Schváleno: elektromobily a hybridy dostanou v ČR vlastní značku s písmeny EL

4
Schváleno: elektromobily a hybridy dostanou v ČR vlastní značku s písmeny EL
  • Novela silničního zákona mimo jiné obsahuje také návrh na speciální registrační značky pro elektromobily a hybridy
  • Speciální RZ bude začínat písmeny EL
  • Mění se také používání světelných výstražných zařízení pro vozy záchranného systému

Majitelé vozidel na elektrický, hybridní nebo vodíkový pohon budou moci zřejmě v brzké době požádat o zvláštní registrační značky, které by jim do budoucna mohly přinést některé výhody. Týká se to mimo jiné také hybridních vozidel, jejichž hodnota emisí CO2 je nižší než 50g/km. Novelu silničního zákona schválila poslanecká sněmovna. Týká se také vozidel Policie a záchranného systému. Jejich vozy budou moci nově pro lepší viditelnost používat oproti dosavadním modrým také modročervená výstražná světla. Změní se i pravidla pro vytváření průjezdu pro tyto automobily na silnicích se třemi a více pruhy v jednom směru, kdy budou řidiči mít povinnost vytvořit takzvanou uličku.

Nové značky pro elektromobily i hybridy

Zavedení ekologických registračních značek prosadil Martin Kolovratník (ANO). Vozidla, která by je měla, by podle něj do budoucna mohla například využívat vyhrazené jízdní pruhy a mít snazší vjezd do městských center. Majitelé těchto automobilů by nemuseli platit za dálnice a mohli využívat dalších výhod. Zavedení speciálních značek je pak prvním krokem k možnosti takové výhody udělovat. Za graficky odlišenou registrační značku by se nehradil poplatek. Měla by počáteční písmena EL a kombinaci číslic, tedy stejný systém, jaký je používán například v Norsku. Oproti původním záměrům se takové značky nebudou nijak barevně odlišovat a budou vyvedeny ve standardní kombinaci černých znaků na bílém podkladu. O značky se bude žádat na úřadech obcí s rozšířenou působností. V případě, že na svém elektromobilu má řidič již standardní RZ, bude si moci o výměnu požádat bezplatně.

Kontroverzní je to, že nové registrační značky mohou používat jak elektromobily, tak hybridní vozidla, jejichž hodnota emisí CO2 nepřesahuje 50 g na kilometr. To minimálně v ohledu ekologie staví hybridy do stejné skupiny jako čisté bezemisní elektromobily. Přitom pokud se hybridu vybije baterie, produkuje stejné emise jako běžný spalovací vůz – o ekologii v takovém případě nemůže být řeč. Na druhou stranu může krok podpořit nákup hybridů, kterých je na trhu výrazně větší množství a jsou i cenově dostupnější než stále omezená nabídka čistých elektromobilů.

Která vozidla splňují limit pro vydání speciální registrační značky 50 g CO2 na kilometr a která ne? Limit samozřejmě plní všechny elektromobily, ale také většina plug-in hybridů. Naopak hybridy, které do zásuvky zapojit nelze, většinou limit neplní kvůli velmi omezenému dojezdu čistě na elektřinu a tím pádem vyšším průměrným emisím.

Příklady hybridů, jejichž majitelé budou moci o speciální registrační značku požádat:

Audi A3 e-tron (2014)

Rozměry4 310 × 1 966 × 1 427 mm, 1 615 kg
Výkon + 75
Baterie8,8 kWh, Mennekes
Dojezd (WLTP)500 + 40 km

BMW i8 (2014) BMW i8

Rozměry4 689 × 1 942 × 1 291 mm, 1 485 kg
Výkon266 (170 + 96) kW
Baterie7,1 kWh, Mennekes
Dojezd (WLTP)37 + 440 km

Příklady hybridů, které se do limitu již nevejdou:

Toyota C-HR (2016) Hybrid

Rozměry4 360 × 1 795 × 1 555 mm, 1 535 kg
Výkon90 kW
Baterie1,31 kWh
Dojezd (WLTP)? km

Další novinky

V případě kolon budou muset všichni řidiči bez výjimky uvolnit prostor mezi levým a přiléhajícím jízdním pruhem, nikoli tím pravým. Změna, kterou přichystalo ministerstvo dopravy, se do novely dostala na podnět hospodářského výboru. Změna v řazení aut v koloně má zajistit, aby pravidla pro vytváření průjezdu byla v Česku stejná jako v ostatních evropských zemích.

Vládní předloha stanoví, že měřit množství vypouštěných výfukových zplodin u vozidel budou moci nadále už existující samostatné stanice měření emisí. Předpokládá se, že po uplynutí pětiletého přechodného období budou všechny stanice technické kontroly poskytovat i tuto službu jako součást jednotné technické kontroly vozidel.

Novelu ještě musí schválit senát a podepsat prezident, zde se ale neočekávají komplikace. První RZ s písmeny EL by si tak mohli řidiči vyzvedávat už letos na podzim.

Diskuze ke článku
j.zich@email.cz
Chce se mi blejt...
Jde jenom o to oddělit rovné od rovnějších. Levnější to není (a nebude), ekologičtější už vůbec ne, jen se na tom pozná, kdo nato má... a na koho patří přísnost a klacek.
Hezky jsme si zvolili, Allahu Akbar, blbečci!
e-LUKY
To byl předpokládaný krok pro viditelné označení pro BEV, jen ty hybridy mi tam nesedí ale budiž.
To, že jsou BEV ekologičtější a dávají smysl, je více než jasné a je správné lidi k tomu směřovat.
řidič
Nedávno byl v testu "ekologický" hybrid, který měl měl benzin 2.5 litru a při běžné jízdě spotřebu 8.5 litru benzinu. Myslím, že většina aut nižší a střední třídy, které nejsou označena jako hybrid, tak mají nižší spotřebu a tudíž šetrnější k životnímu prostředí. Nepíši ekologické, neboť ekologie nemá s životním prostředí nic společného .Pod tímto názvem si pár vyvolených udělalo pěkný byznys. Howgh.
dakov
Musíte rozlišovat rozdíl mezi hybridem (HEV) a plug-in hybridem (PHEV), a taky to chce pečlivěji číst.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze