Zapomeňte na rikši, v Bombaji budou už brzy létat lodě

Zapomeňte na rikši, v Bombaji budou už brzy létat lodě
Fotografie: Candela
  • Bombaj spouští největší projekt elektrické vodní dopravy na světě – začíná s 11 „létajícími loděmi“ Candela P-12
  • Díky švédské technologii se plavba z centra do přímořských čtvrtí zkrátí z hodin na minuty, navíc bude bez emisí

Dopravní revoluce v jednom z nejlidnatějších a nejchaotičtějších měst planety začíná na vodě. Indická Bombaj, metropole s více než 23 miliony obyvatel, je město, kde každodenní přesuny znamenají hodiny v kolonách, přecpané vlaky a neustálý smog. A právě tady se nyní podle marinelog.com rozjíždí ambiciózní projekt elektrických hydrofoilových lodí, které mají proměnit přeplněné silnice a přetíženou železnici v tichý a rychlý dopravní systém nad hladinou moře.

Ambiciózní startup JalVimana si totiž podle jeho tiskové zprávy objednal prvních 11 futuristických plavidel Candela P-12, jímž se přezdívá „létající lodě“. Pro Bombaj je každopádně klíčové, že zatímco autem trvá cesta z centra města do přímořského letoviska Alibaug až tři hodiny, s Candelou to zvládnete za 25 minut. A navíc bez hluku a emisí. A pokud by vás zajímalo, kolik takové plavidlo stojí, vyjít má na 1,7 milionu eur, ovšem oproti tradičním dieselovým lodím se zásluhou elektrického pohonu a nižším nárokům na údržbu očekává úspora až 80 % (viz cruiseandferry.net).

Interiér může být účelný až luxusní

Z minulosti navíc jíž víme, že Candela P-12 už od října 2024 úspěšně slouží ve Stockholmu, kde se stala první veřejně provozovanou hydrofoilovou elektrickou lodí na světě. Nyní má sloužit jako vzorový model pro vznik rozsáhlé flotily, která by měla v budoucnu čítat tisíce elektrických lodí na indických vodách. „Věříme, že Candela P-12 je obrovský krok pro Bombaj i pro národní cíle udržitelnosti podél celé indické pobřežní linie a vnitrozemských vod,“ uvedl Niraj Thakur, CEO startupu JalVimana. Švédský CEO Candely Gustav Hasselskog dodal: „Jsme poctěni, že můžeme podporovat odvážnou vizi Maharashtry a že JalVimana vybrala právě P-12, aby vedla tuto transformaci. Naše hydrofoilové elektrické trajekty nabídnou nové možnosti mobility v tak jedinečném městě, jakým je Bombaj.

V době, kdy megaměsta hledají řešení dopravních krizí a klimatických výzev, by se tak odpověď nemusela skrývat pod zemí nebo nad zemí, jak se většinou logicky nabízí, ale kousek nad hladinou.

Specifikace plavidel Candela P-12


Parametr Hodnota
Délka 11,99 m
Šířka 4,5 m
Kapacita 30 cestujících (sedících) + 1 posádka
Pohon 2× C-POD 110 kW kontinuální / 160 kW špičkový výkon
Baterie 378 kWh nominální / 336 kWh využitelná kapacita
Nabíjení až 300 kW DC
Provozní rychlost 25 uzlů (46,3 km/h)
Dojezd až 40 námořních mil při 25 uzlech ( 74 km)

Co jsou hydrofoily?

Hydrofoily jsou podvodní křídla připevněná pod trupem lodi, která při dosažení určité rychlosti zvednou loď nad hladinu vody. Tím se výrazně sníží odpor vody, loď může jet rychleji a spotřebuje méně energie. Navíc je jízda díky tomu plynulejší a tišší, protože loď méně vibruje na vlnách, což zvyšuje pohodlí i pro cestující náchylné na mořskou nemoc. U moderního elektrotrajektu Candela P-12 hydrofoily navíc pracují pod kontrolou počítače, který je neustále optimalizuje podle aktuálních podmínek, aby zajistil maximální efektivitu, bezpečnost a komfort plavby. Jak takové plavidlo funguje pak nejlépe ukáže video, viz níže.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze