Kia Sportage 1.6 T-GDI PHEV 4×4
test

Kia Sportage 1.6 T-GDI PHEV 4×4

Zaostřeno na spotřebu

Plug-in hybrid Kia Sportage PHEV jsme již testovali a kolega jej označil jako velký krok kupředu oproti předchozí generaci. Dostala ale nový hybridní systém, jehož základem je turbomotor. Jak bude fungovat po stránce efektivity, když obecně v hybridních systémech lépe fungují atmosférické motory?

Kompaktní SUV Kia Sportage jsme testovali v různých motorizacích, včetně té plug-in hybridní, kterou současná generace Sportage dostala vůbec poprvé. Nyní se tedy podíváme hlavně na spotřebu a efektivitu hybridního systému.

Technické parametry Kia Sportage 1.6 T-GDI PHEV

Kompletní specifikace
KonstrukceSUV, 4 515 × 1 865 × 1 650 mm, 1 430 kg
PohonHybridní (elektřina/benzin), hnaná náprava: 4×4
Výkon195 (132 + 67) kW, 265 (180 + 91) koní, točivý moment: 350 Nm / 1 500 ot/min
Baterie13,8 kWh
Nabíjenípalubní: 7,2 kW, konektory: Mennekes
SpotřebaKombinovaná: 1,1 l / 100 km
Cena od1 179 980 Kč

Jak se můžete podívat výše v katalogu, Kia Sportage PHEV má kombinovanou spotřebu dle WLTP 1,1 l/100 km a spotřebu elektřiny 16,9 kWh/100 km. Čistě elektrický dojezd pak je 70 kilometrů v kombinovaném režimu WLTP, přičemž ve městě by podle stejné metodiky měl ujet dokonce 78 km. Cena startuje na 1 179 980 Kč včetně DPH, ale testovaný vůz byl oproti výbavě TOP, která je pro plug-in hybrid základní, vybaven příplatkovými prvky, takže jeho cena je o něco vyšší.

Palubní počítač vozu Kia Sportage PHEV ukázal spotřebu 1,8 l/100 km.

Nedílnou součástí testu spotřeby je jednotný kombinovaný okruh, který projíždím s každým autem. Ten je dlouhý cca 60 kilometrů a z toho tvoří 17 km dálnice (cca polovina v každém směru, což by mělo eliminovat vliv protivětru), přibližně 16 km jsou města a zbytek silnice druhé a třetí třídy + průjezdy menšími obcemi. Hlavní zásada je jet na horní hranici rychlostních limitů, případně co dovolí situace, ale plynule. U plug-in hybridů zároveň vyjíždím s nabitou baterií, respektive start okruhu je cca 2 kilometry od plného nabití baterie. Všechna auta tak mají stejné podmínky. Palubní počítač vozu Kia Sportage PHEV ukázal spotřebu 1,8 l/100 km, čímž se mezi plug-in hybridy řadí mezi úspornější z pohledu spotřeby benzínu. Spotřebu elektřiny palubní počítač neukazuje, ale podle nabíjení to vyšlo na 17,78 kWh/100 km.

U plug-in hybridů v testu Zaostřeno na spotřebu nově vyhodnocuji i spotřebu na tomto okruhu s vybitou baterií na startu, protože to je samostatná disciplína a různé plug-in hybridy se liší v tom, jakou spotřebu mají po vybití baterie. Kia Sportage PHEV má výhodu v tom, že hybridní systém vychází ze základního hybridu. Umí tedy fungovat efektivně i bez velké baterie, což je vidět na spotřebě po kombinovaném okruhu s vybitou baterií. Palubní počítač tam ukázal 6,7 l/100 km, což na SUV této velikosti není špatné.


Vyhodnotil jsem i spotřebu benzínu při ustálených rychlostech, které odpovídají našim limitům mimo město. Tu u plug-in hybridů testuji po vybití baterie. Abych eliminoval vliv převýšení nebo protivětru, jedu každý úsek dvakrát, pokaždé v jiném směru, a výsledek poté průměruji. Na běžných silnicích, tedy při 90 km/h, byla podle palubního počítače spotřeba 6,45 l/100 km (zde auto občas využívalo EV režim), na rychlostní silnici při maximálně povolené „stodesítce“ to bylo 9 l/100 km a při dálniční rychlosti 130 km/h palubní počítač ukázal v průměru 9,85 l na 100 km. Zejména na rychlostní silnici a dálnici ale spalovací motor mírně nabíjel baterii, takže část spotřeby jde i na pozdější jízdu s vypnutým spalovacím motorem a nulovou spotřebou benzínu. Stejně to bylo i při jízdě rychlostí 90 km/h se zapnutým spalovacím motorem, kdy byla aktuální spotřeba vyšší, ale při této rychlosti auto občas vypínalo spalovací motor a jelo jen na elektřinu.

Kia Sportage PHEV ujela 65 km čistě na elektřinu.

Když ale plug-in hybrid nabíjíte, je možné jezdit i v čistě elektrickém režimu. Ne každý plug-in hybrid ukazuje spotřebu elektřiny na palubním počítači, a tak dělám jen jednotný test dojezdu na plnou baterii. Cca dva a půl kilometru jedu po městě a následně po dálnici rychlostí 90 km/h na tempomat. Abych eliminoval vliv protivětru a převýšení, po dosažení poloviny dojezdu se na nejbližším sjezdu otočím a jedu zpět, takže končím ve stejné nadmořské výšce. Tento test elektrického dojezdu jezdím i s vypnutým topením/klimatizací, abych simuloval optimální teplotu a výsledky byly porovnatelné. Kia Sportage PHEV ujela 65,8 km čistě na elektřinu, jejíž spotřeba byla 17,02 kWh/100 km podle nabíjení, protože palubní počítač spotřebu elektřiny neukazuje.

Režim jízdy Spotřeba benzínu Spotřeba elektřiny
Město (ujeto 28,6 km) 5,26 l/100 km
Mimo město (90 km/h) 6,45 l/100 km
Rychlostní silnice (110 km/h) 9 l/100 km
Dálnice (130 km/h) 9,85 l/100 km
Kombinovaný okruh (60 km, nabitá baterie) podle palubního počítače 1,8 l/100 km 17,78 kWh/100 km
Kombinovaný okruh (60 km, vybitá baterie) podle palubního počítače 6,7 l/100 km
Spotřeba při testu elektrického dojezdu (podle nabíjení) 17,02 kWh/100 km

Test probíhal v ještě v chladnějším období roku. Při testu na kombinovaném okruhu byla venkovní teplota okolo 7 °C a během testu elektrického dojezdu 6 °C. Teplota se během celého testu pohybovala mezi 3 až 7 °C.

Během testu dojezdu se podařilo ujet 65,8 km čistě na elektřinu.

Reálná spotřeba vyšla na 3,4 l/100 km a 14,5 kWh/100 km.

Za celý test jsem ujel 293 km, během kterých jsem vyhodnocoval i skutečnou spotřebu podle tankování a nabíjení. Na konci testu jsem celkem natankoval 9,9 litrů benzínu a během testu celkem nabil 42,4 kWh, takže skutečná spotřeba vyšla na 3,38 l/100 km a 14,47 kWh/100 km. Poměr těchto hodnot se ale u plug-in hybridů liší podle četnosti nabíjení. Já se snažím nabíjet při každé příležitosti, ale když je jich méně, samozřejmě stoupá spotřeba benzínu a klesá spotřeba elektřiny.

Výsledky za celý test (293 km) Reálná spotřeba
Elektřina 14,47 kWh/100 km
Benzín 3,38 l/100 km

Komentář autora:

Kia Sportage PHEV má výhodu, že hybridní systém vychází z klasického full-hybridu bez externího nabíjení. Na rozdíl od většiny plug-in hybridů tedy dokáže fungovat efektivně i s vybitou trakční baterií. Zároveň ale efektivita není taková jako u hybridů Kia s atmosférickým motorem. Zkrátka, jak jsem psal v úvodu, atmosférický motor je v hybridním systému efektivnější. Tento pohon ale už nalezneme jen ve voze Kia Niro.

Chválím dlouhý elektrický dojezd, díky kterému jsem velkou část kilometrů najel v režimu EV. Faktem ale je, že v chladnějším období, kdy test probíhal, přicházel častěji ke slovu spalovací motor kvůli topení. Vůz totiž nemá dostatečně výkonné elektrické topení, spalovací motor se tedy spouští i při krátkých jízdách po městě, když je v baterii dostatek energie. To vysvětluje poměrně vysokou městskou spotřebu, která se s vypnutým topením a pravidelným nabíjením bude pohybovat naopak pod hodnotou 1 l/100 km.

Kia Niro PHEV má nadprůměrně efektivní hybridní pohon i palubní nabíječku (v rámci plug-in hybridů) a elektrický dojezd je také lepší než průměr. Jediné, čím ztrácí oproti některým plug-in hybridům, je absence DC rychlonabíjení. To se ale ve větší míře začíná objevovat až v posledních letech, protože v minulosti ho měla pouze značka Mitsubishi (nyní jen u modelu Eclipse Cross) a později se přidal Mercedes-Benz. V posledním roce ale přišlo několik plug-in hybridů dalších značek, které mají i rychlonabíjení. Je také škoda toho, že nemá výkonnější elektrické topení, které by výrazně snížilo spotřebu benzínu na krátkých trasách v chladnějším období.

Foto: Marek Tomíšek, fDrive.cz

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze