Elektrický crossover DS 3 Crossback E-Tense jsem už testoval a přinesl recenzi včetně videa. Teď se ale podívám na reálnou spotřebu v běžném provozu a zároveň na spotřebu v různých režimech jízdy. Tak pojďme zaostřit na spotřebu.
Technické parametry DS 3 Crossback E-TENSE
Kompletní specifikaceKonstrukce | hatchback, 4 118 × 1 988 × 1 534 mm, 1 525 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: přední |
Výkon | 100 kW, 136 koní, točivý moment: 260 Nm |
Baterie | 50 kWh (45 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | rychlonabíjení: 100 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 17,6 kWh / 100 km, dojezd: 320 km |
Cena od | 1 055 000 Kč |
DS 3 Crossback E-Tense má baterii o celkové kapacitě 50 kWh a z toho využitelných 45 kWh, jak si můžete přečíst v katalogu výše. To zajišťuje teoretický dojezd 320 kilometrů podle WLTP, udávaná kombinovaná spotřeba dle WLTP je 17,6 kWh/100 km. Cena startuje na 1 055 000 Kč včetně DPH. Testovaný kus byl ovšem ve výbavě Performance Line+, jejíž základní cena je o 100 tisíc Kč vyšší.
Palubní počítač DS 3 Crossback E-Tense ukázal spotřebu 16,2 kWh/100 km.
Nedílnou součástí každého testu spotřeby je kombinovaný okruh, kde měřím spotřebu podle palubního počítače. Celý okruh je dlouhý cca 60 kilometrů a z toho tvoří 17 km dálnice (cca polovina v každém směru, což by mělo eliminovat vliv protivětru), přibližně 16 km jsou města a zbytek silnice druhé a třetí třídy + průjezdy menšími obcemi. Hlavní zásada je jet na horní hranici rychlostních limitů, případně co dovolí situace, ale plynule. Palubní počítač DS 3 Crossback E-Tense ukázal spotřebu 16,2 kWh/100 km. Venkovní teplota se během okruhu pohybovala okolo 22 °C.
Vyhodnotil jsem i spotřebu při ustálených rychlostech, které odpovídají našim limitům mimo město. Abych eliminoval vliv převýšení nebo protivětru, jedu každý úsek dvakrát, pokaždé v jiném směru, a výsledek poté průměruji. Na běžných silnicích, tedy při 90 km/h, vyšla spotřeba na 16,7 kWh/100 km, při „stodesítce“ na rychlostní silnici je to už 20,6 kWh/100 km a při dálniční rychlosti 130 km/h stoupla na 24,9 kWh/100 km.
Reálná spotřeba vyšla na 20 kWh/100 km.
Za celý test spotřeby jsem ujel 393 km, během kterých jsem vyhodnocoval i reálnou spotřebu podle nabíjení, která bývá vyšší o ztráty právě během doplňování energie. Test probíhal ještě v letních teplotách, které se pohybovaly od cca 14 do 24 °C, takže v podstatě v ideálních teplotách, i když při slunečném počasí už přicházela ke slovu klimatizace. Příznivé teploty také příznivě ovlivnily spotřebu, ale například tu ve městě, kde má topení nebo v tomto případě klimatizace největší vliv, to mírně navýšilo. Celkově šlo o kombinaci města, dálnice i okresek. Město ale převažovalo, tam to bylo celkem cca 147 kilometrů a spotřeba tam byla 14,7 kWh/100 km podle palubního počítače. Zbytek tvořily dálnice a okresky v podobném poměru, ale s mírnou převahou dálnic. Palubní počítač ukázal za celý test 17,2 kWh/100 km. Celkem DS 3 Crossback E-Tense odebral 78,509 kWh, takže reálná spotřeba vyšla na 19,98 kWh/100 km.
Režim jízdy | Spotřeba | Teoretický dojezd |
---|---|---|
Město (ujeto 147 km) | 14,65 kWh/100 km | 306 km |
Mimo město (90 km/h) | 16,65 kWh/100 km | 271 km |
Rychlostní silnice (110 km/h) | 20,6 kWh/100 km | 218 km |
Dálnice (130 km/h) | 24,9 kWh/100 km | 180 km |
Kombinovaný okruh (60 km) podle palubního počítače | 16,3 kWh/100 km | 445 km |
Celý test (393 km) podle nabíjení | 19,98 kWh/100 km |
Venkovní teplota se během okruhu pohybovala okolo 22 °C. Během celého testu to pak bylo v rozmezí 14 až 24 °C.
Teoretický dojezd vychází z údaje o spotřebě v daném režimu a údaje o využitelné kapacitě baterie, která je 45 kWh.
Komentář autora:
DS 3 Crossback E-Tense má techniku koncernu Stellantis, která vznikla ještě v době PSA. Základ je tedy shodný například s Peugeoty e-208 nebo e-2008. Velikostně je ale někde mezi nimi, protože e-208 je malý hatchback a e-2008 zase crossover o něco větší než DS 3. U vozů s touto technikou ale hraje velkou roli hlavně vnější teplota, která byla v tomto testu příznivá. Peugeot e-208 si v zimě vedl mnohem hůř.
Tyto vozy sice mají možnost volby intenzity rekuperace, ovšem ne pomocí pádel pod volantem, nýbrž „řadicí pákou“. Zároveň je ale tato volba oproti mnohým konkurentům omezená v tom, že nabízí pouze dva stupně a neumožňuje „plachtění“ bez rekuperace. To tedy úsporné jízdě také neprospívá.
Ve výsledku jsou tyto vozy v úspornosti jakýmsi průměrem, což potvrdil i tento test. Sice neoslní extrémně nízkou spotřebou, na jakou jsme zvyklí zejména u elektromobilů z korejské produkce, ale zároveň v létě není spotřeba ani nijak extrémně vysoká. Je ale potřeba počítat s tím, že v zimě se citelně zvýší, a tím i podstatně zkrátí dojezd.
Foto: Marek Tomíšek, fDrive.cz