Tesla začíná demokratizovat. Otevírá Superchargery pro masy v celé zemi

6
Tesla začíná demokratizovat. Otevírá Superchargery pro masy v celé zemi
Fotografie: Tesla
  • Pilotní projekt všeobecného zpřístupnění Superchargerů začal v listopadu 2021
  • Zatím se omezuje na pět západoevropských států, ve třech probíhá aktivně
  • V jednom z nich se ale rozšířil již kompletně

Pokrok přichází, pro někoho možná paradoxně, tentokrát od západu. Právě státy na této straně Evropy si totiž jako první užívají možnost nabíjení u Superchargerů i pro jiné vozy než Tesly. Konkrétně jde o Norsko, Nizozemsko a Francii, omývané Atlantikem. Zatím děravý západní val se chystají brzy zacelit i Německo s Belgií, které jsou rovněž součástí pilotu, ovšem v tuto chvíli na jejich území dosud žádné Superchargery demokratizovány nebyly. Tesla s rozšiřováním nespěchá a prý pečlivě vyhodnocuje zkušenosti majitelů Tesel i jiných značek. Kromě toho lze očekávat, že patrně také vyjednává pobídkové dotace, podobně jako v Norsku.


Jedna ze zmíněných zemí však přesto získá prvenství, tentokrát celosvětové. Právě Nizozemsko totiž Tesla čerstvě vybrala jako zemi, kde dojde k odemčení všech Superchargerů. Ty tam stojí v celkem 36 stanicích, takže se proprietární síť Tesla rázem stane jednou z největších v zemi tulipánů. Minulý měsíc zároveň oznámila, že se zaměří i na Norsko a Francii, ovšem až po průzkumu, zda provedené změny neohrozí dostupnou kapacitu Superchargerů pro vozy Tesla. Samozřejmě se to neobejde bez omezení; uspějete pouze s konektorem CCS2, CHAdeMO je pro Teslu v tuto chvíli mrtvé.

Počítat je třeba s vyššími cenami, než za jaké budou nabíjet Tesly. Konkrétnější automobilka nebyla, kromě komentáře: „Vyšší ceny odrážejí dodatečné náklady vzniklé při podpoře nabíjení širokého spektra vozidel a úpravám našich stanovišť tak, aby vyhovovaly těmto vozidlům.“ Budou se lišit stanoviště od stanoviště a lze je zjistit v aplikaci Tesla, kterou je třeba stáhnout, aby nabíjení fungovalo. Snížit je lze členstvím v nabíjecím programu. Počítat je také třeba s vysokými poplatky za parkování, účtovanými od první minuty po dokončení nabíjení, bez horní hranice (v ČR aktuálně 10 Kč za minutu, při 100% obsazenosti stanice 20 Kč), což se netýká Destination chargerů. Na druhou stranu, majitelé Tesel mohou k nabíjení vozů jiných značek používat svůj stávající účet.

Majitelé jiných značek jsou také decentně upozorněni, že krátké nabíjecí kabely Superchargerů, dimenzované tak, aby dosáhly jen k teslovskému konektoru, umístěnému vždy na levém zadním rohu vozidla, dost možná nevyhoví elektromobilům s portem například za předním kolem (tam jej nově umístil třeba Renault Mégane Electric a podobných zřejmě bude přibývat). Majitelé takových vozů jsou bez přehnané zdvořilosti předem požádáni, aby nestáli jinak než mezi vyznačenými čarami. Jinými slovy, že se mají poohlédnout jinde.

Diskuze ke článku
Josef L
Josef L
Počítám že za nabíjení Tesla dá stejnou cenu jako Ionity tedy, nemusí se bát o přemrštěný zájem.
Two Gamers cz
Two Gamers cz
Pred cca 4lety jsem to napsal v nějaké diskusi a nikdo mé nevěřil, že se to stane a ??? Na to jsem měl vsadit míč

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze