Skupina Renault Group odolává krizím, dvě ze tří značek loni rostly

1
Skupina Renault Group odolává krizím, dvě ze tří značek loni rostly
Fotografie: Dacia
  • Skupině Renault Group se daří v retailových prodejích s většími maržemi
  • Dacia dosáhla řady rekordů, rychle roste i na nejnáročnějších trzích
  • Značka Alpine zažívá oslnivý debut, brzy ji čekají velké změny

Renault Group se pochlubil obchodními výsledky za rok 2022. Absolutní počet prodaných vozů celé skupiny sice mírně poklesl, avšak téměř všechny ostatní ukazatele se vydaly tím správným směrem. Skvělý rok zažila Dacia, která na pozadí klesajícího trhu vyrostla o 6,8 % a prodala 573 800 vozů. Jeden z nich byl osmimiliontou Dacií prodanou od restartu značky s novým vlastníkem v roce 2004. Hlavními tahouny zůstaly nadále letité bestsellery Sandero a Duster, velmi dobrý nástup ovšem zaznamenal i Jogger, který se hned v prvním roce prodeje umístil na druhém místě evropských retailových prodejů mezi modely, které nejsou SUV. Nás nejvíce zajímá plně elektrický Spring, který v Evropě připsal 48 900 imatrikulací a stal se třetím nejprodávanějším elektromobilem na evropském retailovém trhu.

Za zmínku stojí zejména Francie, která absorbovala 130 800 Dacií, což znamená tržní podíl 8,6 % (+1 bod) a vůbec poprvé třetí místo mezi výrobci osobních automobilů. Na retailovém trhu získala Dacia 15,8 % (+1,3 b). V Německu Dacia meziročně posílila o 50 %, udala retailovým klientům 60 300 vozů a poprvé přesáhla dvouprocentní tržní podíl. Na retailovém trhu to pak bylo více než 5 %, což znamená šesté místo. Podobně prudký růst, ač v menších číslech, se udál ve Spojeném království, velmi silná je značka tradičně i v Itálii, kde prodala 67 300 vozidel. Retailovou jedničkou se Dacia stala v Rumunsku, Portugalsku, Belgii a Maroku. Ve Francii, Česku, Rakousku a Maďarsku obsadila medailové pozice.

V Česku se Dacia po prudkém propadu v covidových letech způsobeném zeštíhlením nabídky opět rychle vrací k prolomení pětiprocentní tržní hranice. Loni tu umístila 9 203 vozů a obsadila 4,4 % trhu. Dacia chystá pro letošek silnější verzi Springu s pohonem Electric 65, tedy s výkonem 65 koní, a také vůbec první hybrid v historii značky, konkrétně Jogger Hybrid 140. Dočkáme se také nové generace Dusteru a o něco později i kompaktního SUV Bigster. Dacia své klienty během letoška uvítá v autosalonech s novou identitou a nabídne jim novou výbavovou linii Extreme pro všechny modely. Ta bude laděná outdoorově, dostane charakteristickou barevnou kombinaci a také nový Outdoor kit pro Jogger umožňující přespání až čtyř osob.

Renault meziročně odepsal 9,4 % a prodal 1 466 729 aut, přišel také o 0,7 procentního bodu tržního podílu (nyní 6,4 %). Zlepšil ovšem prodejní mix ve prospěch retailu. Více než každý druhý Renault v Evropě si tak koupil soukromý zákazník, ve Francii zůstává Renault retailovou jedničkou. Značce se také daří návrat do segmentu C, v němž v posledních letech ztrácela. V Evropě v něm posílila o 21 %, především díky úspěšným novinkám Arkana a Megane Electric. Renault si také drží třetí místo na evropském trhu elektromobilů, na stejné pozici je se všemi elektrifikovanými modely s velmi těsným odstupem za druhou Teslou. V rámci plnění záměru prodávat v roce 2025 více než 65 % vozidel s elektrifikací se Renaultu podařilo zvýšit jejich podíl meziročně o 9 bodů na výsledných 39 %. Renaultu se také dařilo v lehkých užitkových vozech, kde mu patří stabilní druhé místo se 14,4% podílem a rychlým nástupem elektrifikace.

V Česku Renault prodal v roce 2022 celkem 13 035 osobních aut, což znamená meziroční nárůst o 6,4 %, a 2 827 užitkových neboli meziročně o 6,3 % více. Mezi osobními vozy to znamenalo 10. místo a dvě procenta trhu, mezi užitkovými je však Renault jasnou českou jedničkou s podílem 16,7 % a relativně malým podílem velkých flotilových prodejů, čili s menším rizikem volatility. Obě tato čísla jsou historickými rekordy. Stran novinek se letos můžeme těšit na osobní verzi Kangoo včetně hybridů a na rozsáhle modernizované Clio následované zcela novým Espacem. V delším horizontu pak dojde na rovněž zmodernizovaný Captur a také dva nové elektromobily zřejmě vycházející z konceptů Renaultů 4 a 5.

Velmi dobře se daří rovněž značce Alpine, která loni v polovině roku vstoupila i na český trh. Svůj dosud jediný model A110 nadále vyrábí de facto manufakturně a rozšiřuje nabídku jeho verzí. Už se ale chystají tři novinky, včetně přímého nástupce krásné stodesítky, které budou spoléhat na elektřinu a rozšíří záběr značky, z níž se má v budoucnu stát prémiový brand skupiny Renault. Prodeje meziročně narostly o 33 % na výsledných 3 546 vozů, dealerská síť se rozšířila o 40 % a nadále pokračuje trend proniknout i mimo Evropu. V EU se totiž od roku 2025 značně legislativně zkomplikuje prodej vozů tohoto typu.

Diskuze ke článku
Stanislav Vondraš
Stanislav Vondraš
Měl jsem v životě hodně Renaultů, 20, 18, 11, 25, scenic, 19, clio I, clio II, Scenic II (1,6 strašný motor, vůbec to auto nejelo a bylo hlučné) , Espace 2,0 Tdi, Espace 1,9 Tdi, už bych to nechtěl. Nejraději jsem měl 25.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze