Prodeje elektromobilů v Česku se proti dubnu propadly o polovinu

8
Prodeje elektromobilů v Česku se proti dubnu propadly o polovinu
Fotografie: Škoda Auto
  • Květnové registrace elektromobilů v Česku klesly na 99 kusů z dubnových 198
  • Stále vede Škoda před Teslou a Hyundai, ale všem se registrace snížily
  • Meziročně jde ale o 44% nárůst a podíl na trhu za prvních 5 měsíců je 1,55 %

Od začátku roku se nastartoval velký nárůst prodejů elektromobilů v Česku ve srovnání s loňským rokem, zatímco tradiční pohony nejdříve klesaly a následně přišel propad s příchodem opatření proti šíření koronaviru. Růst prodejů, resp. registrací, nových elektromobilů ale pokračoval. Za duben ale proti březnu poklesl a v květnu se proti dubnu podle sda-cia.cz propadl o polovinu.

Za duben bylo v Česku registrováno 198 nových elektromobilů, ovšem za květen to bylo pouze 99 elektrických vozů, což je pokles přesně o 50 %. I nadále vede domácí Škoda Auto, ale poklesla z dubnových 77 vozů na květnových 36. Na druhém místě se udržela Tesla, ovšem propadla se proti dubnu z 71 vozů na pouhých 20. Ani na třetím místě se značka nezměnila, ale Hyundai se jako jediná z prvních tří udržela na podobných, byť poměrně nízkých, číslech – poklesla o pouhé dva vozy ze 14 na 12.

Značka Registrace květen 2020 Registrace od začátku roku
Škoda 36 570
Tesla 20 205
Hyundai 12 178
Kia 8 19
Renault 5 33
BMW 4 24
Mini 4 13
Nissan 3 22
Volkswagen 2 28
Audi 2 23
Honda 2 2
Porsche 1 4
Mercedes-Benz 0 11
Jaguar 0 10
Smart 0 6
DS 0 2
Opel 0 2
CELKEM 99 1 152

Zda je tento pokles způsobený nižším zájmem, nebo nedostatkem vozů kvůli poklesu výroby není úplně jasné, ale pravděpodobnější příčinou je druhý zmíněný důvod. Každopádně i tak je to nárůst oproti květnu 2019, kdy bylo v Česku registrováno pouze 70 nových elektromobilů. Jde tedy meziročně o nárůst 41 %. Naopak celkem bylo v Česku loni v květnu registrováno 24 059 vozů a letos za stejný měsíc 13 385 automobilů, takže celkový trh s osobními auty klesl o 44 %!

Elektromobily tedy stále navyšují podíl na trhu, byť se trend zpomalil. Loni se za prvních 5 měsíců registrovalo 277 elektromobilů, což představovalo 0,26 % celkového trhu, zatímco letos za stejné období to bylo 1 152 elektromobilů, jejichž podíl na trhu stoupl na 1,55 %. Bude zajímavé sledovat další vývoj, když odezní vliv odstávky výroby kvůli koronaviru.

Diskuze ke článku
David Kail
David Kail
Zdravím autora článku - jen drobná poznámka - oficiální dovoz dělá Tesla kvartálně a to obvykle poslední měsíc v kvartálu, tj, nové vozy chodí v březnu a pak až v červnu. V květnu jsou tedy registrovány jen individuální dovozy, resp. opozdilci, kteří přihlásili auto až s otevřením registrů.Takže pokud se má dělat nějaká srovnatelná statistika, tak měsíční pohled je zkreslený.
Milano
Údajně vysoké prodeje elektrických aut z počátku letošního roku mají jeden zřejmý důvod: protože se emise z aut započítají dle norem EU do možných pokut až od ledna, automobilky čekaly se zavážením elektromobilů k dealerům právě na tuto dobu. Škoda Auto má například 180 dealerů, z nichž každý má mít jeden nový vůz do showroomu a jeden jako předváděcí. Protože takhle auta jsou na registračkách, hned máme jakoby 360 prodaných Citigo na elektřinu. Navíc má Škoda velkou flotilu služebních vozů, do nichž samozřejmě referentům nařídí jezdit elektrickým minivozem Citigo. Ve statistice jsou to zase auta "prodaná" v ČR...Ostatní automobilky jsou na tom stejně. Takže teď logicky budou tzv. prodejní čísla klesat. Přijde-li ale ohlášená dotace pro nákup elektrických vozů v Německu, pak lze čekat totéž velký přeprodej elektrických Citigo po tzv. jednodenních registracích u českých dealerů do Německa kvůli rozdílu v ceně Citigo a VW Up. To bude jako v případě Citigo se spalovacím motorem opět "dramatický" růst prodejů v ČR - ovšem tahle auta na českých silnicích nepotkáte.
Spytihněv
Takže spalovacích aut se prodá víc za týden než elektroaut za rok. To je ta slavná elektromobilová revoluce? Koronavirová krize jim sice uškodila, ale i tak jsou prodejní čísla směšná.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze