Elektrické lodě nejsou žádnou novinkou, ovšem vodní vznášedlo na elektřinu, s tím přišel až Gustav Hasselskog, zakladatel společnosti Candela. Jeho velký elektrický člun C-7 těží ze skutečnosti, že když přejde do režimu letu (výsuvná křídla sice zůstávají pod vodou, ale pracují se vztlakem podobně jako ta klasická), klade zvednutý trup až o 80 % menší odpor. Jízda je tak mnohem hospodárnější a s relativně malou baterií lze doplout daleko. Let nad vlnami je navíc komfortnější, protože trup nenaráží do vln a nehoupe se.
Na stejném principu funguje i nově uvedená jachta C-8. Pro ni dokonce konstruktéři vyvinuli kompaktní hnací jednotku C-Pod se dvěma protiběžnými lodními šrouby a vodním chlazením, protože jednoduchý sklopný motor jako u C-7 už zde nevyhoví. Té stačí servisní interval 3 000 motohodin a nevyžaduje výměny oleje, svíček, filtrů a další úkony, běžné u spalovacích lodních pohonů. Její významnou vlastností by také měla být extrémní životnost a bezhlučný provoz; v jednotce totiž nejsou žádné převody a navíc je při provozu ponořená ve vodě.
8,5metrová loď díky lehké, karbon-kompozitové konstrukci uveze 8 lidí a nabízí i pohodlnou ložnici, přesto váží jen 1 605 kg, a lze ji tak snadno převážet i za menším autem. Dosahuje nejvyšší rychlosti 30 uzlů (56 km/h), přičemž cestovní tempo činí 24 uzlů (45 km/h). Režim letu může využívat od 16 uzlů (30 km/h) a při cestovním tempu by měla na jedno nabití urazit 50 námořních mil (93 km). Pak vyžaduje 13hodinové nabíjení z 230V zásuvky s 16A jističem, případně 2,5hodinové z přívodu 400 V/32 A. Ponor činí při letu 0,8 m, při standardní plavbě metr a půl. V mělkých vodách lze počítačem řízená křídla nastavit tak, aby ponor činil jen půl metru. Pokud se vám parametry zalíbily, můžete si Candelu C-8 objednat za 290 000 eur (7,4 milionu korun) bez DPH.
To však není vše, co ředitel Hasselkog plánuje. Pracuje též na trajektu C-30 pro Stockholm a dále menším vodním taxi C-12. Otázku, kde na to vzít, už řešit nemusí. Elektrické lodě se totiž zjevně staly podobným investičním hitem jako auta a do firmy čerstvě nalili 24 milionů eur (612 milionů eur) dva investoři. Ke stávajícímu Chrisu Andersonovi, kurátorovi každoroční konference TED, se přidala i společnost EQT Ventures. Candela je použije ke ztrojnásobení stávající vývojové a výzkumné kapacity, automatizaci výroby a také budování nových doků na severu Stockholmu, kde bude vznikat až 400 C-8 ročně, k tomu nějaké C-30 a půjde prý o nejzautomatizovanější lodní výrobu na světě.