Nabíjení je disciplína, která má v životě elektromobilu velkou důležitost. Ačkoliv se většinou elektromobil nabíjí doma, z obyčejné zásuvky či wallboxu nebo jiných pomalých nabíjecích stanic u zaměstnání nebo například obchodních centrech, občas je potřeba nabít opravdu rychle. Například na delších trasách, kdy je nutné co nejrychleji doplnit energii na další cestu. Proto na fDrive.cz pravidelně testujeme nabíjení elektromobilů v praxi.
Volkswagen ID.3 – test nabíjení
Dnes jsme otestovali reálnou rychlost ultrarychlého nabíjení faceliftovaného Volkswagenu ID.3, který po čtyřech letech přišel s mírným vizuálním i technickým updatem. Jedná se konkrétně o verzi Pro S, tedy tu s velkou baterií o kapacitě 82 kWh (77 kWh využitelných) a pohonem zadních kol s elektromotorem o výkonu 150 kW. V rámci nového updatu se u této velké baterie zvýšila maximální rychlost nabíjení na 170 kW. Jaká bude praxe? Pojďme to zjistit.
Nabíjení jsme vyzkoušeli u nového nabíjecího centra PRE na pražské Pankráci se dvěma ultrarychlými stojany a 4 konektory. K nabíjecí stanici jsme přijeli se 7 % baterie po předchozí bezmála 400 km dlouhé non-stop cestě po dálnici. Venku bylo 25 stupňů Celsia, tedy ideální podmínky pro nabíjení, baterie by totiž měla být v optimální kondici a teplotě. A skutečně auto se po připojení začíná okamžitě nabíjet ještě vyšším výkonem, než deklaruje výrobce, a to 180 kW. V jednom z následujících testů nabíjení jsme se dostali dokonce na 185,6 kW, ID.3 se tak nabíjí o dost rychleji, než sám VW slibuje, což je vcelku vzácné.
Volkswagen ID.3 facelift (2023) PRO S (77 kWh)
Rozměry | 4 261 × 1 809 × 1 562 mm, 1 933 kg |
---|---|
Výkon | 150 kW |
Baterie | 82 kWh, CCS Combo, Mennekes |
Dojezd | 546 km (WLTP) |
V tento moment si auto bralo proud 500 A, což je maximum, co dokáže většina stojanů dodat a je škoda, že má baterie MEB napětí při 10 % jen 371 V. Pokud by oscilovalo kolem 400 V, mohla by se také ID.3 se stejným proudem nabíjet i 200 kW jako ta nejlepší 400V auta od BMW nebo Mercedesu.
ID.3 i docela pěkně drží nabíjecí výkon, jelikož ještě při 30 % nabíjí výkonem nad 150 kW a při 50 % „tahá“ ještě 112 kW. Polovičního nabití jsme z 10 % dosáhli za skvělých 13 minut. Nabíjecí výkon pak pozvolně klesá, ale nabíjecí křivku musím zhodnotit stále jako dobrou, protože i v 70 % nabíjí stále 93 kW a na 80 % se dostává za hezkých 29 minut a nabíjí výkonem 91 kW.
Příjemným překvapením je, že i po 80 % se ID.3 vyplatí nabíjet, protože nabíjecí výkon drží příjemně vysoko a i pří 90 % nabíjí 63 kW a při 95 % si říká stále o 46 kW, což jsou skvělé hodnoty vzhledem k velikosti baterie. Na 99 % se z 10 % dostáváme za 40 minut, za kterých jsme nabili necelých 73 kWh.
V průběhu druhého testu jsme si pak ověřili, že se při 10 % začne ID.3 nabíjet výkonem nad 180 kW i po celonočním stání v chladné garáži a nabíjecí křivka je pak zcela stejná.
Celkově Volkswagen ID.3 velmi potěšil a díky citelně zrychlenému nabíjení a z aut s platformou MEB nejnižší spotřebě se ID.3 stává i dobrou volbou na dlouhé cesty.
Z 10 % do | Délka nabíjení | Nabíjecí výkon (kW) | Nabito kWh | Dálniční dojezd při naměřené spotřebě 18,3 kWh/100 km |
---|---|---|---|---|
20 % | 2 minuty | 175 | 11 | 84 km |
30 % | 6 minut | 151 | 18 | 126 km |
40 % | 9 minut | 129 | 26,7 | 168km |
50 % | 13 minut | 112 | 34,2 | 210 km |
60 % | 18 minut | 100 | 42,6 | 252 km |
70 % | 23 minut | 93 | 51 | 294 km |
80 % | 29 minut | 91 | 59,5 | 336 km |
85 % | 32 minut | 83 | 64 | 358 km |
90 % | 36 minut | 63 | 68,5 | 379 km |
95 % | 40 minut | 46 | 72,7 | 400 km |
99 % | 45 minut | 35,6 | 76,44 | 420 km |
Foto: Martin Pultzner, fdrive.cz