V roce 2021 na českých silnicích přibylo přes 6 tisíc nabíjecích aut

Nejvíce registrací si připsal Enyaq iV
5
V roce 2021 na českých silnicích přibylo přes 6 tisíc nabíjecích aut
Fotografie: Škoda Auto
  • V prosinci 2021 se v Česku zaregistrovalo 332 nových elektromobilů
  • Za celý rok přes 2,5 tisíce elektromobilů, plug-in hybridů ještě o tisíc více
  • Nejúspěšnějším nabíjecím autem za uplynulý rok byla Škoda Enyaq iV

Průběžně sledujeme registrace elektromobilů a nabíjecích aut obecně nejen v Česku, ale hlavně se zaměřujeme na náš trh. Na tom se zdaleka neprodává tolik elektromobilů jako na západ od našich hranic, ale čísla postupně rostou. A za celý rok 2021 se u nás zaregistrovalo celkem přes 6 tisíc nabíjecích aut. Ale vezměme to od začátku a nejprve se podívejme na to, jak se elektromobilům v Česku dařilo v prosinci.

V prosinci 2021 byly registrace elektromobilů nižší než před rokem

V prosinci minulého roku nebyly registrace elektromobilů v Česku zdaleka tak vysoké jako ve stejném měsíci předchozího roku. Tehdy totiž domácí Škoda Auto zaregistrovala více než 7 stovek Enyaqů a tento měsíční rekord v registracích elektromobilů se dosud nepodařilo překonat. V posledním měsíci loňského roku přibylo 332 registrovaných elektromobilů, což není špatný výsledek. Sice je to mnohem méně než přes 1 100 elektromobilů v prosinci 2020, ale kromě této výjimky je to pokračováním vzestupné tendence. Nejvíce elektromobilů v prosinci zaregistrovala tradičně domácí Škoda, druhá byla Tesla a třetí Hyundai. Za zmínku stojí i čtvrté místo Dacie, která zaregistrovala 24 Spríngů. Ale může jít o předváděcí vozy, jak to bývá při uvedení nových modelů na trh.


Když se na registrace elektromobilů podíváme za celý rok 2021, ani zde nepřekvapí, že vyhrála domácí Škodovka. Ta si připsala 832 nových registrací, přičemž drtivou většinu tvořil Enyaq iV, těch bylo celkem 738 kusů. Citigo-e iV zaznamenalo pouze 94 registrací, z nichž byly v listopadu už jen dva kusy a v prosinci žádný. Vypadá to tedy, že automobilka již dodala všechny objednané vozy a éra Citiga definitivně skončila. Druhý byl Volkswagen, třetí Hyundai a čtvrtá Tesla. Tyto tři automobilky ale byly počty registrovaných elektromobilů v Česku velmi blízko, jak můžete vidět ve vloženém grafu.


Na závěr se pak ještě podívejme na nabíjecí auta obecně, tedy včetně plug-in hybridů. Celkem se v Česku za rok 2021 zaregistrovalo 6 381 aut s externím nabíjením, což znamená že plug-in hybridů se zaregistrovalo víc než elektromobilů. Konkrétně 3 735 vozů oproti 2 646 elektromobilům. Mezi plug-in hybridy si nejlépe po domácí Škodovce vedly automobilky Mercedes a SEAT. Právě druhý Mercedes těží z široké nabídky PHEV včetně těch s naftovým motorem pod kapotou. Plug-in hybridní Mercedesy také vynikají dojezdem na elektřinu a často nabízí i rychlonabíjení. Těsně za SEATem skončilo čtvrté BMW a špatně si nevedlo ani páté Volvo.


Zajímavý je dlouhodobý trend, že plug-in hybridů se v Česku registruje více než elektromobilů. Nejen v Norsku, ale i ve většině států západní Evropy to je totiž opačně. I domácí Škoda zaznamenala více registrací plug-in hybridů než elektromobilů. Plug-in hybridů totiž zaregistrovala přes 1 000, ovšem nejúspěšnějším nabíjecím autem za uplynulý rok byl i přesto elektromobil Škoda Enyaq iV. Zatímco plug-in hybridy se dělily mezi dva silné modely, Octavii s 640 registracemi a Superb se 407 registracemi, Enyaq měl vedle sebe jen dobíhající Citigo-e iV. Jaký poměr tipujete poté, co na trh dorazí Enyaq Coupé iV?

Diskuze ke článku
Two Gamers cz
Two Gamers cz
Teď se jezdí nejlíp, někde se dá nabít zdarma,někde za málo jinde za drobet víc a nebýt blbych řidičů BaN aut tak jsou i nabíječky krásně prazdne ,mě to takto vyhovuje-nekupujte to
Vojtulee M.
Vojtulee M.
Článek super, ale kde je nějaké srovnání s rokem 2020? Možná jsem přehlédl nějakou zmínku, ale i tak bylo by super udělat nějaký graf pro porovnání.
Karel Schmidt
Karel Schmidt
Převaha plug-in hybridů podle mého názoru odráží vnímání nedostatečné nabíjecí infrastruktury.
Na úrovni čisté spekulace pak je vliv korporátní car policy, kdy I manažeři jsou nuceni objednávat auta do zásuvky, a raději zvolí plug-in hybrid.
Skutečný stav nabíjecí infrastruktury se rychle mění a myslím, že s tím se s drobným zpožděním změní i toto vnímání zákazníků.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze