Čeští hasiči objasňují, jak je to s požáry elektromobilů

5
Čeští hasiči objasňují, jak je to s požáry elektromobilů
Fotografie: HZS Jihočeského kraje
  • Loni hořelo v ČR 7 elektromobilů a 8 hybridních vozidel
  • Drtivá většina požárů je způsobena technickou závadou

Hasičský záchranný sbor (HZS) vydal zajímavou zprávu, ve které mapuje, ke kolika požárům dopravních prostředků na elektropohon dochází v ČR v průběhu času. Nepřekvapí přitom, že s tím, jak stoupá jejich počet v běžném provozu, zvyšuje se samozřejmě i počet jejich požárů. V roce 2019 Hasičský záchranný sbor například vyjel jen ke třem případům požárů zařízení s elektropohonem (mezi něž patří i elektrokoloběžky či elektrokola, nejen elektromobily). Oproti tomu v loňském roce už řešil takových požárů 94, ovšem s tím, že drtivá většina z nich se týkala elektrokoloběžek, elektrokol a dalších menších zařízení. Dozvěděli jsme se, že elektrovozidel loni hořelo jen 7, hybridních vozidel pak 8.

Jak probíhá hašení elektromobilu?

Hasiči přitom k požárům elektroaut dodávají, že dokud není požárem zasažená baterie, probíhá zásah prakticky stejně jako u vozidel s konvenčním pohonem a požár je možné uhasit během minut. V případě, že však požár baterii nějakým způsobem zasáhne, je hašení komplikovanější. Proto hasiči cvičí na to, jak si poradit s požárem elektromobilu například v garážích. V případě, že jej pak nelze vytáhnout na volné prostranství, přichází na řadu alternativní postupy, jako je zásah pomocí zařízení s řezacím vodním paprskem o tlaku 300 bar. „To je speciální zařízení pro řezání a hašení, které umí s pomocí silného proudu vody s příměsí abraziva proříznout i silné materiály, třeba různě silné stěny, pláště budov nebo střechy,“ uvádí hasiči.

Vodním paprskem pak hasiči do obalu baterie udělají otvor a baterii pak mohou hasit napřímo. „Vozidlo je ale třeba i tak vždy následně z garáží vytáhnout, kontrolovat termokamerou a následně ho preventivně ponořit do kontejneru pro hašení,“ dodávají. Po ochlazování by mělo dojít k přemístění elektromobilu na karanténní plochu, kde nehrozí v případě opětovného zahoření žádné nebezpečí.

V případě, že je auto na volném prostranství, je to mnohem jednodušší, neboť jej hasiči mohou ponořit do vodní lázně do kontejneru pro hašení. Kontaminovanou vodu z vodní lázně je pak samozřejmě nutné ekologicky zlikvidovat.

Kdy hrozí největší nebezpečí požáru elektromobilu?

Hasiči upozorňují, že největší nebezpečí požáru nepřekvapivě hrozí při nabíjení. Podle zkušeností HZS je pak drtivá většina požárů způsobená technickou závadou. Proto dodávají, že k nabíjení je proto třeba vždy používat pouze certifikované dedikované nabíjecí zařízení a postupovat v souladu s instrukcemi od výrobce elektromobilu. Pak se rizika minimalizují téměř k nule.

Diskuze ke článku
Jan Jakubík
Jan Jakubík
Důležití informace a ještě důležitější by byla, kolik hořelo za minulý rok ICE. A přepočítat skrze celkové počty automobilů v ČR. A zjistit, oo kolik % čeho víc (za)hořelo. :-)
Two Gamers cz
Takže je skoro jisté že ať u spalovacích tak EV je to vlastně vždy technická závada....takže odpověď- příčina požáru je v šetření .....

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze