😢Vypněte si prosím blokování reklam na našem webu.
Náš web je závislý na reklamě. Bez příjmů z reklamy pro vás nemůžeme připravovat články ani videa. Ve vašem prohlížeči máte ale reklamy blokovány.

Stellantis vymyslel výfuk pro elektromobil. Jeho účel neuhádnete

Stellantis vymyslel výfuk pro elektromobil. Jeho účel neuhádnete
Fotografie: Stellantis
  • Elektromobily stále zažívají pionýrské doby a překvapivé objevy a vynálezy se téměř předhánějí
  • Letošní skóre na první pohled šílených nápadů otevírá Stellantis
  • Jeho výfuk pro elektromobily má ale zcela racionální základ

Výfuk na elektromobilu není úplnou novinkou, toto zařízení ale dosud sloužilo hlavně pro vytváření spektakulární show i pro vozidla, která jsou akusticky poněkud chudá. Například Dodge Charger Daytona v něm skrývá zvukový generátor, který má imitovat tóny ostrého osmiválce. Jenže chytré hlavy ve Stellantisu se daly dohromady a našly pro toto zařízení úplně nové využití: má totiž zvyšovat bezpečnost. Zní to neuvěřitelně, ale jen do okamžiku, než zjistíme, jakým způsobem to má dělat. Samozřejmě nepůjde o žádnou efektní, chromovanou rouru, trčící do světa ze zádi, ale nenápadné zařízení, namontované přímo na trakční baterii. A s ní právě jeho úkol souvisí.

Jde totiž o zařízení, které má v případě nehody či poruchy baterie, vedoucí k tepelnému úniku, zabránit zahoření či explozi. A to tak, že odvede z pouzdra baterie, které je za normálních okolností hermeticky uzavřené, vyvíjené plyny dříve, než spolu začnou reagovat a vytvoří hořlavou, případně výbušnou směs, která by se setkala se silně zahřátým, zničeným článkem. Samozřejmě nejsou vypouštěny do atmosféry přímo, ale přes několikanásobnou chemickou filtraci. V ideálním případě by pak tepelný únik článku či článků neměl skončit úkolem pro hasiče a v případě spontánní poruchy baterie (která je sice extrémně nepravděpodobná, ale nikoliv vyloučená) by se dalo zachránit i samotné auto.


Součástí celého zařízení je samozřejmě i účinná detekce tepelného úniku, která umožní narušit vnitřní prostor uzavřeného bateriového pouzdra a začít odvádět přetlak potenciálně nebezpečných plynů. Zařízení by mělo připomínat klasický výfuk a využít faktu, že platformy Stellantis STLA jsou univerzální i pro spalovací pohony a počítají tedy s prostorem pro potrubí, za normálních okolností odvádějící zplodiny z výbušného motoru. Podrobný princip fungování samozřejmě zveřejněn nebyl, avšak kolegové z Green Car Report, kteří s informací přišli jako první, zveřejnili i obrázky z amerického patentového úřadu, z nichž lze leccos dovodit.

Není to jediný vynález, určený ke snížení rizika požáru elektromobilu. Například Bosch již v roce 2019 představit speciální pyropatrony k bleskovému odpojení trakční baterie v případě tepelného úniku.

s
Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze