Hořící elektromobil či plug-in hybrid je velký problém, který může způsobit vážné následky. Jenže to platí až od okamžiku, kdy nastane tepelný únik trakční baterie s následným zahořením či explozí. A pravděpodobnost, že něco takového nastane, je velice nízká. Relevantní data sbírá od roku 2010 australský institut EV FireSafe, patřící pod tamější ministerstvo obrany. A ten kromě jiného vydává každoroční statistiky o globálních počtech a příčinách potvrzených totálních požárů (tedy takových, kdy vzplála baterie) s tím, že sice nezaručuje kompletní pokrytí všech incidentů, avšak ty, které prošly internetem a věrohodně se o nich zmiňují aspoň dva na sobě nezávislé zdroje, ve statistice nechybějí. A takových je z pochopitelných důvodů drtivá většina.
V zatím poslední statistice, končící červnem 2024, se dočítáme pozoruhodná čísla. Zatímco na silnicích celého světa jezdí v tuto chvíli kolem 40 milionů elektromobilů, k tepelnému úniku trakční baterie a následnému požáru či explozi došlo od roku 2010 na celém světě celkem v 511 potvrzených případech. To je, pro srovnání, přibližně podobný počet, jako jen v Česku shoří za jedno pololetí spalovacích aut. Až do roku 2017, kdy tržní podíl elektromobilů dosáhl 0,9 %, se roční počty případů daly spočítat na prstech obou rukou. Od následujícího roku začaly počty stoupat, stovku poprvé přesáhly v roce 2021. Zatím nejvíce fatálních požárů se odehrálo v roce 2022, kdy jejich počet téměř dosáhl čísla 120, vloni však počet případů i přes pokračující rychlé přibývání elektromobilů poklesl!
V souvislosti s aktuálním děním v Jižní Koreji jsou zajímavé i další počty. Zatímco u 67 případů se nepodařilo zjistit, v jakém prostředí k incidentu došlo, většina teplotních úniků s fatálními následky nastala při venkovním parkování (173 případů), druhou nejčastější okolností byla jízda (155 incidentů) a v uzavřených či podzemních prostorách nastalo jen 117 událostí.
Stran příčin jsou informace skromnější; u více než poloviny případů chybějí. Ze zbytku jasně vedou nehody či jiná násilná poškození auta, s výrazným odstupem následovaná selháním baterie a potopením auta. Dále následuje zapálení ohněm zvenčí, žhářství a přehřátí. Nejmenší podíl mají chyby při dílenských opravách. Jen 90 případů má prokázanou přímou souvislost s nabíjením, z toho 80 se přihodilo přímo připojenému vozidlu a zbylých 10 do hodiny po odpojení. Z celkem 511 požárů došlo ke 489 případech k zahoření po termálním úniku, zbylých 22 skončilo výbuchem unikajících zplodin. Z nich se 14 odehrálo v uzavřených prostorách.
Nadále platí, že neexistuje jediný doložený případ, kdy elektromobil někoho zabil elektrickým proudem, ať už při nehodě, či při netypickém zacházení. Rizika však existují.