O tom, jak se česko-slovenská posádka pokoušela o světový rekord, jsme přinášeli on-line reportáž a někteří z vás sledovali i on-line videopřenos na YouTube. Bylo by ale dobré tento pokus o rekord v ujeté vzdálenosti elektromobilem za 24 hodin, který proběhl s vozem Tesla Model 3 Performance, shrnout. Asi málokdo vydržel koukat celou dobu.
Start byl naplánovaný na 2. 1. 2020 ve 13:00, ale posunul se o půl hodiny, takže se startovalo až ve 13:30. Základnou byl Supercharger u města Wernberg-Köblitz kousek od Rozvadova, tedy v podstatě na německé straně Šumavy. Bylo připravených několik variant z toho důvodu, aby bylo možné trasu upravovat podle aktuálního vývoje, ale i kvůli tomu, aby byla záložní varianta v případě náhlé uzavírky na některé z tras.
Start byl samozřejmě s plně nabitou baterií, tedy první okruh byl výrazně delší než ty následující. Bylo potřeba vyjet baterii na úroveň okolo 5 %, aby se podařilo využít nejrychlejšího nabíjení baterie. Nabíjecí výkon totiž právě na začátku nabíjení vystoupá až na 250 kW a poté postupně klesá. Nabíjecí výkon se ale odvíjí i od teploty baterie. Pokud není ideální, která začíná cca na 50 °C, maximálního nabíjecího výkonu se nepodaří dosáhnout. To byl právě jeden z problémů při tomto pokusu o rekord.
Během první jízdy, která byla delší, teplota baterie klesla na cca 40 °C, přestože se Ondřej snažil jet ke konci i přes 200 km/h, aby baterii zahřál. Maximální nabíjecí výkon tak vystoupal „pouze“ na 230 kW. To se opakovalo i po druhé jízdě, která byla na delším z naplánovaných okruhů. Nakonec se to podařilo vyřešit pomocí záslepky chladiče z kartonu a ukázalo se, že nejlepší asi bude nejkratší okruh, protože bude stačit kratší nabíjení a využije se opravdu část nabíjecí křivky s nejvyšším výkonem.
Poté se celkem dařilo jezdit tak, že by to na rekord mohlo stačit, byť velmi těsně. V čase okolo 9 hodin a 15 minut od startu ale začaly poletovat první sněhové vločky. Poté ještě na chvíli sněžení ustalo, ale asi za půl hodiny, po přestávce na nabíjení, začalo sněžit zase. A sníh se začal držet i na dálnici, takže bylo nutné zpomalit. Dalo se jet okolo 120 km/h, ale to je pro účely rekordu opravdu málo. Když po necelých 13 hodinách bylo ujeto 1 437 kilometrů a na dálnici byl stále sníh, padlo rozhodnutí pokus ukončit. Pokračování by bylo nebezpečné a šance na překonání rekordu žádná, protože očekávaný nájezd se neustále snižoval. Na sněhu to opravdu nešlo.
Já jsem se tedy nakonec pokusu ani nezúčastnil. Měl jsem jako řidič nastoupit ve 4 hodiny ráno, ale rozhodnutí o ukončení padlo přibližně v půl třetí. Za zmínku ale stojí, že během první 24hodinovky, které jsem se účastnil a ze které byl český rekord, jsme ujeli Nissanem Leaf první generace za 24 hodin 1 362 km. To bylo v roce 2016 a tehdy nás limitovala technika. Se současnými technologiemi už by nás omezovaly rychlostní limity, to byl jeden z důvodů, proč pokus probíhal v Německu, a za pouhých 13 hodin se i v zimních podmínkách podařilo ujet více než tehdy za celých 24 hodin. I když se tedy rekord nepodařil, je to krásná ukázka toho, jak rychle jde vývoj v oblasti elektromobility kupředu.
Ale léto je za chvíli a pevně věřím, že rekord překonají. Mimochodem jsem se několik krát na YouTube díval.