebu dle WLTP 1,0 l/100 km, resp. dle specifikace je to od této hodnoty až po 1,2 l/100 km. Spotřebu elektřiny automobilka v oficiálních technických údajích neuvádí a čistě elektrický dojezd pak je podle ní až 67 kilometrů. Cena startuje na 1 060 900 Kč včetně DPH, ale testovaný kus s příplatkovou výbavou stál 1 183 200 Kč.

Palubní počítač Audi A3 40 TFSIe ukázal spotřebu 0,7 l/100 km!

Nedílnou součástí testu spotřeby je jednotný kombinovaný okruh, který projíždím s každým autem. Ten je dlouhý cca 60 kilometrů a z toho tvoří 17 km dálnice (cca polovina v každém směru, což by mělo eliminovat vliv protivětru), přibližně 16 km jsou města a zbytek silnice druhé a třetí třídy + průjezdy menšími obcemi. Hlavní zásada je jet na horní hranici rychlostních limitů, případně co dovolí situace, ale plynule. U plug-in hybridů zároveň vyjíždím s nabitou baterií, respektive start okruhu je cca 2 kilometry od plného nabití baterie, všechna auta tak mají stejné podmínky. Palubní počítač Audi A3 40 TFSIe ukázal spotřebu 0,7 l/100 km! Tím se mezi plug-in hybridy řadí mezi absolutní špičku v této disciplíně. Spotřeba elektřiny byla podle palubního počítače 15,8 kWh/100 km.


Vyhodnotil jsem i spotřebu benzínu při ustálených rychlostech, které odpovídají našim limitům mimo město. Tu u plug-in hybridů testuji po vybití baterie. Abych eliminoval vliv převýšení nebo protivětru, jedu každý úsek dvakrát, pokaždé v jiném směru, a výsledek poté průměruji. Na běžných silnicích, tedy při 90 km/h, je spotřeba 4,4 l/100 km, na rychlostní silnici při maximálně povolené „stodesítce“ to bylo 4,95 l/100 km a při dálniční rychlosti 130 km/h palubní počítač ukázal v průměru 6,95 litru na 100 km. Musím ale dodat, že i když jsem tento test dělal s nulovým dojezdem na elektřinu, auto si stejně občas pomohlo elektřinou z baterie, kterou si nechává jako rezervu.

Audi A3 40 TFSIe ujelo 63 km čistě na elektřinu.

Když ale plug-in hybrid nabíjíte, je možné jezdit i v čistě elektrickém režimu. Ne každý plug-in hybrid ukazuje spotřebu elektřiny na palubním počítači, a tak dělám jen jednotný test dojezdu na plnou baterii. Cca dva a půl kilometru jedu po městě a následně po dálnici rychlostí 90 km/h na tempomat. Abych eliminoval vliv protivětru a převýšení, tak se po dosažení poloviny dojezdu na nejbližším sjezdu otočím a jedu zpět, takže končím ve stejné nadmořské výšce. Tento test elektrického dojezdu jezdím i s vypnutým topením/klimatizací, abych simuloval optimální teplotu a výsledky byly porovnatelné. Vůz takto ujel 62,8 km čistě na elektřinu, jejíž spotřeba byla podle palubního počítače 15,1 kWh/100 km.

Režim jízdy Spotřeba benzínu Spotřeba elektřiny
Město (ujeto 62,6 km) 1,75 l/100 km 14,42 kWh/100 km
Mimo město (90 km/h) 4,4 l/100 km -
Rychlostní silnice (110 km/h) 4,95 l/100 km -
Dálnice (130 km/h) 6,95 l/100 km -
Kombinovaný okruh (60 km) podle palubního počítače 0,7 l/100 km 15,8 kWh/100 km
Spotřeba při testu elektrického dojezdu (podle palubního počítače) - 15,1 kWh/100 km

Při testu na kombinovaném okruhu byla venkovní teplota okolo 17 °C a během testu elektrického dojezdu 12 °C. Celkově se teplota během testu pohybovala v poměrně velkém rozpětí od 10 do 26 °C.

Během testu dojezdu se podařilo ujet 62,8 km čistě na elektřinu.

Reálná spotřeba vyšla na 2,1 l/100 km a 10 kWh/100 km.

Za celý test jsem ujel 321,5 km, během kterých jsem vyhodnocoval i skutečnou spotřebu podle tankování a nabíjení. Na konci testu jsem celkem natankoval 6,6 litrů benzínu a během testu celkem nabil 32,007 kWh, takže reálná spotřeba vyšla na 2,1 l/100 km a 10 kWh/100 km. Poměr těchto hodnot se ale u plug-in hybridů liší podle četnosti nabíjení. Já se snažím nabíjet při každé příležitosti, ale když je jich méně, samozřejmě stoupá spotřeba benzínu a klesá spotřeba elektřiny.

Výsledky za celý test (321,5 km) Skutečná spotřeba
Elektřina 9,96 kWh/100 km
Benzín 2,05 l/100 km

Komentář autora:

Audi A3 40 TFSIe má prakticky stejnou techniku jako již testované vozy Škoda Octavia iV nebo Volkswagen Golf GTE. Druhý zmíněný vůz má ovšem vyšší výkon, což je ale pouze jiným softwarovým naladěním. To je nastavené na vyšší systémový výkon, stejně jako má Octavia RS iV. Očekával jsem tedy podobné výsledky, což se potvrdilo, ale přece jen Audi A3 TFSIe vyšlo z této trojice jako nejúspornější. Je otázka, čím je to způsobené. Svoji roli určitě hraje vnější teplota, která nejvíce přála hatchbacku se čtyřmi kruhy, ale pravděpodobně sehrály roli i jiné faktory. Může to být nižší hmotnost auta (zejména ve srovnání s Octavií), aerodynamika nebo nějaká drobná technická vylepšení. Podobnou zkušenost jsem ale měl i z předchozí generace, když jsem porovnával spotřebu verzí na CNG. Nejlépe si z koncernové čtveřice vedlo Audi A3 g-tron.

Kombinovaný elektrický dojezd se reálně pohybuje okolo 50 kilometrů a v jednotném testu tohoto dojezdu při rychlosti 90 km/h vyšel na velmi pěkných 63 kilometrů. Většinu každodenních tras je tedy možné zvládnout v čistě elektrickém režimu s minimální nebo i nulovou spotřebou benzínu. Ostatně, na elektřinu Audi A3 40 TFSIe Sportback ujelo i většinu kombinovaného okruhu o délce 60 kilometrů. Právě díky tomu dosáhlo úžasné spotřeby 0,7 l/100 km.

Výhodou plug-in hybridů je kromě schopnosti jízdy na elektřinu a z ní vyplývající úspornosti i vysoký výkon. V režimu Dynamic už ale běží primárně spalovací motor a elektromotor slouží hlavně k navýšení výkonu a krouticího momentu. V tomto režimu tedy jde spotřeba stranou, ale je příjemné, že jde o univerzální auto, se kterým můžete jezdit úsporně v módu Efficiency, ale přepnutím do sportovního módu získáte dynamický hatchback s výkonem přes 200 koní.

Foto: Marek Tomíšek, fDrive.cz

audi-a3-sportback-40-tfsi-e
Klady
  • elektrický dojezd i přes 60 kilometrů
  • možnost výkonu přes 200 koní
  • nízká spotřeba benzínu při využití elektrické jízdy
Zápory
  • malý zavazadlový prostor kvůli bateriím
Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze