Pravidelně pro vás testujeme reálnou rychlost nabíjení různých elektromobilů a dnes se k nám do redakce dostal elektromobil, který je, co se nabíjení týče, naprostým vrcholem, a to sice nové Porsche Taycan po faceliftu.
Rekordman na nabíječce! Jak rychle doplní energii Porsche Taycan?
Porsche Taycan Sport Turismo (2024) 4S Plus Sport Turismo
Rozměry | 4 963 × 1 966 × 1 390 mm, 2 350 kg |
---|---|
Výkon | 440 kW |
Baterie | 105 kWh, CCS Combo, Mennekes |
Dojezd | 616 km (WLTP) |
Zatímco designově se zvenku elektrické Porsche změnilo pouze minimálně, největší změny proběhly v technické výbavě, zejména co se týče efektivity pohonu, velikosti baterie a také rychlosti nabíjení. Níže přinášíme přehled toho, co se vlastně u faceliftu Porsche Taycan změnilo.
Hlavní vylepšení oproti předchozímu Taycanu
- Nový zadní motor, který je lehčí a má výkon vyšší o 80 kW. Například verze Turbo S má nyní o 140 kW více
- Lepší zrychlení (až 2,2 s na 100 km/h u verze GT s Weissach Package)
- Větší baterie (105 kWh hrubá kapacita, 97 kWh čistá kapacita)
- Rychlejší nabíjení výkonem až 320 kW. Z 10 na 80 % se nabije za 18 minut
- Výrazně delší dojezd – nárůst až o 175 kilometrů na 678 km WLTP. U verze Turbo S nárůst z 467 km na 630 km (+34 %)
- Volitelný špičkový pokročilejší vzduchový podvozek Porsche Active Ride
- Menší vylepšení v infotainmentu (možnost streamovat video na displeji spolujezdce za jízdy apod.)
- Lepší standardní výbava a vylepšení v interiéru (15W bezdrátové nabíječky, Apple CarPlay+ apod.)
Podrobně jsme vám facelift představili v našem dřívějším článku.
Nové Porsche Taycan je neuvěřitelné. Prohlédli jsme si ho
Nás ale dnes zejména zajímá nabíjení, proto jsme přijeli na nabíjecí stanici Pražské energetiky v pražských Čakovicích, která má maximální výkon 300 kW. Vzhledem k tomu, že nové Porsche Taycan umí nabíjení maximálním výkonem až 320 kW, dostali jsme se do velmi vzácného případu, kdy je výkon nabíjení omezen nabíjecí stanicí a nikoliv autem. Skutečný čas nabíjení v případě, že bychom nabíjeli na 350 nebo 400 kW stanici, by tak byl ještě o něco lepší, ale pro referenci i dnešní test dostačuje.









K nabíjecí stanici jsme dorazili s 10 % v baterii a nabíjení začíná s napětím kolem 720 V při 10 % kapacity baterie a rychle se zvyšuje přes 750 V. Prakticky okamžitě se Taycan začal nabíjet maximálním nabíjecím výkonem, který dovoluje stanice, což je tedy 300 kW. Tento výkon držel prakticky celou dobu a vůz musím pochválit za neobyčejně plochou nabíjecí křivkou, která by mohla být příkladem pro drtivou většinu elektromobilů na trhu. Maximální nabíjecí výkon totiž drží velmi dlouho.
Do 50 % kapacity baterie se Taycan dostal za pouhých 8,5 minut, během nichž bylo dobito 42 kWh energie. Tento výkon odpovídá dojezdu přibližně 234 kilometrů při městské spotřebě 17,9 kWh/100 km, nebo 180 kilometrů na dálnici při spotřebě 23,6 kWh/100 km. Teplota baterie byla v této fázi kolem 55 stupňů Celsia.
Mezi 60 % a 70 % kapacity začíná výkon nabíjení postupně klesat, ale stále zůstává působivý. Při 60 % klesá na 286 kW a při 70 % na 213 kW po 13 minutách. Teplota baterie se drží kolem 55 stupňů Celsia, což zajišťuje stabilní nabíjecí křivku. Na 80 % se Taycan dostává za 16 minut a 57 sekund, což je o minutu rychleji, než je deklarováno výrobcem, i přestože jsme nebyli na nabíjecí stanici s maximálním výkonem, který auto podporuje. Průměrný výkon nabíjení mezi 10 a 80 % přesahuje 250 kW, což je mimořádné a svědčí o skvělém technickém provedení.
Po dosažení 80 % začne výkon nabíjení výrazně klesat, a proto na delších trasách doporučuji při 80 % Taycan odpojit a spíše využít výrazně lepší nabíjecí křivku při nižších úrovních nabití při další nabíjecí zastávce spíše než čekat na nabití na 90 nebo dokonce 100%

Při přechodu na 90 % se výkon pohybuje kolem 70 kW, přičemž z 80 na 90 % to trvá dalších 8 minut. Celkově bylo do baterie při rychlém nabíjení do 90 % dodáno 78 kWh energie, což odpovídá dojezdu přes 435 kilometrů při městské spotřebě, případně to znamená 330 kilometrů na dálnici za necelých 17 minut. Teplota baterie se v této fázi držela na 54 stupních Celsia, za 5 minut po nabíjení pak klesla na 30 stupňů Celsia, což už je v rámci teplotního optima baterie. Je tak vidět, že chlazení je velmi efektivní a po ultrarychlém nabíjení dokáže baterii velmi rychle zchladit i při relativně vysokých vnějších teplotách.
Z 10 % do | Délka nabíjení | Nabíjecí výkon | Nabito | Dálniční dojezd (km) | Kombinovaný dojezd (km) |
15 % | 1 minuta | 300 kW | 5 kWh | 62 | 81 |
20 % | 2 minuty | 300 kW | 10 kWh | 82 | 108 |
30 % | 4 minuty | 300 kW | 20 kWh | 123 | 163 |
40 % | 6 minut | 298 kW | 31 kWh | 164 | 217 |
50 % | 8,5 minuty | 297 kW | 42 kWh | 206 | 271 |
60 % | 10,5 minuty | 297 kW | 53 kWh | 247 | 325 |
70 % | 13 minut | 271 kW | 64 kWh | 288 | 379 |
80 % | 17 minut | 107 kW | 76 kWh | 329 | 434 |
90 % | 25 minut | 67 kW | 88 kWh | 370 | 488 |
Celková nabíjecí křivka Porsche Taycan ukazuje, že toto vozidlo nabízí jedny z nejlepších možných parametrů rychlého nabíjení na trhu. Díky vysokému průměrnému výkonu, efektivnímu chlazení baterie a schopnosti rychle dobít významný dojezd představuje Taycan ideální volbu pro řidiče, kteří vyžadují minimální čas strávený na nabíjecí stanici na dlouhých cestách.
Foto: fdrive.cz