Zatímco jsme ve Švédsku testovali, jak Enyaq Coupé 80x iV a Enyaq RS iV jezdí na sněhu a ledu, probíhal na stejném jezeře nedaleko Östersundu pokus o světový rekord, na který dohlíželi zástupci Guinesovy knihy rekordů. Šlo o pokus o rekord, který dělal motoristický novinář Richard Meaden.
Pokus o rekord probíhal s SUV modelem Enyaq RS iV, druhým čistě elektrickým sportovním vozem značky Škoda, a cílem bylo vytvořit rovnou dva oficiální světové rekordy v driftu na ledě. Komisař Guinessovy knihy rekordů po sérii pokusů potvrdil výsledné rekordy v nejdelším nepřetržitém driftu na ledě a v nejdelším nepřetržitém driftu na ledě s elektromobilem. Richard Meaden rekordy vytvořil na oválné trati o délce 188,496 m na zamrzlém jezeře Stortjärnen u švédského Östersundu ve čtvrtek 19. ledna 2023. Zajímavostí pak je, že Richard Meaden již jeden světový rekord s vozem Škoda na kontě má. V roce 2011 tento britský jezdec stanovil nový rychlostní rekord na souši podle předpisů Southern Californian Timing Association (SCTA) pro sériový vůz s přeplňovaným motorem o objemu 2,0 litru, když dosáhl rychlosti 365 km/h. Rekordním vozem byla Škoda Octavia RS, kterou poskytla Škoda UK, a jízda se uskutečnila na legendární trati Bonneville Salt Flats v USA. Nyní se ze solné pláně přesunul na zamrzlé jezero, aby vytvořil další dva rekordy.
Jak si Škoda Enyaq vede na sněhu a jakou má v zimě spotřebu? – Ve Švédsku jsme vyzkoušeli jak si Škoda Enyaq vede v zimním provozu.
První rekord, který Richard Meaden s vozem Škoda překonal na jezeře Stortjärnen, byl ten v nejdelším nepřetržitém driftu automobilu na ledě. S nedávno uvedeným SUV Enyaq RS iV vytvořil nový oficiální rekord, když udržel vůz v kontrolovaném skluzu po dobu více než 15 minut a ujetí 7,351 km. Meadenův drift překonal předchozí rekord v délce 6,231 km, který byl stanoven v Číně v roce 2022. Překonáním prvního rekordu stanovil Meaden s vozem Enyaq RS iV zároveň také druhý rekord, a to v nejdelším nepřetržitém driftu na ledě s elektromobilem. Na sestřih z neúspěšných pokusů a následně úspěšného pokusu se můžete podívat ve videu níže.
Světový rekord v driftu s vozem Škoda Enyaq RS iV byl pod přísným dohledem
Rekord byl stanoven za přítomnosti komisaře Guinnessovy knihy rekordů. Na místě byl jako svědek také mezinárodní porotce driftu David Kalaš. Mladoboleslavská automobilka dosáhla rekordu čtvrtý den po mnoha tréninkových jízdách s různými typy pneumatik. K dosažení dokonalého driftu absolvoval vůz celkem 18 hodin driftování během pěti dnů v teplotách pod bodem mrazu. Enyaq RS iV obstál v náročných podmínkách a během 15 minut a 58 sekund rekordní jízdy objel oválnou trať celkem 39krát. Během jízdy dosáhl maximální rychlosti 48,69 km/h a v nejpomalejším bodě se pohyboval rychlostí 31,64 km/h.
Standardní sériový vůz určený k prolomení rekordu byl vybaven 20" koly z lehké slitiny. Přední pneumatiky Däckproffsen 245/35 R20 (dodané společností Michelin) použité na této akci měly 600 hřebů o délce 5 mm, což umožnilo na ledu s minimální přilnavostí docílit ještě lepší trakce a ovladatelnosti. Pneumatiky Nokian Hakkapelitta 255/45 R20 na zadních kolech měly 300 hřebů o délce 2 mm umístěných po celé ploše pneumatiky, což se na ledu o tloušťce 40 cm ukázalo jako ideální kombinace.
Richard Meaden si rekord s vozem Škoda Enyaq RS iV užíval
Získání dvou nových Guinnessových rekordů tedy vrací značku Škoda, nového rekordmana Richarda Meadena i značku RS do knihy rekordů. Meaden k triumfu uvedl: „Byl to velmi speciální pocit znovu usednout za volant dalšího vozu Škoda a pokořit s ním rekord. Ze solných plání Bonneville Salt Flats v USA jsem se přesunul na zamrzlé jezero ve Skandinávii a zdolal dva různé rekordy ve dvou zcela odlišných automobilech. Jsem velmi hrdý na to, že jsem po 12 letech opět součástí týmu, který láme rekordy. Koho by napadlo, že tu budeme na ledě driftovat s elektromobilem? Ukazuje to, jak moc se automobilový svět mění a také to, jak je vzrušující.“
Technické parametry Škoda Enyaq (2020) RS iV
Kompletní specifikaceKonstrukce | SUV, 4 649 × 1 879 × 1 616 mm, 2 150 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: 4×4 |
Výkon | 220 kW, 299 koní, točivý moment: 460 Nm |
Baterie | 82 kWh (77 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | rychlonabíjení: 175 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 17 kWh / 100 km, dojezd: 514 km |
Cena od | 1 644 900 Kč |
Enyaq RS iV má sportovní podvozek. V porovnání se základním modelem Enyaq iV je přední náprava snížena o 15 mm, zadní náprava je snížena o 10 mm. Progresivní řízení, volba jízdního režimu a na přání dodávaný adaptivní podvozek DCC, který automaticky upravuje nastavení tlumičů, navíc umožňují ještě lepší trakci. Díky dvěma elektromotorům nabízí výkon 299 k a zrychlení z 0 na 100 km/h za pouhých 6,5 sekundy. Enyaq RS iV má jeden elektromotor umístěný na zadní nápravě a druhý na přední nápravě. Zvenku i uvnitř toto provedení poznáte podle charakteristických prvků nebo i speciálního odstínu laku karoserie, jako to bylo v tomto případě. Rekord byl vytvořen vozem v barvě Mamba Green, která je k dispozici pouze pro vozy z rodiny RS.
V kombinaci s idealnim rozlozenim hmotnosti mezi napravy a nizkym tezistem to pak dava skutecne propastne lepsi kontrolu nad autem postavenym jako elektromobil oproti autu se spalovacim motorem.
Franta Mastnota co ma v ulici garazovy servis, a ktery zije z vymen vyjeteho oleje a vymen prorezlych vyfuku vam bude pochopitelne tvrdit, ze s elektromobilem nemuze byt nikdy takova zabava, protoze tomu chybi buraceni motoru.
No, nekdo si holt uziva buraceni motoru a nekdo jiny zase jizdni vlastnosti.