Výfuk na elektromobilu není úplnou novinkou, toto zařízení ale dosud sloužilo hlavně pro vytváření spektakulární show i pro vozidla, která jsou akusticky poněkud chudá. Například Dodge Charger Daytona v něm skrývá zvukový generátor, který má imitovat tóny ostrého osmiválce. Jenže chytré hlavy ve Stellantisu se daly dohromady a našly pro toto zařízení úplně nové využití: má totiž zvyšovat bezpečnost. Zní to neuvěřitelně, ale jen do okamžiku, než zjistíme, jakým způsobem to má dělat. Samozřejmě nepůjde o žádnou efektní, chromovanou rouru, trčící do světa ze zádi, ale nenápadné zařízení, namontované přímo na trakční baterii. A s ní právě jeho úkol souvisí.
Jde totiž o zařízení, které má v případě nehody či poruchy baterie, vedoucí k tepelnému úniku, zabránit zahoření či explozi. A to tak, že odvede z pouzdra baterie, které je za normálních okolností hermeticky uzavřené, vyvíjené plyny dříve, než spolu začnou reagovat a vytvoří hořlavou, případně výbušnou směs, která by se setkala se silně zahřátým, zničeným článkem. Samozřejmě nejsou vypouštěny do atmosféry přímo, ale přes několikanásobnou chemickou filtraci. V ideálním případě by pak tepelný únik článku či článků neměl skončit úkolem pro hasiče a v případě spontánní poruchy baterie (která je sice extrémně nepravděpodobná, ale nikoliv vyloučená) by se dalo zachránit i samotné auto.
Součástí celého zařízení je samozřejmě i účinná detekce tepelného úniku, která umožní narušit vnitřní prostor uzavřeného bateriového pouzdra a začít odvádět přetlak potenciálně nebezpečných plynů. Zařízení by mělo připomínat klasický výfuk a využít faktu, že platformy Stellantis STLA jsou univerzální i pro spalovací pohony a počítají tedy s prostorem pro potrubí, za normálních okolností odvádějící zplodiny z výbušného motoru. Podrobný princip fungování samozřejmě zveřejněn nebyl, avšak kolegové z Green Car Report, kteří s informací přišli jako první, zveřejnili i obrázky z amerického patentového úřadu, z nichž lze leccos dovodit.
Není to jediný vynález, určený ke snížení rizika požáru elektromobilu. Například Bosch již v roce 2019 představit speciální pyropatrony k bleskovému odpojení trakční baterie v případě tepelného úniku.
s