Konec dohadům. Loď Fremantle Highway nezapálily elektromobily

5
Konec dohadům. Loď Fremantle Highway nezapálily elektromobily
Fotografie: Nederlands Ministerie van Defensie
  • U nizozemských břehů vzplanula loď přepravující 3 800 automobilů
  • Mezi nimi byly i elektromobily okamžitě označené za viníky požáru
  • První výsledky vyšetřování ale učinily těmto báchorkám přítrž

Před dvěma týdny plnila titulní stránky japonská loď MV Fremantle Highway pod panamskou vlajkou převážející zhruba 3 800 automobilů Z Německa do Singapuru. Ta totiž ve Waddenském moři u nizozemských břehů začala hořet. Neštěstí si vyžádalo jednu oběť, celkem 22 z 23 vysvobozených členů posádky skončilo v nemocnici, 20 z nich bylo ale obratem propuštěno. Hořící plavidlo se více než týden nedařilo uhasit, bylo pouze odtaženo z místa havárie do přístavu Eemshaven, aby neohrožovalo důležitou plavební trasu. Při požáru neunikly do moře ropné produkty.

Likvidace požáru, během nějž dosahovala teplota přes 800 stupňů Celsia, byla dramatická. Lodi se během ní utrhla kotva a před nekontrolovaným odplutím k německým břehům ji ochránilo jen lano tažného remorkéru. Hasiči po 30 hodinách přestali hasit, protože hrozilo, že se trup zaplní vodou a loď se převrátí, stejně jako to, že se do moře vyplaví škodlivé látky z hořící lodě i automobilů. Nadále tedy pokračovali pouze s ochlazování trupu a hašení trvalo celý týden. S podobnými zásahy totiž není dostatek zkušeností a chybí i potřebné vybavení. Ke klidu nepřispěli ani rejdaři, kteří původně uvedli, že je na lodi o téměř 900 automobilů méně než později upřesněných 3 784. Celková kapacita 10 let starého transportéru přitom činila 6 000 aut.

Problém je v tom, že na lodi bylo zhruba 500 elektromobilů. To stačilo, aby domácí i světová média začala spekulovat o tom, že loď zapálily právě ony. Už se dokonce mluvilo o ekologické katastrofě kvůli jedovatým výparům z hoření baterií a velkých změnách v přepravě elektromobilů. Jenže vyšetřovatelé, poté, co se jim podařilo dostat na palubu i podpalubí, zjistili, že přibližně 1 100 aut na spodních 4 palubách z celkem 12 palub zůstalo nepoškozeno. A mezi nimi také všechny elektromobily. Padá tedy definitivně teorie, že požár způsobilo vznícení baterie některého z nich.

To ovšem nic nemění na faktu, že kdyby se k nim požár dostal, způsobily by ekologickou katastrofu. Rejdaři, na transportu automobilů momentálně pohádkově vydělávající, tak budou muset zřejmě výrazně změnit technologii převozu aut na lodích. Ta jsou totiž namačkána doslova na centimetry, aby se jich vešlo co nejvíce. A hašení pěti set plápolajících Li-ion baterií je něco, co si zřejmě žádný hasič raději nechce ani představovat. Ostatně některá shořelá konvenční vozidla z horních palub se podle dmt-puls.de i tak doslova spekla s lodí...

Japonské rejdařské společnosti „K“ Line provozující přepravník aut Fremantle Highway spolu s dalšími 85 podobnými se podobná nehoda stala již před čtyřmi lety. Tehdy u filipínských břehů zachvátil požár jinou její loď s automobily – Diamond Highway. Ta byla ponechána svému osudu a po dohoření odtažena do suchých doků. Příčina požáru není dodnes vyšetřena.

Diskuze ke článku
Karel Schmidt
Karel Schmidt
Stejně jako u konvenčních aut je částečným řešením přeprava elektromobilů s téměř vybitou baterií. Chemická energie v ní uložená je tak podstatně menší a hoření méně intenzivní.
Z mého lajckeho pohledu by řešením byl springkerovy systém v celé lodi, který by požár uhasil nebo stlumil v zárodku. Dražší by byl hasicí systém s CO2 na jednotlivé oddělené prostory.
A pak je otázka nad prvotní příčinou, nespíš elektrika, takže po zaparkování odpojit všechny baterie 12V,48V i vysokonapetove všech aut.
Denys Khanzhyiev
Denys Khanzhyiev
Shorele elektroauto take neznamena ze to bylo pricinou, takze odbornici by v tom tom pripade spise nic nerikali az do zaverecne zpravy, nejsou to novinari.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze