Reálný test dojezdu 20 elektromobilů v zimě. Který dojede nejdál?

5
Reálný test dojezdu 20 elektromobilů v zimě. Který dojede nejdál?
Fotografie: Martin Pultzner, fDrive.cz
  • Norský autoklub NAF otestoval v zimních podmínkách 20 elektromobilů
  • Reálný dojezd proti WLTP klesl o pouhých 18,5 %
  • Některé se i v zimě nabíjely velmi rychle, ale u jiných to trvalo přes hodinu

Před pár měsíci po internetu koloval článek o tom, že elektromobily mají v zimě až o 50 % nižší dojezd. Šlo ovšem o typický příklad „fake news“, který kombinoval fakta se smyšlenými informacemi. Odvolával se na nový test německého autoklubu, ale data byla z testu, jenž ADAC dělal před pěti lety, navíc reálný zimní dojezd byl porovnávaný s méně reálným NEDC. Norský autoklub NAF udělal opravdu aktuální test 20 nejprodávanějších elektromobilů v Norsku a porovnal výsledky s údajem o dojezdu podle reálnější normy WLTP. Mezi testovanými vozy byl i nejprodávanější elektromobil v Česku – Škoda Citigo-e iV.

Všechny vozy byly nabité přes noc v garáži na 100 % a absolvovaly studený start, tedy bez předehřevu baterie nebo interiéru. Test probíhal v běžném provozu, běžným stylem jízdy a rychlostí podle rychlostních limitů. Ve všech vozech byla nastavena klimatizace na 21 °C a nejnižší stupeň vyhřívání sedačky. Trasa začínala v Oslu, kde byly 3 stupně nad nulou a pršelo. V trase byl zahrnutý městský provoz, okresky i dálnice a rychlost se většinou pohybovala mezi 60 až 110 km/h, jelikož v Norsku se rychleji na dálnici jet nesmí. Všechny vozy musely zdolat stoupání v jednom horském průsmyku, ty s delším dojezdem měly na trase ještě druhý horský průsmyk. Na trase postupně přešel déšť ve sněžení a nejnižší teplota byla -6 °C.

Jelikož rychlonabíjení je v zimě také pomalejší, po testu dojezdu následoval test rychlosti nabíjení v zimních podmínkách. Tam se měřil čas nabíjení na 80 %, protože na vyšší hodnotu se zpravidla na rychlonabíječkách nenabíjí, protože pak se nabíjení zpomaluje výrazněji a není to doporučené ani z hlediska životnosti baterie. Nabíjení probíhalo na stanici IONITY, která umožňuje vyšší rychlost nabíjení, než je schopný přijmout kterýkoli současný elektromobil, takže omezení byla pouze na straně aut.

Nejmenší pokles dojezdu měla Kona

Dojezd byl v průměru nižší o pouhých 18,5 %, což na zimní podmínky není vůbec špatné. Úplně nejlépe si vedla Hyundai Kona 64 kWh, která ukázala 0 % baterie po 397,4 km a zastavila se až po 404,4 km, což znamená, že dojezd byl nižší o pouhých 9 % ve srovnání s cyklem WLTP, který předpokládá ideální teplotu. Naopak největší rozdíl byl u Opelu Ampera-e, který se dostal na pouhých 70 % normovaného dojezdu, ale ujel i tak v zimních podmínkách 297 km, což většině řidičů na běžných cestách stačí.

Test dojezdu elektromobilů v zimě Test dojezdu elektromobilů v zimě

Pokud jde o čas nabíjení na 80 % baterie, nejlépe si vedlo Audi e-tron 55 quattro, které sice neumožňuje nejvyšší nabíjecí výkon z testovaných vozidel, ale má nejvíce plochou křivku nabíjení blízko maximálních 150 kW. Začalo i v zimních podmínkách na 111 kW, poměrně rychle se přiblížilo k maximálnímu výkonu a i při 80 % ještě mělo výkon 140 kW. Tesla Model 3 sice dosáhla maximálního výkonu 186 kW, ale jen chvilkově, poté začal výkon prudce klesat. Audi se na 80 % nabilo za pouhých 27 minut, Tesle to trvalo 35 minut a nejdéle se nabíjel Opel – 95 minut.

Test rychlosti nabíjení elektromobilů v zimě Test rychlosti nabíjení elektromobilů v zimě

Pokud jde o Škodu Citigo-e iV, jejíž výsledky jsou pro české čtenáře asi nejzajímavější, tak místo udávaných 258 km dle cyklu WLTP ujela v zimním Norsku stále velmi pěkných 220 km, což je u primárně městského a příměstského auta naprosto dostačující hodnota. Pokud jde o nabíjení, to potvrdilo i naše zkušenosti z testu, že je pomalejší, ale přesto trvalo o 35 minut méně než u Ampery-e, tedy rovnou hodinu. Asi málokdo však s tímto autem bude vyrážet na dlouhé trasy, takže by ani to neměl být velký problém.

Z výsledků tedy vyplývá, že ani provoz v zimě není u moderních elektromobilů komplikací: dojezd klesá spíše mírně a navíc zmíněný Opel Ampera-e, který byl poslední v obou disciplínách, se u nás neprodává, takže vozy na našem trhu vychází ještě lépe. Z nich trvalo zimní rychlonabíjení nejdéle Jaguaru i-Pace, a to 80 minut.

Diskuze ke článku
Jiří
Zajímavé měření a konečně aktuální s přiměřeným přiblížením k realitě.
Teď už jen absolvovat test, kdy auta nebudou pěkně v "teplu" garaže čekat na zápřah, ale počkají si venku (ať je test zajímavější a relevantnější i pro ty co nemají garáž, což je dost lidí).
Oleg
Koukám že Tesly patří k nejhorším co se slibovaného dojezdu vs. realita týče. Mohli by ta marketingová omračujicí čísla popravit aby to rozčarování nebylo tak veliké

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nechcete být anonymní? Přihlašte se

Nejživější diskuze