Jednou z cest, jak ušetřit při výrobě auta, je nahrazování fyzických ovladačů těmi virtuálními na dotykovém displeji. Automobilka Tesla se stala velkým propagátorem tohoto přístupu a na velké dotykové obrazovce, nahrazující téměř všechna tlačítka, knoflíky i páčky, si rovnou postavila i svou inovátorskou image. Zákazníci na tuto hru přistoupili a z nových modelů toho postupně mizelo více. Parkovací senzory, radary. Menší a novější řada Tesel Model 3/Y přišla o druhý displej před volantem, větší Modely S a X pak při faceliftu rovnou i o celý volant, tedy jeho klasickou, kulatou podobu. A při stejné příležitosti z aut zmizely i páčky ovládání blikačů a stěračů.
Všechny tyto změny, prosazované osobně Elonem Muskem, budily rozporuplné reakce. Ovšem zatímco na jediný displej uprostřed palubky, který u zmíněných menších Tesel supluje vše, od přístrojového štítu, přes ovladače rádia, až po palubní počítač, si většina uživatelů zvykla a řada konkurentů začala toto úsporné řešení kopírovat, s dvěma dalšími úsporami automobilka šlápla vedle.
A tak byl půlvolant Yoke, nabízený po uvedení faceliftu Modelů S a X jako jediná volba, od počátku pro svoje nelogické spojení s konvenčním, mechanickým řízením, od počátku ostřelován pro malou intuitivnost a v krajním případě i nebezpečnost při manévrování. Tesla se několik měsíců kritice bránila obvyklou taktikou vynášení zvoleného řešení do nebe, jenže když se začal vzmáhat šedý trh s druhovýrobovými volanty konvečního, kulatého tvaru, raději takový volant po více než roce nabídla sama, a to nejen jako bezplatnou opci při nákupu nového auta, ale i jako sadu pro dodatečnou montáž do starších Tesel. A nyní už je Yoke k mání jen za poměrně mastný příplatek do Modelů S a X Plaid.
Ve druhém případě byl Musk umíněnější a páčky pod volantem nenajdete v nových Teslách dodnes. I to se ovšem začalo měnit, byť poněkud netradičně. Rozhodující popud k navrácení páček totiž přišel nečekaně z Číny, která svou zálibou v dotykových displejích popohnala většinu výrobců k jejich zavádění i pro trhy, které pro ně tolik nehorují. Podle Insideevs totiž nově vyrobené Modely 3 právě v Číně dostaly zpět páčky pod volantem s tím, že bude možné za částku v přepočtu zhruba deset tisíc korun si je nechat zpětně domontovat i do starších kusů. Zpočátku jen do těch, vyrobených od letošního února, později i do starších.
O tom, že by se něco podobného chystalo v Evropě či v Americe, kde žádná z Tesel páčky nemá, se zatím neví nic. U tradičně tajnůstkářské Tesly je ovšem v tomto ohledu možné téměř cokoliv, takže není vyloučeno, že budeme zanedlouho příslušnou změnou překvapeni i my. Do té doby si zdejší teslisté budou muset i nadále vystačit s druhovýrobovými sadami páček, z nichž některé se pod volant dokonce i lepí.

Není nic intuitivnejsiho než ovládat blinkr páčkou vlevo, to je léty zážitý reflex.