Norsko je neoficiálním rájem elektromobilistů. Utvrdit se v tom můžeme pokaždé, když přijdou na řadu meziroční prodejní statistiky. Alternativním pohonům je logicky přáno i v médiích, kde je jim věnováno hodně prostoru. Magazín motor.no například nedávno přišel se zajímavým testem, kdy předmětem srovnání byla reálná dojezdová vzdálenost oproti té, kterou udává protokol WLTP.
Testu v jízdě na dlouhou vzdálenost bylo podrobeno celkem 29 nejběžněji dostupných aut na tamním trhu. Aby bylo dosaženo maximálně rovnocenných výsledků, vyjely všechny vozy ve stejný čas v 9 hodin ráno. Trasa vedla z centra Osla na sever do města Folldal, kde se vozy otáčely nazpět. V průběhu testovací jízdy panovaly větrné podmínky s teplotami od 15 do 21 stupňů Celsia. Sledovány byly nejen údaje o dojezdu, ale i charakteristiky nabíjení. Všechny vozy zapojené do testu měly pokyn jet do absolutního vyčerpání energie. Poté byly naloženy a odtaženy na nejbližší dobíjecí stanici.
Výsledky jsou překvapivé. Každé auto ujelo více, než je oficiálně udáváno dle protokolu WLTP. Podle očekávání redaktorů nejdále ujela Tesla Model S – celkem 645,3 km, což je o 35 km více, než se udává v prodejním katalogu automobilky. Na druhém místě skončila rovněž dle očekávání Tesla Model 3, třetí nejdelší vzdálenost však ujela Hyundai Kona, která tak překonala Teslu Model X na čtvrtém místě. Detailní statistiky včetně nabíjecích charakteristik norští kolegové zpracovávají a spolu s podrobnými grafy je v samostatném článku zveřejní v nadcházejících týdnech. Podrobný soupis všech aut i s dojezdy naleznete pod článkem.
Elektroauta s nejlepšími dojezdy v testu
Vůz | Dojezd dle WLTP (km) | Dojezd v testu (km) | Rozdíl (km) |
---|---|---|---|
Opel Ampera-e | 423 | 512 | 89 |
Hyundai Kona | 480 | 568,4 | 88,4 |
Nissan e-NV 200 | 200 | 278 | 78 |
Kia e-Niro | 455 | 524,5 | 69,5 |
Kia e-Soul | 452 | 520 | 68 |
Xpeng G3 | 450 | 506 | 56 |
Tesla Model 3 | 560 | 612 | 52 |
Tvůrci testu přesto upozorňují, že získané výsledky v žádném případě nemohou být paušalizovány. Stejně jako zde uvedené dojezdové vzdálenosti podle WLTP jsou testovány v diametrálně odlišných podmínkách, než nabízí Norsko, podobně by se lišily desítky dalších testů v různých koutech světa. V Norsku jsou obecně nižší rychlostní limity a dojezdy aut jsou tedy vyšší než například v našich podmínkách.