Projeli jsme vodíkový Mercedes. Opravdu je to hudba budoucnosti

Projeli jsme vodíkový Mercedes. Opravdu je to hudba budoucnosti
1
  • SUV střední třídy GLC F-CELL má výkon 200 koní a reálně ujede asi 400 kilometrů
  • Vodíkový pohon má výkon 70 kW, zbytek energie dodává 13,8kWh baterie, kterou lze i externě nabíjet
  • Tankování je otázkou tří minut
  • Na palubě je kombinace infotainmentu z nového Mercedesu A a třídy E

Na jaký pohon budou auta v budoucnosti jezdit? Bude to pohon čistě elektrický, spalovací, nebo se snad prosadí pohon vodíkový? Těžko říct. Mercedes každopádně nechce zaspat ani v jednom ohledu, a tak se vám může stát, že na silnici brzy potkáte auto s logem Mercedesu na vodíkový pohon. Přesně takový je Mercedes GLC F-CELL, který jsem si po kolegovi Martinovi vyzkoušel i já.

Hned na začátku si pojďme říci, že Mercedes šel na celý problém jinak než například Toyota Mirai. Mercedes GLC F-CELL se dá nabíjet i na nabíjecích stanicích. V útrobách je 13,8kWh baterie, která dokáže auto pohánět sama o sobě. Říkáte si, proč se dá auto nabíjet? Odpověď je snadná – z důvodu nedostatečné vodíkové infrastruktury. Ve chvíli, kdy si auto můžete nabít u nabíjecí stanice, jste o něco více svobodnější. Dalším faktorem je, že samotné palivové články, které v autě jsou, by neměly dostatečný výkon. Kombinovaně má GLC F-CELL 211 koní. I z toho důvodu máte k dispozici následující režimy:

  • HYBRID – auto si samo vybírá, jaký pohon využije
  • F-CELL – jízda na vodíkový pohon
  • BATTERY – jízda na baterii
  • CHARGE – nabíjení baterie

Technické stránce se více věnoval kolega ve svých dojmech. My se půjdeme posunout za volant. Po otevření dveří se budete koukat na typický interiér, který v posledních letech v Mercedesech dobře známe: jednoduché linie, vzdušnost a dobré zpracování. Nechybí dva 12,3palcové displeje vedle sebe. Displej, který se nachází před volantem, má lehce jiné prostředí. Samotný infotainment je stejný jako ve třídě E.

Jak už to u plug-in hybridních či vodíkových vozů bývá, tak sledovat můžete mimo jiné procentuální vyjádření výkonu, dále samozřejmě i informace o spotřebě, dojezdu, rychlosti a tak podobně. Displej před volantem má dva digitální budíky, které jdou customizovat, stejně jako plocha mezi nimi. Jednoduché a účelné. Zapomněl bych, že ovládat oba displeje můžete přes optické trackpady na volantu. Tím levým ovládáte displej před volantem, tím pravým displej infotainmentu. Podobně to má Mercedes třídy S, třídy E a také nový Mercedes třídy A.

První seznámení plynového pedálu s podlahou rezultovalo spíše ve zklamání. Mercedes GLC F-CELL není žádný velký závodník. Ba co víc, akcelerace mi přišla velmi slabá. Je potřeba s tím počítat, což se nám potvrdilo při najíždění na rušnou třídu ve městě Stuttgart. V průběhu jízdy jsem nepostřehl nic, co by mi mělo říci, že právě řídím auto s netypický pohonem. Prostě usednete, zařadíte a jedete. Je vám vlastně úplně jedno, jaký pohon se zrovna stará o to, aby auto jelo. Vy prostě jedete, pohodlně a tiše. Rozdíl mezi klasickým elektromobilem snad nejde ani postřehnout.

Dojezd rozhodně nebude nikoho limitovat. Kombinovaně jde o asi 500 kilometrů. Kdybyste neměli žádnou energii v bateriích, tak půjde o dojezd zhruba o 70 kilometrů nižší. Trápit vás to však nemusí, protože dotankování dvou nádrží, které pojmou 4,4 kilogramů vodíku, zabere tři minuty.

Do České republiky se GLC F-CELL i z důvodu chybějících vodíkových stanic nepodívá. Situace v Německu je o poznání jiná. Síť stanic je tam větší a co víc, pořád se zvětšuje. I tak jistě udělal Mercedes dobře, že postavil auto, které jde i nabíjet klasickými elektromobilními nabíječkami.