Jeden z největších progresů ve sféře automobilů prodělávají jednoznačně světlomety. Novinku v této oblasti představil i Mercedes. Jde o neoslňující, trvalá dálková světla s názvem Digital Light.
Ve světlometu spolupracují počítačové čipy s více než jedním milionem mikrozrcadel. Algoritmy získávají od senzorů podrobné informace o okolí a vypočítávají z nich v reálnem čase hodnotu jasu pro každý z více než dvou milionů pixelů. Za vývojem nestojí pouze Mercedes – na výzkumu se podílely další dvě partnerské společnosti.
„Rozhodující není technika uvnitř světlometu, nýbrž digitální inteligence, která stojí v pozadí,“ vysvětluje Gunter Fischer, vedoucí vývoje karoserie v oblastech exteriéru a provozních systémů vozidla ve společnosti Daimler AG.
Senzory jako kamery nebo radarová čidla rozpoznávají účastníky silničního provozu, zatímco výkonné řídící jednotky tato data zpracovávají. Ruku k dílu přikládají i mapové podklady, díky nimž systém během milisekund vyhodnocuje situaci a dává pokyn k přizpůsobení rozložení světla.
„Cílem naší strategie ‚Digital Light‘ nejsou rekordní hodnoty dosahu. Digitálním osvětlením chceme dosáhnout nejlepší viditelnosti a nejvyšší ostrosti bez oslňování. Inovativní funkce pro podporu řidiče a komunikaci s ostatními účastníky silničního provozu významným způsobem optimalizují bezpečnost při jízdě za tmy,“ zdůrazňuje Fischer.
Zajímavá je funkce, která například v zúžených místech, kde chybí vodící čáry, umí světlomety tyto čáry vytvořit. Zde to však nekončí – na silnici není problém v HD kvalitě promítnou různé pokyny, jako například šipky indikující změny směru jízdy. Světlomety můžou spolupracovat i s chodci. Například tak, že pokud jim zastavíte na místě, kde není přechod, mohou „virtuální“ přechod světlomety promítnout.
Tato technologie byla v roce 2015 předvedena ve výzkumném vozidle F015 jako vize. Nyní je technologie již dostupná a brzy se objeví na silnicích.
Zdroj: tisková zpráva