Reálný dojezd elektromobilů? Ve velkém testu delší než ten udávaný

1
Reálný dojezd elektromobilů? Ve velkém testu delší než ten udávaný
Fotografie: motor.no - Tomm W. Christiansen
  • Srovnání proběhlo v Norsku za účasti 29 nejběžnějších elektromobilů
  • Všechny vozy vyjely ve stejný čas, aby se eliminoval vliv počasí
  • Překvapivě všechna auta ujela více, než předpokládá cyklus WLTP

Norsko je neoficiálním rájem elektromobilistů. Utvrdit se v tom můžeme pokaždé, když přijdou na řadu meziroční prodejní statistiky. Alternativním pohonům je logicky přáno i v médiích, kde je jim věnováno hodně prostoru. Magazín motor.no například nedávno přišel se zajímavým testem, kdy předmětem srovnání byla reálná dojezdová vzdálenost oproti té, kterou udává protokol WLTP.

Testu v jízdě na dlouhou vzdálenost bylo podrobeno celkem 29 nejběžněji dostupných aut na tamním trhu. Aby bylo dosaženo maximálně rovnocenných výsledků, vyjely všechny vozy ve stejný čas v 9 hodin ráno. Trasa vedla z centra Osla na sever do města Folldal, kde se vozy otáčely nazpět. V průběhu testovací jízdy panovaly větrné podmínky s teplotami od 15 do 21 stupňů Celsia. Sledovány byly nejen údaje o dojezdu, ale i charakteristiky nabíjení. Všechny vozy zapojené do testu měly pokyn jet do absolutního vyčerpání energie. Poté byly naloženy a odtaženy na nejbližší dobíjecí stanici.

Výsledky jsou překvapivé. Každé auto ujelo více, než je oficiálně udáváno dle protokolu WLTP. Podle očekávání redaktorů nejdále ujela Tesla Model S – celkem 645,3 km, což je o 35 km více, než se udává v prodejním katalogu automobilky. Na druhém místě skončila rovněž dle očekávání Tesla Model 3, třetí nejdelší vzdálenost však ujela Hyundai Kona, která tak překonala Teslu Model X na čtvrtém místě. Detailní statistiky včetně nabíjecích charakteristik norští kolegové zpracovávají a spolu s podrobnými grafy je v samostatném článku zveřejní v nadcházejících týdnech. Podrobný soupis všech aut i s dojezdy naleznete pod článkem.

Elektroauta s nejlepšími dojezdy v testu

Vůz Dojezd dle WLTP (km) Dojezd v testu (km) Rozdíl (km)
Opel Ampera-e 423 512 89
Hyundai Kona 480 568,4 88,4
Nissan e-NV 200 200 278 78
Kia e-Niro 455 524,5 69,5
Kia e-Soul 452 520 68
Xpeng G3 450 506 56
Tesla Model 3 560 612 52

Tvůrci testu přesto upozorňují, že získané výsledky v žádném případě nemohou být paušalizovány. Stejně jako zde uvedené dojezdové vzdálenosti podle WLTP jsou testovány v diametrálně odlišných podmínkách, než nabízí Norsko, podobně by se lišily desítky dalších testů v různých koutech světa. V Norsku jsou obecně nižší rychlostní limity a dojezdy aut jsou tedy vyšší než například v našich podmínkách.

Přehled všech vozů zapojených v testu
Diskuze ke článku
DoDo
Proboha k čemu je takový zcestný výpotek? Nadpis o reálném dojezdu a článek o nereálných podmínkách testu. Poslední odstavec mluví za vše. Srovnání WLTP s podmínkami neodpovídající WLTP ani provozu v jiných zemích... To nás má ten článek jen naštvat nebo je to úmyslné šíření nesmyslů do podvědomí lidí?

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze