Tipněte si, kolik shořelo elektromobilů za 14 let na celém světě

11
Tipněte si, kolik shořelo elektromobilů za 14 let na celém světě
Fotografie: APA, TU Graz, Lunghammer
  • Hořící elektromobily jsou vděčným mediálním tématem
  • Jenže dokud nezačne hořet trakční baterie, jde o banalitu
  • A tu plameny zachvátí mnohem méně často, než bychom čekali

Hořící elektromobil či plug-in hybrid je velký problém, který může způsobit vážné následky. Jenže to platí až od okamžiku, kdy nastane tepelný únik trakční baterie s následným zahořením či explozí. A pravděpodobnost, že něco takového nastane, je velice nízká. Relevantní data sbírá od roku 2010 australský institut EV FireSafe, patřící pod tamější ministerstvo obrany. A ten kromě jiného vydává každoroční statistiky o globálních počtech a příčinách potvrzených totálních požárů (tedy takových, kdy vzplála baterie) s tím, že sice nezaručuje kompletní pokrytí všech incidentů, avšak ty, které prošly internetem a věrohodně se o nich zmiňují aspoň dva na sobě nezávislé zdroje, ve statistice nechybějí. A takových je z pochopitelných důvodů drtivá většina.

V zatím poslední statistice, končící červnem 2024, se dočítáme pozoruhodná čísla. Zatímco na silnicích celého světa jezdí v tuto chvíli kolem 40 milionů elektromobilů, k tepelnému úniku trakční baterie a následnému požáru či explozi došlo od roku 2010 na celém světě celkem v 511 potvrzených případech. To je, pro srovnání, přibližně podobný počet, jako jen v Česku shoří za jedno pololetí spalovacích aut. Až do roku 2017, kdy tržní podíl elektromobilů dosáhl 0,9 %, se roční počty případů daly spočítat na prstech obou rukou. Od následujícího roku začaly počty stoupat, stovku poprvé přesáhly v roce 2021. Zatím nejvíce fatálních požárů se odehrálo v roce 2022, kdy jejich počet téměř dosáhl čísla 120, vloni však počet případů i přes pokračující rychlé přibývání elektromobilů poklesl!

V souvislosti s aktuálním děním v Jižní Koreji jsou zajímavé i další počty. Zatímco u 67 případů se nepodařilo zjistit, v jakém prostředí k incidentu došlo, většina teplotních úniků s fatálními následky nastala při venkovním parkování (173 případů), druhou nejčastější okolností byla jízda (155 incidentů) a v uzavřených či podzemních prostorách nastalo jen 117 událostí.

Stran příčin jsou informace skromnější; u více než poloviny případů chybějí. Ze zbytku jasně vedou nehody či jiná násilná poškození auta, s výrazným odstupem následovaná selháním baterie a potopením auta. Dále následuje zapálení ohněm zvenčí, žhářství a přehřátí. Nejmenší podíl mají chyby při dílenských opravách. Jen 90 případů má prokázanou přímou souvislost s nabíjením, z toho 80 se přihodilo přímo připojenému vozidlu a zbylých 10 do hodiny po odpojení. Z celkem 511 požárů došlo ke 489 případech k zahoření po termálním úniku, zbylých 22 skončilo výbuchem unikajících zplodin. Z nich se 14 odehrálo v uzavřených prostorách.

Nadále platí, že neexistuje jediný doložený případ, kdy elektromobil někoho zabil elektrickým proudem, ať už při nehodě, či při netypickém zacházení. Rizika však existují.

Diskuze ke článku
Kryštof Dostál
Kryštof Dostál
S nástupem nových technologií jako je Solid State už k hoření nebude docházet takřka vůbec. Už LFP baterie jsou v podstatě nehořlavé. Viděl jsem jak číňáci prostřelili tu blade baterii a z ní se jen lehce zadoutnalo a snad i fungovala v nějaké míře dál
Two Gamers cz
Two Gamers cz
...a teď počet spalovaku 🧐
Roman Zálešák
Roman Zálešák
I přesto bych si elektromobil nekoupil, možná hybrid
Ivan Hoe
Ivan Hoe
To není možný, u zánovních funglovek tolik zahoření? To u spalováků v drtivé většině hoří auta starší 15 let, a to navíc taky kvůli elektrice - většinou neodborný zásah do rozvodů, porušení elektroinstalace hlodavci atp.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze