Řidiči plug-in hybridů téměř nenabíjejí. Řešení je jednoduché

14
Řidiči plug-in hybridů téměř nenabíjejí. Řešení je jednoduché
Fotografie: Mitsubishi
  • Za mořem proběhl rozsáhlý výzkum, jak často řidiči nabíjejí svá PHEV
  • Výsledek je smutný, ale příliš se neliší od stavu v Evropě
  • Některé příčiny tohoto stavu jsou poměrně překvapivé

Magazín Electric Autonomy s odvoláním na společnost Geotab, věnující se správě flotil, zveřejnil výsledky studie, podle níž je využití plug-in hybridů v Severní Americe tristní. Podle analýzy dat ze 1 776 služebních vozidel typu PHEV totiž 86 % všech cest proběhlo na fosilní paliva. Výsledkem byla průměrná spotřeba 6,24 l/100 km, jen o kousek nižší, než u čistě spalovacích aut (7,10 l/100 km) a relativizující ekologický i ekonomický přínos takových aut. Pro nás jsou tato data zajímavá především proto, že o něco dříve provedený průzkum Evropské komise přinesl podobně chmurné výsledky, byť se konkrétní čísla poněkud liší. Evropské plug-in hybridy totiž spotřebovaly průměrně 4 l/100 km, což je sice opticky docela hezké číslo, nicméně 3,5× vyšší oproti udávaným hodnotám. Komise ostatně na rok 2025 připravila změny ve výpočtu normované spotřeby pro PHEV.

S podobnými studiemi i výsledky přišly i výzkumy dalších subjektů, například The International Council on Clean Transporation. Celá myšlenka PHEV se zjevně poněkud minula s potřebami a ochotou běžných zákazníků. Přitom by plug-in hybridy při správném používání dokázaly reálně šetřit, což dokazuje horní kvartil studie Geotabu, v němž správné nabíjecí návyky přinášejí 50% úspory paliva. Automobilky samotné mají jen velmi málo údajů o nabíjecích zvyklostech reálných uživatelů PHEV, nebo je nechtějí zveřejňovat. Proto se nějakých aktivních kroků od nich zřejmě jen tak nedočkáme.

Hlavní příčiny neutěšeného stavu se liší podle toho, zda jde o privátní nebo flotilové provozovatele. V prvním případě by pomohlo více osvěty; uživatelé zkrátka nevědí, nebo nechtějí vědět, jaké přínosy by mělo častější nabíjení. Správci flotil zase v dostatečné míře nepoužívají nástroje, které by jim pomohly přesně analyzovat vliv četnosti nabíjení na ekonomiku provozu a vytvářet konkrétní zpětnou vazbu pro uživatele. Samozřejmě by obecně pomohlo i větší množství pomalých nabíjecích stanic.

Závěr studie je nepřekvapivý; protože neexistuje rychlá ani jednoduchá cesta, jak uživatelské návyky řidičů plug-in hybridů zlepšit, je snazší cestou ke snížení emisí pořízení čistě bateriového elektromobilu. Tam už žádný prostor pro pohodlnost není.

Diskuze ke článku
elektromobilista novy
V Madarsku musi provozovatel vymenit registracni znacku vozu PHEV z "ekokologicke" na beznou, cim prijde o vyhody, ktere mel stejne jako BEV. Myslim, ze je to v platnosti od 1.9.2024. Na Slovensku bude to stejne, kdy PHEV uz nebude mit narok na EL, a ti co je maji musi pozadat o vymenu do r. 2026.
Karel Schmidt
Karel Schmidt
Udělal jsem si zhodnoceni situace a došel jsem k tomu, že plně elektrické vozidlo je pro mě pohodlnější na užívání, běžně nabíjím jen v pondělí a pátek, kdežto plug in hybrid bych musel nabíjet denně a někdy i dvakrát, a to vše, abych se dostal jen na cca polovinu kilometrů ujetých čistě na elektřinu.
Takže souhlasím se závěry studie, plug in hybrid, se zjevně zcela míjí s požadavky a zvyky zákazníků.
Oldřich Vašíček
Oldřich Vašíček
Pokud nenabíjím z vlastní FVE, vyjde to opravdu levněji než benzín? Pokud nabíjím doma služební auto, zaplatí mi firma moji elektriku? Jak se to bude účtovat? Pokud nabíjím u stojanu, abych neměl problémy s přeúčtováním, vykážu nabíjení již jako pracovní dobu? Bude to pak pro firmu opravdu levnější?
To jsou otázky, které se musí vyhodnotit při používání PHEV i EV. (Což je, mimochodem, problém, proč naše firma stále nakupuje spalovací auta. Zkoušel se provoz EV a nevědělo se, jak to řešit. Většinu vozového parku mají uživatelé u sebe. Tedy na sídlištích a pod. Firma nemá ani dostatečný počet parkovacích míst pro firemní flotilu.)
Jan Vondráček
Jan Vondráček
Problém flotil je ten, že nikoho nezajímá, jestli daný zaměstnanec takové auto chce či využije. Když ho vnutí někomu, kdo nabíjet nechce, tak prostě nabíjet nebude. U nás je to podobné, jen obráceně. Já bych nabíjel, protože mám kde. A dávalo by to smysl, protože jezdím krátké trasy. Ale náš korporát zase všem plošně nutí naftu bez ohledu na to, co zaměstnanec potřebuje nebo preferuje. Protože dle našeho korporátu je naftovej Kodiaq ideální auto do městského provozu.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze