Tesla vybudovala v Evropě už přes 6 tisíc Superchargerů

Tesla vybudovala v Evropě už přes 6 tisíc Superchargerů
Fotografie: Tesla
  • Síť dedikovaných rychlých nabíječek Tesla Supercharger se nadále rozrůstá
  • Už pokrývá tři kontinenty, nechybí ani na Islandu či ve Spojených Arabských Emirátech
  • Celosvětově jich je přes 20 000 umístěno na téměř 2 000 lokalitách

Síť rychlých nabíječek Tesla Supercharger začala vznikat v roce 2012 jako alternativa k zamýšleným výměnným stanicím baterií Tesla station. Tam měla proběhnout výměna prázdné baterie za plnou za necelé dvě minuty a vozy Tesla Model S a Tesla Model X jsou k tomu konstrukčně připraveny. Jenže zůstalo u jediné, později v tichosti uzavřené stanice a nakonec dostaly zelenou Superchargery.

Začátky byly skromné, síť nabízela koncem roku 2012 sedm nabíjecích míst, o rok později jich bylo 63. První oficiální součet dobíjecích stanic Supercharger byl zveřejněn v říjnu 2014, to už jich fungovalo 119 v USA, 76 v Evropě a 26 v Asii. Koncem téhož roku byly otevřeny první dvě stanice, napájené solární energií. Věci pak nabraly spád. V březnu 2016 se Elon Musk nechal slyšet, že by se počet stanic měl zdvojnásobit z tehdejších 613 stanic s 3 628 dobíječkami. A v dubnu 2017 Tesla zveřejnila plán na vybudování 15 000 rychlých nabíječek. V létě téhož roku dosáhl celosvětový počet stanic magické hranice 1 000 a konečně v listopadu 2020 se Tesla pochlubila 20 000 nabíječkami. Dnes už jich stojí téměř 24 000.


Původní nabíjecí stanice Tesla v1 a v2 rozdělují až 150 kW mezi dvě nabíječky Supercharger a původní Teslu Model S s 85kWh baterií nabijí v ideálním případě na 80 % za 40 minut. V říjnu 2017 uvedla Tesla kompaktnější urban Supercharger do městského prostředí s výkonem nejvýš 72 kW, avšak bez sdílení. Od roku 2019 Tesla instaluje rovněž stanice v3. Jeden takový box s odběrem 1 MW poskytuje čtyři 250kW nabíječky bez sdílení. Firma zároveň pracuje na nových Megachargerech s výkonem 1 MW pro dobíjení tahačů Tesla Semi. V rámci zákaznických služeb cestují po USA zároveň mobilní nabíječky s dieselgenerátory či nově velkými bateriovými svazky Megapack, posilující nabíjecí síť v exponované termíny se zvýšenou mobilitou obyvatelstva, například při Dni díkuvzdání.

Zatímco v USA používá Tesla proprietární konektory, v Evropě zvolila nejprve typizovaný konektor Typ 2, později všechny zdejší Superchargery přestavěla na kompatibilní standard CCS/Combo 2. Tento konektor zároveň používá evropská Tesla Model 3. Technicky tedy nic nebrání oboustranné kompatibilitě s elektromobily ostatních výrobců. K tomu však zatím nedošlo. Zatímco Tesly mohou u ostatní nabíječky Typ 2 či CCS/Combo 2 používat bez omezení, opačně to neplatí a dobíječky Tesla Supercharger (DC) a Destination charger (AC, typicky 22 kW) zůstávají vyhrazeny pro elektromobily Tesla. Podle Elona Muska prý bylo příležitostí k jednání s ostatními automobilkami dost.

CCS Combo 2 na voze Tesla
Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze