Kia Sportage 1.6 T-GDI Hybrid 4×4 GT-Line
test

Kia Sportage 1.6 T-GDI Hybrid 4×4 GT-Line

První jízdní dojmy
2

Kia Sportage se představila již v páté generaci a poprvé nabízí i hybrid a plug-in hybrid. Právě první zmíněnou verzi HEV jsme v kombinaci s pohonem 4×4 mohli krátce projet v Krkonoších i na zasněžených cestách. Prověřili jsme i spotřebu.

První generace SUV Kia Sportage se představila již v roce 1993, druhá přišla o 9 let později a další v letech 2010 a 2015. Nyní tedy přichází již pátá generace vozu Kia Sportage, která poprvé dostala plně hybridní pohony. Ta předchozí měla v nabídce pouze mild-hybrid, ale nyní si můžete Sportage koupit i jako plnohodnotný hybrid bez externího nabíjení (HEV) a již se začal vyrábět i plug-in hybrid (PHEV). Českou premiéru měla na podzimním veletrhu e-Salon, ale projet jsme ji mohli až teď. Zato ale ve verzi 4×4 na zasněžených silnicích okolo Špindlerova Mlýna.

Technické parametry Kia Sportage 1.6 T-GDI MHEV

Kompletní specifikace
KonstrukceSUV, 4 515 × 1 865 × 1 650 mm, 1 430 kg
PohonHybridní (elektřina/benzin), hnaná náprava: 4×4
Výkon110 kW, 150 koní, točivý moment: 250 Nm / 1 500 ot/min
Nádrž54 l
SpotřebaKombinovaná: 6,8 l / 100 km
Cena od714 980 Kč

Kia Sportage je po elektromobilu EV6 druhým vozem, který dostal nový designový jazyk značky Kia a zároveň i nové logo. I když má úplně jinou siluetu, určité charakteristické znaky jsou shodné právě s EV6. Na první pohled vypadá jako menší než předchozí generace, opak je ale pravdou. Prakticky do všech stran narostla a pouze výška je o 10 milimetrů menší. Zatímco předchozí generace byla globálním modelem a šlo o nejprodávanější vůz značky Kia na světě, v případě páté generace automobilka zdůrazňuje, že jde o vůz navržený pro Evropu. Poprvé v historii se totiž evropská verze modelu Sportage liší a navíc se i v Evropě vyrábí. Konkrétně v nejmodernějším závodě značky Kia v Žilině, tedy u našich východních sousedů. Výrobní závod na Slovensku je zároveň nejmodernější továrnou značky Kia na světě.

Kia Sportage první generace byla jedním z prvních SUV, jde tedy o model, který je průkopníkem kategorie. Současná generace upoutá hlavně předními LED světly do písmene V, položeného směrem k bokům auta. To je sice více rozevřené než u EV6, ale základní rysy jsou shodné. Mřížka chladiče je samozřejmě mnohem větší než u elektromobilu EV6, který chlazení tolik nepotřebuje. Střecha může být poprvé u Sportage v jiné barvě než zbytek karoserie a celkově auto dostalo zepředu velmi dynamický vzhled. Z boku zaujme mohutný C sloupek, který naopak zdůrazňuje robustnost, a prahy zakryté dveřmi, což je zase praktické řešení. To oceníte zejména, když auto nemáte zrovna čisté a otřete se o práh při nastupování. Zezadu pak opět zaujmou zadní LED světla, tvarovaná do položeného písmene V.

Kia Sportage Hybrid má 230 koní a může mít pohon 4×4

Pokud jde o hybridní pohon, vychází z toho, co známe například z Nira či většího Sorenta. Je spojený nikoliv s atmosférickou, ale s přeplňovanou šestnáctistovkou. Ta má výkon 132 kW (180 koní), pracuje v Atkinsonově cyklu a její zajímavostí je unikátní mechanický systém, který zajišťuje proměnné časování zdvihu ventilů. Stejný spalovací motor má i plug-in hybrid, ovšem ten má výkonnější elektromotor. Hybrid (HEV) tedy má systémový výkon 169 kW (230 koní) a může pohánět buď přední, nebo všechna kola. Plug-in hybrid (PHEV) má systémový výkon 195 kW (265 koní) a je k dispozici jen s pohonem všech kol.

Hybridní verze také dostaly zajímavé řešení, které eliminuje problém, se kterým jsem se setkal při testech spotřeby některých hybridů. Velká část z nich totiž zapínala spalovací motor jen kvůli topení i v situaci, kdy by pro pohon stačil elektromotor a energie z baterie. Nová Kia Sportage má ale tepelný výměník ve výfuku, díky kterému lépe využije odpadní teplo ze spalovacího motoru. Zatímco plug-in hybridní verze ještě nemá stanovenou hodnotu spotřeby podle WLTP, Sportage HEV má kombinovanou spotřebu 5,5 l/100 km ve verzi s pohonem předních kol, 4×4 pak 6,2 l/100 km. A právě verzi s pohonem všech kol jsem měl možnost v Krkonoších otestovat.

Interiér ve stejném stylu jako EV6

Interiér je příjemný a ve verzi GT-Line mají sedačky i poměrně dobré boční vedení. Přístrojová deska je rozvržením hodně podobná té v již zmíněném modelu EV6. Je zde tedy minimum tlačítek a většina funkcí se ovládá přes středový displej. Před řidičem je pak virtuální kokpit, na kterém si může přepínat zobrazení podle toho, co mu vyhovuje. Já si nechávám standardní „budíky“. Ty by nově měly umožňovat i zobrazení otáček motoru v jízdním módu Eco, ale to se mi nepodařilo v menu nastavit. Zaujalo mě, že na rozdíl od jiných vozů Kia jsou k dispozici jen dva jízdní režimy – Eco a Sport. Prostřední Normal tedy z nabídky zmizel. Přepínám na Eco a vyrážím na testovací trasu.

Doporučená trasa vede většinou po uzoučkých a často i zasněžených krkonošských silnicích. Zpočátku auto často vypíná spalovací motor a buď plachtí na neutrál, nebo se pohybuje pouze na elektrický pohon. Vzhledem k vnější teplotě okolo nuly je to důkaz, že se využití tepla podařilo vyřešit lépe než v minulosti, protože jinak by spalovací motor tak často nevypínal. Spotřeba se v jednu chvíli dostává i pod 4 litry na 100 kilometrů. Je to ale dané právě tím, že první část trasy je z kopce. Realita se ukáže, až s příjezdem do výchozího bodu.

Kia Sportage Hybrid je úsporná i v zimě

Nezkouším nějakou dynamickou jízdu, jde mi spíše o prověření funkce hybridního systému a z ní plynoucí úspornosti. Jedu tedy běžným stylem jízdy, žádná eco-rally, ale ani to není sportovní styl jízdy. Pár zatáček ale i přesto projíždím svižněji a zjišťuji, že podvozek poskytuje solidní jistotu. Na to ale bude více prostoru v běžném testu. Prozatím mohu říci, že klidnému řidiči poskytne nová Kia Sportage dostatečnou jistotu i na horším povrchu. Zároveň je podvozek i docela komfortní, takže jde o naladění, které většině řidičů bude vyhovovat. Když po ujetí 107 kilometrů přijíždíme zpět do Špindlerova Mlýna, tedy bodu, kde jsem palubní počítač nuloval, ukazuje auto spotřebu 6,2 l/100 km. Sice na trase nebyla dálnice, která by spotřebu navýšila, ale i tak je to v zimě pěkný výsledek. Jde totiž o stejnou hodnotu, jakou má tato verze s pohonem 4×4 dle cyklu WLTP.

Kia Sportage

Nakonec si za volant sedá kolega a jede dynamicky po zasněžené cestě do kopce k hotelu. Spotřeba je samozřejmě úplně jinde, ale pohon všech kol funguje dobře. I při prudším přidání plynu má auto solidní trakci. Asistenční systémy si to sice „přeberou“ a nepustí na kola plný výkon, ale povolí jen tolik, kolik kola zvládnou přenést na vozovku. Nicméně i přesto má Sportage i ve stoupání po zasněžené silnici slušnou akceleraci.

První dojmy z nové Kie Sportage jsou tedy veskrze pozitivní a těším se, až budeme moci tento model otestovat důkladněji a prověříme i ostatní motorizace. Zejména se pak těším na plug-in hybrid. Jeho výroba ale byla spuštěna později, takže si budeme muset počkat.

Foto: Kia Czech a Marek Tomíšek, fDrive.cz

kia-sportage
Klady
  • dynamický design
  • kvalitní zpracování interiéru
  • možnost pohonu 4×4
  • výkonný a úsporný pohon
Zápory
  • vyšší cena
Diskuze ke článku
Dini Dini
Dini Dini
Naposledy upraveno: 24. 2. 2022 11:57
Takže to taky musí startovat motor, aby to topilo, ale je to účinnější? Z textu vyplývá, že se nevýhodu startování motoru kvůli topení podařilo odstranit...ale výměníkem ve výfuku to nebude.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze