Sen se stal skutečností. Závoďák nabije baterku na 85 % za 90 sekund

24
Sen se stal skutečností. Závoďák nabije baterku na 85 % za 90 sekund
Fotografie: Hofer powertrain
  • Baterie je primárně určena pro závody speciálů
  • K pohonu jsou používány články LTO a megawattový CCS konektor

V motoristických závodech již nejsou plně elektrické pohonné jednotky novinkou. V reakci na rostoucí poptávku po vysoce účinných a výkonných bateriích vyvinuli inženýři společnosti Hofer powertrain technologii baterií vybavenou extrémně bezpečnými a vysoce výkonnými bateriovými články, které slibují nabíjecí proud až 3,75 MW. To, co začalo jako výzkumný a vývojový projekt „BlueFire“ v roce 2019, je nová převratná inovace třídy megawattů s rychlostmi FlashCharge určená pro závody ve sprintech a vytrvalostních disciplínách e-motorsportu.

Nabíjecí výkon je maximálně 3,75 MW

Tým Hofer powertrain battery vyvinul plně funkční vysokonapěťovou baterii využívající špičkový systém BMS a rychlonabíjecí CCS DC wallbox, který je už navíc dostupný na trhu. Prvotní proof of concept (POC) zahrnoval instalaci do závodní motokáry a podrobení sérii komplexních testů. Simulací různých jízdních situací s vysokonapěťovým nabíjecím systémem bylo možné určit správné funkce baterie a systému i celkový výkon v rámci pohonného ústrojí, kde všechna měření potvrdila převratnou křivku nabíjení. Baterie prokázala extrémně vysokou stabilitu a také to, že se dokáže úspěšně nabít z 5 – 85 % SOC za méně než 90 sekund. Články LTO se ukázaly jako zvláště vhodné pro aplikace vyžadující rychlé nabíjení a vybíjení vysokými nabíjecími proudy a otevřely nové možnosti do budoucna.

Během tohoto počátečního pilotního projektu v předvývoji se ukázalo, že nová baterie je ideální pro 24hodinové vytrvalostní závody, které spoléhají na extrémně krátké časy nabíjení. Navíc ji lze variabilně škálovat, aby vyhovovala různým aplikacím. Inženýři se v současné době zaměřují na výrazné zvýšení již tak velmi vysoké hustoty energie v článcích baterie při budoucím snížení hmotnosti.

Auto je primárně určeno pro okruhové závody

„Ve vytrvalostních závodech je konečným cílem zkrátit dobu nabíjení během zastávek v boxech, aby se sportovní vozy vrátily na okruh během okamžiku. Přesně to se stane, když je potřebná nabíjecí energie přenesena do baterie pomocí megawattového nabíjecího systému a vhodného konektoru. Tento integrovaný systém dělá z čistě elektrických vytrvalostních závodů velkolepý a emocionální zážitek,“ říká Gerold Sluka, hlavní odborník na baterie společnosti Hofer powertrain.

Diskuze ke článku
Jiří Xherry Kučera
Jiří Xherry Kučera
Že článku: "které slibují nabíjecí proud až 3,75 MW." a dál už to nečtu, číst články, které píšou idioti, je ztráta času...
Dini Dini
Dini Dini
Hochu....sice to bude asi co závod to baterka, ale 90s je slušný.
Roman P
Roman P
Pěkné, to až se dostane do běžných aut, tak už čmoudům moc protiargumentů nezbyde ;) V článku je uvedený nabíjecí konektor CCS, nejde ale o MCS, který právě disponuje max. výkonem 3,75 MW?
Petr Španěl
Petr Španěl
:D v lab podmínkách možná - přišroubuji busbary na terminály k baterce, ale neexistuje na to konektor. A vůbec, na zvednutí potřebného kabelu by bylo potřeba tak 5 chlapů aby to unesli a připojili k autu. Vždyť to musí mít průřez aspoň 2x 300 mm2 a VN izolaci! Jen kabel bude mít desítky kg na metr.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze