Ještě před nějakými pěti lety se málokdy stalo, že automobil čistě čínského původu zaujal v Evropě natolik, aby o něm někdo napsal či si ho dokonce koupil. Dnes je všechno jinak a Čína se velmi rychle dere na čelo nejen výroby, ale i vývoje a designu. Jeden z prvních důležitých evropských designérů, který tuto výzvu popsal otevřeně a bez příkras, je Michael Mauer. Tento 61letý německý návrhář prošel řadou automobilek, podepsán je například pod první generací Mercedesu SLK, pod několika Smarty i posledními Saaby, než v roce 2004 zakotvil u Porsche, kde po sobě zanechal Cayenne, Panameru, typ 991 či 918 Spyder. Jde tedy o renomovaného odborníka a jeho slovům by měli naslouchat všichni šéfdesignéři mimo Čínu.
Sám totiž už téměř dvě dekády navrhuje hlavně modely Cayenne a 911, což ho už z principu nutí ke značně konzervativnímu přístupu. Jenže přesně před ním nyní varuje. Pro europe.autonews.com prohlásil, že by se nad sebou měl německý autoprůmysl hluboce zamyslet a ilustruje to faktem, jak snadno mu vypálila mladá americká automobilka Tesla rybník s elektromobily. Jenže u ní nejde primárně o design, zatímco z Číny se nezadržitelně valí vlna levných a rychle se zlepšujících elektromobilů, které se ohledně designu nemusejí svazovat žádnými tradicemi a také to nedělají. A protože reálně hrozí výrazné překreslení mapy světových výrobců aut, je na čase, aby evropští a zejména němečtí manažeři změnili své myšlení. A právě to Mauer považuje za pozitivní důsledek aktuálního stavu.
Navíc je třeba vnímat i potřeby a tužby čínských zákazníků, kteří už v současné době začínají určovat trendy. Samotný Volkswagen si to uvědomil příliš pozdě, což také vnímá jako jednu z příčin aktuálního skluzu na čínském trhu, jemuž do té doby pohodlně dominoval s obřími sériemi kvalitních vozů stavěných ovšem podle evropského vkusu. A ten čínským zákazníkům rychle přestává chutnat. Důkazem jsou některé nejnovější elektromobily typu XPeng P7 a jejich prvky typu 3D palubní desky nebo masážní sedadla nové hvězdy jménem Zeekr 001. Ta aktuálně přinesla zákazníkům verzi FR s výkonem 1 265 k, zrychlením z 0 na 100 km/h za 2,07 s, 10pístkovými karbon-keramickými brzdami, schopností otočení na místě či komunikací skrz vlastní síť satelitů Geely. Na to aktuálně nemá odpověď ani Tesla, proti níž byl tento model především mířen, natož jakákoliv evropská značka.
Vedení Volkswagen Group tedy aktuálně přidalo design na seznam nejvyšších priorit, s jejichž pomocí bude možné relativně levně zpomalit/zastavit propad na čínském trhu i v jiných regionech. Šéfdesignéři jednotlivých koncernových značek včetně Škody Auto tak dostali volnější ruce a úkol vzájemně se více odlišit a okořenit stávající vzhled aut. To se pochopitelně týká především samotného Volkswagenu, který je v přístupu k designu tradičně ultrakonzervativní. Už budoucí Golf tedy zřejmě bude mnohem výraznější auto, než jsme si dokázali dosud představit. A Porsche se to bude samozřejmě týkat rovněž.