Rychlonabíjení, kde není dostatečný proud? Škoda Auto představila své řešení

1
Rychlonabíjení, kde není dostatečný proud? Škoda Auto představila své řešení
  • Nabíjecí stanice využívá princip setrvačníku, obejde se bez chemických bateriových článků
  • Technologie umožňuje rychlé nabíjení i tam, kde k tomu výkon sítě nedostačuje
  • Spolupráci se startupem Chakratec, který zařízení Kinetic Power Booster vyvinul, navázal Škoda Auto DigiLab Israel Ltd.
  • Na celém projektu Škoda Auto spolupracovala se společností PRE

Škoda Auto DigiLab v Praze zahajuje pilotní provoz jedinečné a inovativní rychlonabíjecí stanice. Ta využívá princip setrvačníku a ve srovnání s elektrickou sítí nabízí až dvojnásobný nabíjecí výkon. Kinetická nabíjecí stanice na výstavišti v Letňanech je prvním zařízením svého druhu v České republice a třetím na celém světě. Tuto technologii vyvinul izraelský startup Chakratec, který má za sebou bohaté zkušenosti v této oblasti. Spolupráci s ním v Tel Avivu navázal Škod Auto DigiLab Israel Ltd.

Andre Wehner, Chief Digital Officer společnosti Škoda Auto, říká: „Spolupráce s firmou Chakratec ukazuje, jak se z inovativních nápadů mohou díky dobrému scoutingu a cílené podpoře ze strany Škoda Auto DigiLab Israel Ltd. v Tel Avivu, stát konkrétní projekty. Naším rozhodnutím, že celosvětově třetí Kinetic Power Booster přivezeme právě do Prahy, ukazujeme, jak cílevědomě pracujeme na komplexní nabídce služeb elektromobility a integrované mobility.“

Vojtěch Fried, manažer elektromobilty PRE, k tomu dodává: „Technologie pro zajištění potřebného výkonu v místě dobíjení, vyvinutá firmou Chakratec, je dalším krokem směrem k elektrické budoucnosti individuální mobility. Jakožto provozovatel největší sítě nabíjecích stanic v Praze si velice považujeme toho, že můžeme uvedení Kinetic Power Boosteru z pozice silného partnera doprovázet od samého počátku.“

U kinetického systému Chakratec, na rozdíl od rychlonabíjecích stanic na bázi baterií, zůstává kapacita na konstantní výši. Jedná se totiž o čistě mechanickou technologii bez chemických článků, která umožňuje zhruba 200 000 nabíjecích a vybíjecích cyklů. To odpovídá životnosti zařízení kolem 20 let. V plánu je tuto technologie používat na místech, kde není dostatečně silná infrastruktura pro nabíjení elektromobilu.

Technickým srdcem nabíjecí stanice je deset 150kilogramových setrvačníků uložených v kontejneru, kde rotují ve vakuu. Pokud do nich přichází proud ze sítě, otáčky setrvačníků se zvyšují, při nabíjení vozu pak samy generují proud a přitom jejich otáčky klesají. Uložená energie vystačí na nabití vozu Škoda Citigo iV a dalšího elektromobilu současně, a to dvojnásobným výkonem oproti síti. Po vybití potřebují setrvačníky určitý čas na to, aby se zase dostaly na požadované otáčky – v případě 100kilowattové nabíječky v Letňanech to trvá zhruba 45 minut.

Nabíjecí stanice Chakratec u vstupu do letňanského areálu zůstane a bude k dispozici veřejnosti i po skončení e-Salonu. Řidiči elektromobilů elektřinu v Letňanech zatím mohou v pilotní fázi projektu dobíjet zdarma. Ceny a platební metody pro ostrý provoz zveřejní provozovatel později. V závislosti na průběhu pilotní fáze plánují partneři výstavbu dalších rychlonabíjecích stanic se systémem Chakratec v České republice i v dalších zemích.

Citigo iV je první sériový elektromobil pod značkou Škoda

Diskuze ke článku
Evolt
Evolt
Naposledy upraveno: 14. 11. 2019 20:30
Na první pohled jsem si myslel, že je tam uložený vodík a energie se získává z palivových článků.
Edit: Tohle je snad repelentem pro internetové ''brbláky'', kteří pořád vykládají o tom, jak 250 kW nabíjecí stanice položí rozvodnou síť. Jsou tu tedy 2 možnosti, jak ulehčit síti: 1) Akumulátory a 2) Tohle.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze