Porsche Taycan Turbo GT. Tesly, třeste se

Kompletní představení
7
Porsche Taycan Turbo GT. Tesly, třeste se
Fotografie: Porsche
  • Porsche zmodernizovalo průlomovou řadu Taycan a přidalo vrcholný model Turbo GT
  • Ten se svým čtyřmístným výkonem v koních má ukázat Tesle, kdo je tu král okruhů
  • Ještě před zahájením prodejů si přidal dva cenné rekordy

Myslet si, že neprobíhají nevyhlášené závody o tisíciny sekundy mezi nejambicióznějšími automobilkami, by bylo pošetilé. Aktuálně se do elektromobilní Premier League vrací Porsche, které si nechalo svět rekordů a historických časů z Nürburgringu poodjet, aby se nyní vrátilo s plnou silou. Plná síla v tomto případě znamená krátkodobý výkon až 1 108 k, kterým se chlubí nová vrcholná verze Porsche Taycan Turbo GT v případě, je-li vybavena paketem Weissach. Už standardní výkon 789 k, umožněný novým, 900ampérovým invertorem (Turbo S má 600ampérový), který překonal stávající vrchol Turbo S v nové verzi o 14 koní, stojí za pozornost. Se zmíněným paketem však při aktivaci funkce Launch Control krátkodobě vzroste na 1 034 k, na první dvě sekundy, rozhodující pro co nejlepší čas 0–100 km/h, pak dokonce na zmíněných 1 108 k. Výsledkem je zrychlení z klidu na stovku za 2,3, respektive 2,2 s (s paketem Weissach), tedy o jednu, resp. dvě desetinky rychleji, než Turbo S. Rovněž nejvyšší rychlost narostla, a to z 290 na 305 km/h, tedy vůbec poprvé dostala trojku na začátku.

V podobných číslech se nese prezentace i dále; máme tu zrychlení 0–200 km/h za 6,6, resp. 6,4 s, tedy až o 1,3 s rychleji oproti Turbo S. A rozsáhlá odtučňovací kúra, složená především z karbonu a redukce zbytného přepychu, která ušetřila 75 kg hmotnosti. Z karbonových kompozitů jsou přední skořepinová sedadla, dekory na B-sloupkách, horní kryty zrcátek a další součásti. Šetřilo se však i vypuštěním elektrického měkkého dovírání kufru. Své ušetřila standardní, kovaná, aerodynamicky optimalizovaná 21" kola spolu s keramickými brzdami PCCB. Ty samotné shodily přes dva kilogramy, což prospělo také neodpruženým hmotám, a na oslavu tohoto vítězství se oblékly do zlaté barvy Victory.

Nová vrcholná verze Porsche Taycan Turbo GT se zrodila především pro okruhy, kde dokáže vyvinout až 1 108 koní

V rámci ukazování potenciálu už nový Taycan ukázal co umí na Nürburgringu ještě před oficiální premiérou, už odhalený však prolomil další rekord na americkém okruhu Laguna Seca, kde se s časem 1:27.87 stal nejrychlejším sériovým elektromobilem, schváleným pro silniční provoz, vůbec. V pauzách mezi vyprávěním těchto hrdinských příběhů pak řidič může své spolujezdce ohromovat mj. funkcí Attack Mode, která patří do paketu Weissach. Ta na deset sekund zvýší výkon o 163 k a umožní spektakulární předjížděcí manévry na závodním okruhu, případně i jinde. Funguje to podobně, jako push to pass u jiných Taycanů, ovšem s témět dvojnásobnou porcí extra výkonu. Liší se ovšem aktivace, kterou lze kromě klasického tlačítka realizovat i pravým pádlem pod volantem.

V rámci paketu Weissach se ořezalo dalších 70 kg na zbytné výbavě. Za oběť extra dietě padla zadní sedadla, která nahradila karbonová klec s decentním úložným prostorem pro posádku. Pryč šly rovněž koberečky spolu s částí hlukové a tepelné izolace a typickými analogovými hodinkami Sport Chrono. Nabíjecí port zůstal jen jeden, na spolujezdcově straně, a odložil elektrické ovládání dvířek. Ke slovu přišlo speciální protihlukové a akustické zasklení, spolu s jednodušším audiosystémem bez zadních reproduktorů a surround systému Bose. Standardní černý kožený interiér lze nahradit modrými nebo stříbrnými doplňky pro paket Weissach. Nechybí kontrastní prošívání tkaniny Race-Tex či možnost zvolit přední sedadla Adaptive Sports Seats Plus bez příplatku.

Dosavadní vrcholné provedení Turbo S zůstává v nabídce, avšak ve srovnání s Turbo GT jde o vysloveně luxusní koráb

Aby se však u verze Turbo GT nepřiplácelo jen za méně výbavy, tak dostala do vínku standardní maticové světlomety, které lze povýšit za HD verzi téhož bez příplatku. Pochopitelně to totiž znamená nějaké ty dekagramy navíc. Totéž platí pro adaptivní podvozek Porsche Active Ride, který zde rovněž patří do standardní výbavy, ačkoliv se za něj jinak připlácí přes 200 tisíc korun. Ten zase dovede s pomocí jednokomorových vzduchových pružicích jednotek a tlumičů nahradit klasické stabilizátory. Senzory zrychlení i pohybu totiž dokáží 13 za sekundu upravit charakteristiku pro kompresi i expanzi každého tlumiče zvlášť, individuálně pro každé kolo. A to s pomocí elektronicky řízených, vysokotlakých čerpadel přímo v tlumičích, aktivně vhánějících olej do příslušných komor řádově rychleji, než to dokáže ten nejlepší adaptivní tlumič s řízeným přepouštěním oleje.

Exteriér se, kromě celé palety doplňků, které zpravidla identifikuje jen znalec značky, pochlubil i novým předním spoilerem s difusérem plus směrovými lamelami a především aktivním aerodynamickým setem vzadu. Ten přidává ke standardní odtrhové hraně ještě elektricky výsuvný, karbonový spoiler, schopný vyvinout přítlak až 220 kg a zdobený logem Weissach. Ocenit jej budete moci již na jaře, kdy bude zahájen prodej.

Diskuze ke článku
Josef L
Josef L
Ocenit jej budete moci již na jaře, kdy bude zahájen prodej.

Kdo hledá rodinné auto kolem 5 mil. Kč, určitě se už těší :)

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze