Tesla přiznala chybu. Vrátí do Modelu 3 důležitou součástku

5
Tesla přiznala chybu. Vrátí do Modelu 3 důležitou součástku
Fotografie: Marek Tomíšek, fDrive.cz
  • Tesla je průkopníkem přesunu ovládání vozidla na dotykový displej
  • Šetření však má své limity, proto po dvou letech vrátí na své místo páčku blikačů
  • Je to po přiznaném neúspěchu půlvolantu Yoke další případ sebereflexe této automobilky

Jednou z cest, jak ušetřit při výrobě auta, je nahrazování fyzických ovladačů těmi virtuálními na dotykovém displeji. Automobilka Tesla se stala velkým propagátorem tohoto přístupu a na velké dotykové obrazovce, nahrazující téměř všechna tlačítka, knoflíky i páčky, si rovnou postavila i svou inovátorskou image. Zákazníci na tuto hru přistoupili a z nových modelů toho postupně mizelo více. Parkovací senzory, radary. Menší a novější řada Tesel Model 3/Y přišla o druhý displej před volantem, větší Modely S a X pak při faceliftu rovnou i o celý volant, tedy jeho klasickou, kulatou podobu. A při stejné příležitosti z aut zmizely i páčky ovládání blikačů a stěračů.

Všechny tyto změny, prosazované osobně Elonem Muskem, budily rozporuplné reakce. Ovšem zatímco na jediný displej uprostřed palubky, který u zmíněných menších Tesel supluje vše, od přístrojového štítu, přes ovladače rádia, až po palubní počítač, si většina uživatelů zvykla a řada konkurentů začala toto úsporné řešení kopírovat, s dvěma dalšími úsporami automobilka šlápla vedle.

A tak byl půlvolant Yoke, nabízený po uvedení faceliftu Modelů S a X jako jediná volba, od počátku pro svoje nelogické spojení s konvenčním, mechanickým řízením, od počátku ostřelován pro malou intuitivnost a v krajním případě i nebezpečnost při manévrování. Tesla se několik měsíců kritice bránila obvyklou taktikou vynášení zvoleného řešení do nebe, jenže když se začal vzmáhat šedý trh s druhovýrobovými volanty konvečního, kulatého tvaru, raději takový volant po více než roce nabídla sama, a to nejen jako bezplatnou opci při nákupu nového auta, ale i jako sadu pro dodatečnou montáž do starších Tesel. A nyní už je Yoke k mání jen za poměrně mastný příplatek do Modelů S a X Plaid.

Ve druhém případě byl Musk umíněnější a páčky pod volantem nenajdete v nových Teslách dodnes. I to se ovšem začalo měnit, byť poněkud netradičně. Rozhodující popud k navrácení páček totiž přišel nečekaně z Číny, která svou zálibou v dotykových displejích popohnala většinu výrobců k jejich zavádění i pro trhy, které pro ně tolik nehorují. Podle Insideevs totiž nově vyrobené Modely 3 právě v Číně dostaly zpět páčky pod volantem s tím, že bude možné za částku v přepočtu zhruba deset tisíc korun si je nechat zpětně domontovat i do starších kusů. Zpočátku jen do těch, vyrobených od letošního února, později i do starších.

O tom, že by se něco podobného chystalo v Evropě či v Americe, kde žádná z Tesel páčky nemá, se zatím neví nic. U tradičně tajnůstkářské Tesly je ovšem v tomto ohledu možné téměř cokoliv, takže není vyloučeno, že budeme zanedlouho příslušnou změnou překvapeni i my. Do té doby si zdejší teslisté budou muset i nadále vystačit s druhovýrobovými sadami páček, z nichž některé se pod volant dokonce i lepí.

Diskuze ke článku
Marek Vaňourek
Marek Vaňourek
Po 8 měsících s Modelem 3 bez páček jsem si na to úplně zvyknul a mám to rád. Akorát mi trochu vadí ovládání dálkovek, na to bych starou dobrou páčku chtěl. Což bohužel přidání páčky neřeší, protože dálkovky zůstávají na volantu. Za mě naprostá blbost. Navíc je ta páčka fakt hrozná, v novém Y je to stejně blbý jako v Subaru, kdy prostě páčka fyzicky nezůstává "zacvaknutá". Škoda že v Tesle pracujou idioti, co auta neřídí a nakonec na tlak lidí, co si auto stejně nekoupí vrátí páčku a udělaj z toho kočkopsa.
Marek M.
Marek M.
Tak koupím si auto za milion a aby bylo plně funkční a ergonomické jak má být, tak si tam nalepím páčku na blinkry jak McGyver :-)

Není nic intuitivnejsiho než ovládat blinkr páčkou vlevo, to je léty zážitý reflex.
Josef L
Josef L
Měli by odstranit všechny tlačítka i displej a dát tam joystick :)

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze