BMW 630d xDrive Gran Turismo
test

BMW 630d xDrive Gran Turismo

Zaostřeno na technologie
  • Pod kapotou jsme měli nejslabší dodávaný diesel
  • Vůz stojí na podvozku nejvyšší řady 7
  • Pohon všech kol byl doplněný o natáčení zadní nápravy

S příchodem „Šestky“ BMW trochu zamíchalo čísly. Původně řada 6 označovala velké kupé dostupné i ve čtyřdveřové verzi, to si ale v nové generaci polepší a bude si říkat řada 8. Nová Šestka je totiž nástupcem řady 5 GT, která byla luxusnější verzí klasické řady 5. Šlo o auto, které uráželo některé skalní fandy, ale dokázalo ke značce přilákat nové zákazníky. Speciální mix SUV, sedanu a liftbacku nemusel chutnat každému. Kdo ale vyzkoušel, často měnil názor. Zadní náprava byla převzata z předchozí generace řady 7 a propůjčovala vozu zajímavé jízdní vlastnosti. Nesměli jste ale od auta čekat sportovnost.

Jediné auto svého druhu se dočkalo nástupce a vzhled pořád zůstává lehce kontroverzním tématem. Jde o jakousi obrovskou velrybu s délkou 5 091, šířkou 1 902 a výškou 1 538 mm. Důležitý je ale rozvor 3 705 mm, ne náhodou identický s řadou 7. V nové generaci totiž není z luxusní limuzíny pouze zadní náprava, ale rovnou celý podvozek. Zapracovalo se také na vzhledu, který se uhladil a auto konečně nevypadá tak neforemně. Pořád ještě trochu přizvednutá záď nyní o mnoho lépe ladí se zbytkem vozu a celkově jde o vyváženější celek.

Testovací kousek dostal od BMW M paketovou kůru, která přihazuje ještě trochu toho sportovního vzhledu. V kombinaci s dvacetipalcovými koly jde skutečně o pořádný kousek designově již povedeného auta, za kterým se nejeden chodec rád otočí. Bavila mě vínová barva, která při slunečném počasí dokázala tvořit nádherné odstíny, dost se ale špinila. Až při přímé konfrontaci si uvědomíte, jak obrovské auto je a délku přes pět metrů mu okamžitě uvěříte. Tohle není jen klasická řada 5 s karoserií liftback a dokazují to rozměry. Řada 6 Gran Turismo je o 34 mm širší, o 59 mm vyšší a o celých 155 mm delší.

Interiér: nic vás nepřekvapí

Pojďme ale otevřít dveře s bezrámovými okny a usednout na dekadentní, lehce zvýšené křeslo pro řidiče. Bohatá příplatková výbava, mimochodem s paketem First Class, zaručila, že sedadla můžete elektricky nastavovat a vyhřívat i vzadu. Cestující vpředu si navíc můžou užít odvětrávání i masírování a komfortu překvapivě pomáhají také hlavové polštářky. Díky probíranému rozvoru máte uvnitř skutečně hodně místa. Především cestující vzadu nemají vůbec právo si stěžovat v jakémkoli směru. Na zadních dveřích najdete plaketky GT, BMW se zde rozhodlo odlišovat modely u vozů Gran Turismo a nové řady X. Asi kdybyste náhodou zapomněli, ve kterém ze svých BMW sedíte.

Vzdušnosti uvnitř pomáhala velká prosklená panoramatická střecha s plochou o velikosti téměř jednoho čtverečního metru. Dobře známý interiér je přehledný pro každého, kdo již mnichovské pohostinnosti využil. I když je změn minimum, tentokrát se více podobá řadě 5, což prozrazuje tlačítko vyhřívání volantu na jednom z paprsků volantu a také plastová tlačítka. BMW si dalo velkou práci, abyste nenatrefili na žádný nekvalitní materiál. A skutečně žádný neuvidíte. Zrak však není jediný smysl, který máme... bohužel. Možná to bylo kombinací mrazu a bezrámových oken, ale tu a tam se mému uchu nevyhnulo zaskřípání. Nešlo o nic do nebe volajícího, u auta s cenovkou nad 2,5 milionu už ale k nebi vzhlížíte i pro menší věci.

Místa bude dost i v 610litrovém kufru, což je o 110 litrů více než v minulé verzi. Otevírá se pověstným fotbalovým kopnutím a disponuje dvojitým dnem. Z prostoru pro zavazadla můžete tlačítkem vyvolat tažné zařízení nebo jednoduše složit sedadla. Objem kufru se vám podaří zaplnit skutečně výjimečně, musíte ale počítat s pevnou deskou místo krycí roletky kufru.

Zadní sedačky mohou dostat ještě opulentní médiasystém s dvojicí obrazovek. I tak jsem ale v našem kousku napočítal 4 displeje. Inu čím víc, tím líp., tedy přesně tak, jak káže dnešní doba. Naštěstí do tohoto blázince vkročilo BMW rozumně. Malý displej pro ovládání klimatizace má plastické oddělení a dobře tak trefíte vyhřívání sedadel nebo změnu síly ventilace. Pomocí displeje můžete do interiéru poslat i dvě různé vůně a v zásobě máte ještě pár dalších pro případ, že by vás stávající vůně omrzela.

BMW 630d Gran Turismo

Druhým displejem je samozřejmě 10palcový infotainment, který nově snáší dotyky, gesta i ovládání hlasem. Osobně ale nejradši zůstávám při zemi a vystačím si s klasickým ovladačem iDrive, gesta používám jen tehdy, když se náhodou potřebuji chlubit. Menu se nachází na přehledných dlaždicích, a tak vždy najdete co potřebujete. Líbí se mi, že BMW v infotainmentu nic nezkomplikovalo a ovládání zvládne i řidič v důchodovém věku.

Třetí displej se nachází před řidičem. Jedná se o 12,3palcové zobrazovací zařízení, které si ponechalo analogové kroužky pro otáčkoměr a rychloměr. Dovnitř kruhů si ale můžete navolit pár věcí navíc. Podle jízdního režimu se vzhled budíků upravuje a zobrazuje pro jednotlivý režim důležité informace. Chyběla nám ale větší možnost konfigurace – možnosti zobrazení jsou u BMW tak trochu omezené.

Posledním příslušníkem LCD je plnobarevný head-up displej promítající všechny důležité informace o jízdě do zorného pole řidiče. Displej zobrazuje například informace o aktuální rychlosti, navigační pokyny, informace o omezení rychlosti včetně upozornění na zákaz předjíždění, telefonní seznam nebo seznamy skladeb. Dozvíte se také to, jak pracovat s plynem pro co nejlepší spotřebu.

Jak bude vypadat budoucnost aut avizuje taková drobnost jako je parkování. Začíná se službou On-Street Parking Information, která vyhledává volná místa k zaparkování ve vybraných velkých městech. Ulice na mapě navigace jsou barevně označeny a indikují pravděpodobnost volného parkovacího místa. Tmavě modrá představuje vysokou pravděpodobnost a světle modrá nízkou pravděpodobnost volného místa k zaparkování vozu na ulici.

BMW 630d Gran Turismo

Pokud máte jako my balíček Parking Assistant Plus, samotné parkování je spíš zábava. Balíček obsahuje funkci Surround View včetně pohledu z ptačí perspektivy Top View, ale hlavně vzdáleného 3D pohledu. Vůz pak vidíte jak v počítačové hře a toto speciální zobrazení si můžete prohlédnout i pomocí mobilní aplikace. Parkovací asistent pak zaparkuje vůz paralelně nebo kolmo k vozovce zcela automaticky. Sám si najde parkovací místo a pokud jej potvrdíte, nejenže zatáčí koly, ale převodovka umí řadit zpátečku a přidávat plyn. Vy tak již neřešíte vůbec nic.

V naší verzi nechyběl Display Key, díky kterému můžete vyjet z úzkého parkovacího místa a nastoupit až poté. Auto umí i samo zatáčet a vyhnout se určitým překážkám, raději ale pouze zabrzdí. Klíč se nabíjí pomocí microUSB portu nebo bezdrátového nabíjení. Větší řada 7 má pro bezdrátové nabíjení klipsnu v loketní opěrce, ale řada 6 GT využívá přihrádku za ovladačem převodovky. V přihrádce ale klíč (nebo telefon) trochu „lítá“ a může se stát, že se vám zařízení přestane nabíjet. Klíč reaguje trochu hůř než jsme zvyklí u mobilních telefonů, nepotřebujete jej ale zdaleka tak často.

Jízda a spotřeba: Gran Turismo jménem i duší

Pod kapotou jsme měli nejslabší diesel 30d, což nezní zrovna jako lákavá kombinace. Jde ale o šestiválec, který především ve sportovním režimu zní vážně docela lákavě nejen uvnitř, ale překvapivě i zvenku. Jediný důvod, proč si připlácet za silnější diesel 40d, bude vaše ego, protože 265 koní a točivý moment 620 Nm mají dostatek síly i v zakázaných rychlostech. Na stovku zrychlíte za 6 vteřin. Pohodlně můžete cestovat rychlostí přesahující 180 km/h a směle pokračovat až na elektricky omezených 250 km/h. Pro krátké městské přesuny se ale moc nehodí, velký a těžký motor se totiž velmi dlouho zahřívá a jeho výhody pocítíte především na dálnici.

Navíc vás auto bude umět mezi městy přemístit v podstatě samo. Kvalitně provedené asistenční systémy na dálničních cestách potřebují spíš vaší morální podporu než nějakou akci. Stačí lehce kontrolovat situaci a držet volant. Auto si parádně drží pruhy a citlivě pracuje i adaptivní tempomat. Pokud tedy přepnete do poloautonomního režimu, můžete mít ve voze skutečnou oporu. Bude stačit pár let a autonomní řízení se na dálnicích stane běžnou věcí.

Šestiválec poctivě táhne a hmotnost 1 955 kilogramů jej neunaví. Navíc umí jezdit opravdu za pár litrů. Při dálniční stotřicítce točí osmistupňový automat pouze 1 600 otáček a spotřeba se pohybuje kolem pěti litrů. Pokud si potřebujete vyřídit pár telefonátů a nespěcháte, můžete se dostat v klidném 110kilometrovém tempu i pod 4 litry na sto kilometrů. Ve městě samozřejmě spotřeba roste a průměrně budete jezdit za 8 litrů i s občasným závoděním na křižovatkách.

Pokud si nastavíte režim EcoPro, 12,3palcový displej spolu s head-up displejem vás budou umět dobře motivovat. Spolupráce s navigací zaručí, že budete vědět, že vás čeká kruhový objezd, omezení rychlosti nebo vesnice, a nemá tedy cenu dál přidávat. Sundáte nohu z plynu a auto si v klidu doplachtí z devadesátky na městskou padesátku. Na jednu nádrž jsem uplachtil přes padesát kilometrů a vůz měl přes hodinu vypnutý motor.

Skvělý podvozek naprosto dehonestují dojezdové pneumatiky typu Runflat.

Připlatit si můžete za natáčení zadní nápravy, které se při rozvoru přes 3 metry opravdu hodí. Auto je mnohem obratnější na křižovatkách i v úzkých uličkách a na dálnicích umí klouzat z pruhu do pruhu. Při ostré jízdě se ale podvozek kvůli natáčení zadních kol chová trochu nepřirozeně a na mokru víc zadní náprava ujíždí. Vždycky vám ale pomůže pohon všech kol xDrive, který má již BMW dlouho v malíku. Rychlá jízda je s řadou 6 GT možná, musíte ale počítat s větší hmotností.

Mnohem lepší ale bude nastavit režim Comfort Plus, který upraví podmínky vzduchového podvozku díky přední kameře snímající vozovku a necháte se ukolébat výběrem vůní do příjemné odpočinkové nálady. Po řadě 7 zdědilo auto spolu s podvozkem i touhu jezdit v klidu a trochu nabubřele. Díky vzduchovým polštářům můžete měnit i světlou výšku. Pokud chcete pořádně využít přednosti pohonu všech kol, budou vás ale omezovat dlouhé převisy a rozvor.

Pohodu za volantem ale kazí dvě negativa, která spolu souvisí. Skvělý podvozek je naprosto dehonestován dojezdovými pneumatikami typu Runflat. Tvrdé bočnice pneumatiky vám nedají nic zadarmo a komfort jízdy táhnou dolu hlavně při ostrých nerovnostech. Příčné nerovnosti se pak přesouvají do kabiny a souvisí s neduhem, který jsem vylíčil v části o interiéru. Často byl totiž náraz od kola doprovázen zaskřípáním nějaké části interiéru. Pokud chcete řadu 6 koupit, zkuste se podívat po o palec menších kolech – možná jednu mouchu zabijete a druhou alespoň přizabijete.

Z rozpačité splácaniny předchozí generace se stal dospělý vůz kráčející si svou cestou. Jízdně i technologicky se od řady 5 posunul spíš k nejvyšší řadě 7. Díky pohonu všech kol xDrive, slušné velikosti nádrže a nízké spotřebě vykouzlilo BMW vůz, ve kterém nemusíte moc řešit. Zacílení na typ zákazníků mi ale pořád není moc jasný. První bude jistě ten, kterému se Šestka prostě líbí. Další by mohl být člověk, který chce luxus řady 7, ale nechce vypadat moc nadřazeně, jen se tak cítit. Pokud jste šéf společnosti, kde nemáte se zaměstnanci zrovna dobré vztahy, nekupujte si Sedmičku, ale pouze „skromnou“ 6 Gran Turismo.

BMW 630d Gran Turismo

Konečný dojem kazí pouze tvrdé pneumatiky Runflat přenášející rázy od kol, což se projevuje i lehkým vrzáním v interiéru. Nemůžu ale zaručit, že to nebylo pouze v našem kousku v kombinaci s mrazivým počasím. Pokud v konfigurátoru navolíte menší než dvacetipalcová kola, možná budete mít ihned po problému.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nechcete být anonymní? Přihlašte se

Nejživější diskuze