Tesla chce všechny Superchargery napájet energií z obnovitelných zdrojů. Už letos

2
Tesla chce všechny Superchargery napájet energií z obnovitelných zdrojů. Už letos
Fotografie: Tesla
  • Den země se každoročně koná 22. dubna a je věnován ochraně životního prostředí
  • Výrobci se v ten den obyčejně zavazují ke klimatickým cílům
  • Tesla si stanovila velmi ambiciózní cíl

Aby se elektromobilita projevila na životním prostřední opravdu pozitivně, je podmíněna využíváním obnovitelných zdrojů energie. A to ve všech fázích; při výrobě, provozu i recyklaci. Zatímco první a třetí cíl je zatím tak trochu v mlhách, napájet elektromobily ze solárních panelů, větrných turbín a dalších moderních zdrojů (např. slapových, vodních či geotermálních elektráren) už dnes umíme. A protože tak trochu ve stínu bouřlivého vývoje akumulátorů zůstal neméně rychlý vývoj fotovoltaických článků, dá se snadno domyslet, že právě Tesla, která na nich má postavenou významnou část byznysu, by měla v této oblasti určovat trendy. A také to, podle electrek.co, dělá.

Právě na Den země, tedy celosvětový ekologický svátek, slavený už od roku 1970, přišlo z Tesly velmi zajímavé přání. Výjimečně jej neposlal osobně Elon Musk, ale Justin Lange, zodpovědný za Superchargery ve Středoatlantské oblasti Spojených států. Nejdříve se pochlubil několika ohromujícími čísly, například že Superchargery už dodaly 2,4 TWh energie k ujetí 13,3 miliard kilometrů bez emisí a ušetřily tím 1,25 miliardy litrů paliva. Jenže to nejzajímavější je až na konci, pod všemi těmi oslnivými frázemi. Tesla jakoby mimochodem slíbila, že už během letoška bude pocházet 100 % energie pro Superchargery z obnovitelných zdrojů. Samozřejmě že ne přímo; nově budované nabíjecí stanice sice mají velké solární bloky, avšak ty samy o sobě nestačí. Zatím jsou všechny napojeny do veřejné sítě (i když i to by se mělo podle Muska v nedaleké budoucnosti začít měnit), ovšem stačí, když jsou poblíž dostatečně výkonné ekologické zdroje. Například v kanadském Quebecu jsou všechny nabíjecí stanice Tesla napájeny tamější hydroelektrárnou, jinde se zase v okolí nachází dostatek solárních panelů, ideálně přímo od Tesly.

Ideální stav to zatím není, protože přenosová síť má své kapacitní limity, jejichž navyšování je velmi drahé (a neekologické), jedinou správnou volbou dostatečně výkonné místní zroje přímo u nabíječek. Pořád to je ale lepší, než vyrábět energii pro auta s nulovými lokálními (toto důležité doplňkové adjektivum marketéři stále rádi „zapomínají“ dodávat a Justin Lange nebyl ve svém přání výjimkou) emisemi v tepelných elektrárnách. A k dobrému cíli málokdy vede jediný krok. Teslu nelze než pochválit, protože jako provozovatel největší nabíjecí sítě na světě (celkem 24 000 Superchargerů na 2 700 lokalitách) udává směr. A ten ekologický je ku prospěchu nás všech, i když nějaké to daňové zvýhodnění se zatím zřejmě bude také skrývat.

Související články
Diskuze ke článku
Ivan Hoe
Ivan Hoe
no, trošku sci-fi odstřihnout se od veřejné sítě - pokud to tedy má být zdroj spolehlivý s konstantními dodávkami... ale pro odloučené lokality jako sever Kanady nebo ostrůvky v tichém oceánu asi slib splnitelný je - ale 100%. Co k tomu říct... jen další pohádky Elonovy babičky
Josef L
Josef L
Ta ekologie v napájení nabíjecích stanic je spíše virtuální. Musí být napojeny do veřejné sítě a nejsou schopny poznat, jaký typ energie odebírají, stejně jako eko Rakušáci s klidným svědomím svítí z našich uhelných elektráren. V Německu to funguje tak, že energie v součtu ze všech nabíjecích stanic musí být provozovatelem pokryta z obnovitelných zdrojů, tedy musí být smluvně či fyzicky instalováno tolik obnovitelných zdrojů, aby pokryly spotřebu nabíječek.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze